Atasi Masalah Sosial dan Jenayah Dengan Kembali Pada Perundangan Syariah

MIRI – Kejadian jenayah seperti rompak, pecah rumah, rogol, bunuh dan culik semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini. Kes seperti rogol, menculik anak kecil dan dibunuh dengan kejam seperti yang dilaporkan dalam akhbar tempatan beberapa minggu yang lalu juga mendapat perhatian orang ramai.

Hampir setiap hari kita membaca laporan akhbar yang melibatkan kes seperti pecah rumah, rompakan dan rogol berlaku di mana-mana dalam negara kita termasuk di bandaraya Miri. Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan satu kes pecah rumah dan rogol seorang remaja perempuan di Miri. Masalah ini menunjukkan betapa kritikalnya masalah sosial berlaku di negara kita.  Kepesatan pembangunan sesebuah bandaraya yang tidak setara dengan pembangunan sosio-budaya dan masyarakat setempat boleh menimbulkan masalah sosial.

Kes-kes jenayah ini kebanyakannya berlaku di kawasan perumahan dan ini menimbulkan perasaan takut dikalangan penghuni terutama golongan wanita dan remaja perempuan yang tinggal bersendirian. Para penjenayah seolah-olah semakin berani melakukan jenayah tanpa ada perasaan takut menghadapi tindakan undang-undang jenayah sivil dalam negara ini.

Perkara ini perlu difikirkan bersama, mengapa kejadian jenayah yang tersebut semakin menjadi-jadi dan apakah tindakan pihak berkuasa keselamatan dalam negeri untuk mengatasi masalah ini?

Mengapa pengubalan undang-undang jenayah yang direka cipta oleh manusia gagal dan kurang berkesan mencegah kegiatan jenayah ini dari berleluasan.  Sudah berpuluh-puluh tahun dan bermacam-macam cara perundangan jenayah digubal tetapi masalah ini masih tidak dapat diatasi dengan sewajarnya.

Disinilah menunjukkan undang-undang manusia ada banyak kelemahannya sehingga gagal mengatasi atau mengurangkan kadar kegiatan jenayah berat dari terus berlaku.

Apabila ada pihak yang mencadangkan enakmen undang-undang jenayah syariah dilaksanakan dalam negara ini, hampir semua menentangnya kononnya kejam dan zalim tetapi mereka tidak sedar undang-undang Syariah menyebabkan orang ramai berasa takut dan gerun, terutama mereka yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti jenayah berat seperti rompakan, rogol, pembunuhan dan sebagainya.

Ada juga sesetengah pihak yang berusaha keras menentang kononnya perundangan syariah tidak adil dan boleh menyebabkan keadaan huru hara dalam negara. Kalaulah kejadian jenayah ini berlaku keatas mereka dan keluarga mereka, barulah mereka sedar betapa kejamnya kejadian jenayah seperti rompakan, rogol dan bunuh.

Adakah mereka yang kuat menentang perundangan jenayah syariah ini akan berdiam diri dan membiarkan pembunuh keluarga mereka bebas dan sanggup melihat perkara ini terus berlaku tanpa ada sebarang tindakan tegas diambil keatas penjenayah tersebut?

Disebabkan kejahilan mereka tentang kebaikan dan keadilan perundangan syariah menyebabkan mereka terus menentang dalam keadaan mereka tidak sedar yang undang-undang syariah ini lebih baik dilaksanakan untuk pencegahan jenayah tersebut dari berleluasan.

Sepatutnya pihak berkuasa menggunakan media massa yang lebih luas lagi seperti radio dan TV untuk memberi penerangan tentang kebaikan akta perundangan jenayah syariah ke seluruh negara agar rakyat dapat memahami akan keadilan dan kebaikan yang terdapat dalam perundangan tersebut dari terus membiarkan pihak tertentu memburuk-burukkan hukuman jenayah syariah ini.

Mereka yang pakar dalam perundangan jenayah syariah patut tampil ke hadapan bersama-sama memberi penerangan dan penjelasan tentang kebaikan dan keadilan yang terdapat dalam perundangan ini, agar orang ramai dapat menerimanya dengan baik. Kata orang, kalau tidak kenal maka tidak cinta, apabila orang ramai faham tentang kebaikan dan keadilan perundangan ini maka tiada isu untuk dipolitikkan.

Walaubagaimana pun sementara kita membincang pasal pencegahan menurut perundangan syariah yang akan dilaksanakan, kita mengesa pihak Kementerian Dalam Negeri dapat bertindak segera mencegah kejadian jenayah dengan membina balai polis dalam kawasan perumahan atau balai polis bergerak ditempatkan di beberapa lokasi panas di negeri ini. Apabila ada balai polis bergerak dalam kawasan perumahan, sekurang-kurangnya masalah sosial dan jenayah dapat dikurangkan, kalaupun ianya belum tentu dapat mengatasi masalah tersebut secara total.

Pihak berkuasa sudah melakukan berbagai-bagai cara untuk mengatasi masalah ini, namum ianya tidak memberi kesan. Jadi sebaik-baik cara untuk mengatasi masalah sosial dan kegiatan jenayah adalah kembali semula kepada ajaran agama dan melaksanakan perundangan syariah.

Semoga masalah sosial dan kegiatan jenayah ini dapat dibendung dari berleluasan dengan kerjasama pihak keselamatan dan juga orang ramai. Harap masalah ini mendapat perhatian yang sewajarnya dari pihak berkuasa dan juga pihak Kementerian dalam Negeri untuk bertindak dengan sewajarnya.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Resolve Social Problems and Crime with Back on the Shariah Law

MIRI – Crimes such as robbery, burglary, rape, murder and kidnapping on the rise in recent years. Cases such as rape, kidnapping children and brutally murdered as reported in the local newspaper a few weeks ago also got the attention of the public.

Almost every day we read a newspaper reports that involving cases such as burglary, robbery and rape occur everywhere in our country, including Miri city. Recently, we heard a case of burglary and rape of a teenage girl in Miri. This problem shows how critical social problems occurring in our country. The pace of development of a city that is not commensurate with the socio-cultural and the local community can create social problems.

Criminal cases are most occur in residential areas and this creates fear among the residents, especially the women and girls who live alone. The criminals seem to be getting bolder committing crimes without fear of facing legal action in the country's civil crime.

These need to think together, Why are these crime are becoming more common and what actions of the internal security authorities to solve this problem?

Why the enactment of criminal law that is created by human failed and less effective in preventing this crime from a massive scale.

It's been dozens of years and all kinds of ways criminal legislation enacted, but the problem is still not solved appropriately. It is here shown human laws there are plenty of weaknesses until fail to resolve or reduce the rate of serious criminal activity from continuing.

When there is a party that proposed enactment of sharia criminal law implemented in the country, almost all opposed supposedly harsh and cruel punishments, but they are not aware of Sharia law causing people feel fear and faltered, especially those who are involved in serious criminal activities such as robbery, rape, and murder and so on.

There are also some people who strive hard against Syariah laws supposedly unfair and could cause chaos in the country. If this crime happened upon them and their families, then they realize how cruel crimes like robbery, rape and murder.
Are those who are strongly against the sharia criminal law will silence and let the killers of their families are free and willing to see this thing continue to happen, with no decisive action is taken against these criminals?

Because of those ignorance about the pros and Sharia justice causes those continue to resist in a state of those does not aware that this Sharia law is better to be implemented for the prevention of crime on a massive scale.

The authorities should use mass media more widely such as radio and TV to explains about the benefits of sharia criminal law act throughout the country so that the people can understand the justice and goodness found in the legislation from continued let certain party discredit of the sharia criminal penalties.

Those are experts in Sharia criminal law should come forward together explanations of goodness and justice in the law, so that people can receive it well. They say if you do not know then you do not love, when people understand the goodness and justice of this legislation there is no issue to be politicized.

However, while we discuss about prevention according to the Sharia laws that will be implemented, we urge the Home Ministry to take immediate action to prevent crime by building a police station in a residential area or a mobile police station placed at various hot spots in the state. When there is a mobile police station in a residential area, at least social problems and crime can be reduced, even if it will not necessarily be able to solve the problem completely.

The authorities have done a number of ways to overcome this problem and yet it has no effect. So the best way to solve social problems and criminal activities is a return to religious teachings and implement Syariah laws.

Hopefully social problems and criminal activities can be curbed from a massive scale in collaboration with the security and the public. Hope this problem gets due attention from the authorities and the Ministry of Home Affairs to act accordingly.