Kesan Sosial Alcoholism yang boleh merosakkan kesihatan

Image result for pesta arakAlkohol adalah istilah yang digunakan untuk etanol, bahan yang sesuai untuk manusia minum, berbanding metanol, yang beracun. Gandum, jus buah dan madu yang ditapai telah digunakan untuk membuat alkohol (etil alkohol atau etanol) selama kira-kira 10,000 tahun.

Penggunaan alkohol yang berlebihan ia dikelaskan sebagai depresan, yang bermaksud bahawa ia melambatkan fungsi-fungsi penting yang menyebabkan pertuturan tidak jelas, pergerakan yang tidak mantap, persepsi terganggu dan ketidakupayaan untuk bertindak balas dengan cepat. Adapun bagaimana ia mempengaruhi minda, ia lebih difahami sebagai bahan yang mengurangkan keupayaan seseorang untuk berfikir secara rasional dan merosakkan pertimbangannya.

Overdosis alkohol menyebabkan kesan depresan yang lebih teruk (ketidakupayaan untuk merasakan kesakitan, ketoksikan di mana badannya muntah racun, dan akhirnya tidak sedarkan diri atau lebih teruk, koma atau kematian akibat terlebih dos toksik teruk). Reaksi ini bergantung kepada berapa banyak yang digunakan dan berapa cepatnya seseorang minum alkohol dan fikirannya jadi tidak menentu dan meracau seperti orang tidak siuman.

Kronik penggunaan alkohol yang berat merosakkan perkembangan otak, menyebabkan demensia alkohol,
pengecutan otak, pergantungan fizikal, polyneuropathy alkohol (juga dikenali sebagai 'kaki alkohol'), meningkatkan neuropsychiatric dan gangguan kognitif dan menyebabkan gangguan kimia otak.

Apabila alkohol memasuki aliran darah, ia berziarah ke otak, di mana ia mula membuat pelarasan kepada reseptor dan proses dalam hampir setiap kawasan. Pelarasan ini menghasilkan pelbagai simptom, mulai dari perasaan euphorik yang mabuk, hingga mabuk keesokan harinya. Kebanyakan kesan alkohol mengubah cara kita membuat keputusan, memproses maklumat, dan melihat realiti.

Bagaimanakah alkohol menjejaskan badan manusia? Ia juga melemahkan otot jantung, yang boleh menjejaskan paru-paru, hati, otak dan sistem badan yang lain, dan juga menyebabkan kegagalan jantung. Pengambilan minum dan minum terlalu lama dalam tempoh yang lebih lama boleh menyebabkan jantung mengatasi tidak teratur (arrhythmia) dan telah dikaitkan dengan kes-kes kematian secara tiba-tiba.

Kesan penyalahgunaan alkohol tidak terhad kepada orang yang minum atau kepada mereka yang paling dekat dengannya. Penyalahgunaan alkohol dikaitkan dengan banyak masalah sosial termasuk serangan seksual terhadap kenalan dan kemalangan mengakibatkan orang yang tidak dikenali kehilangan nyawa mereka.

Seperti mana yang dilaporkan dalam akhbar, beberapa bulan yang lalu di Sibu, apa yang sepatutnya menjadi sesi minum minuman keras di kalangan rakan-rakan berakhir dengan tragedi apabila salah seorang daripada mereka mati ditikam semasa pertengkaran.

Banyak kes pembunuhan berkaitan alkohol berlaku seperti yang dilaporkan di akhbar tempatan, dua pelajar perubatan British ditikam oleh sekumpulan penduduk tempatan semasa konfrontasi berasaskan alkohol di sebuah bistro di Jalan Abell beberapa tahun yang lalu di Sarawak.

Persoalannya sekarang, adakah alcohol memberi manfaat atau mudarat kepada rakyat Malaysia?
Perlukah pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ dibuat secara terbuka di negara ini sedangkan ianya banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan? Sebaiknya kalau golongan yang ketagih arak ini hendak mengadakan pesta arak, mereka perlu mencari tempat tertutup dan hanya untuk ahli mereka sahaja bukan terbuka untuk orang ramai.

Ada sesetengah orang berfikiran, apabila pesta alkohol dihalang di negara ini, pelancong takut untuk melawat negara ini. Alasannya sangat mengarut kerana kedatangan pelancong asing ke negara ini bukanlah tujuan mencari minuman keras tetapi mereka datang ke sini lebih untuk mencari ketenangan dengan melawat tempat rekreasi dan melihat alam semulajadi yang menarik di negara ini.

Kalau tujuan mereka untuk minuman keras mereka boleh minum dengan berbagai jenis jenama dengan bebas di tempat mereka dengan harga yang rendah. Kalau mereka fikir dengan mengadakan pesta arak secara terbuka boleh menarik pelancongan maka golongan pelacur, penagih dadah dengan lain-lain golongan juga akan menuntut hak yang sama untuk menarik pelancong datang ke sini untuk menikmati kebebasan seperti yang mereka kehendaki.

Walaupun mereka mendakwa, masyarakat bukan Islam di Malaysia selalu menyambut hari kebesaran, sama ada harijadi atau hari raya, upacara perkahwinan atau kesyukuran dengan pelbagai jenis minuman yang mempunyai kandungan arak.

Bila disebut pesta arak, sudah tentu mereka yang hadir akan menikmati berbagai jenis minuman arak dan bila sudah terlalu banyak minum akhirnya mereka akan mabuk dan tidak sedar diri kecuali mereka datang ke situ sekadar melihat pesta saja.

Pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ tidak sama dengan sambutan hari kebesaran adat mereka dimana dalam pesta ini hidangan arak diminum secara besar-besaran dan terbuka yang boleh menyebabkan orang ramai mabuk dan mengancam keselamatan orang awam lain kalau tidak dikawal dengan baik apabila mereka pulang dalam keadaan mabuk dari pesta itu nanti.

Walaupun alasan mereka hanya untuk orang bukan Islam, impak mereka tetap dilihat oleh orang awam apabila dibuat dalam ruang terbuka yang tidak terkawal. Kelakuan orang mabuk dan tidak sedarkan diri boleh menjejaskan imej negara ini yang terkenal dengan sopan santun dan mesra terhadap pelancong luar negara. Orang yang mabuk sudah tentu fikiran mereka kusut dan tidak dapat mengawal diri.

Tidak semua orang bukan Islam meminum alkohol kerana sesetengahnya tidak minum alkohol kerana mereka menjaga kesihatan, budaya, dan agama mereka yang melarang perbuatan itu.

1.  Larangan alkohol dalam Quran

Al-Qur’an melarang konsumsi alkohol dalam ayat berikut: “Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya minuman keras, berjudi, (berkurban untuk) berhala, mengundi nasib dengan anak panah, adalah termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah (perbuatan-perbuatan) itu agar kamu beruntung.” (Qs. Al-Ma’idah[5]:90)

2.  Larangan alkohol dalam Bibel

Bibel melarang minum alkohol dalam ayat berikut:
a. “Anggur adalah pencemooh, minuman keras adalah peribut, tidaklah bijak orang yang terhuyung-huyung karenanya.” (Proverbs 20:1)

b. “Dan janganlah kamu mabuk oleh anggur.” (Efesus 5:18)

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak

English version

Social Impact of Alcoholism that can harm health

Alcohol is a term used for ethanol, a substance suitable for human consumption, as opposed to methanol, which is toxic. Wheat, fruit juice, and fermented honey have been used to make alcohol (ethyl alcohol or ethanol) for about 10,000 years.

Excessive consumption of alcohol is classified as a depressant, which means that it slows down vital functions of cause slurred speech, unsteady movement, disturbed perceptions and an inability to react quickly. As for how it affects the mind, it is better understood as a substance that reduces the person's ability to think rationally and damaging judgment.

An overdose of alcohol causes more severe depressant effects (inability to feel pain, toxicity where the body vomits the poison, and finally unconsciousness or, worse, coma or death from severe toxic overdose). This reaction depends on how much is used and how quickly someone drinks alcohol and his mind becomes uncertain and rancid like insane people.

Chronic heavy alcohol consumption impairs brain development, causing alcohol dementia, brain shrinkage, physical dependence, polyneuropathy of alcohol (also known as 'alcohol leg'), increases neuropsychiatric and cognitive disorders and cause brain chemical disorders.

When alcohol enters the bloodstream, it travels to the brain, where it begins to adjust to receptors and processes in almost every area. This adjustment resulted in a variety of symptoms, ranging from euphoric feeling drunk, to get drunk the next morning. Most of the effects of alcohol changing the way we make decisions, process information, and see the reality.

How does alcohol affect the human body? It also weakens the heart muscle, which can affect the lungs, liver, brain and other body systems, and also cause heart failure. Drinking and drinking too long over a longer period of time can cause the heart to overcome irregularities (arrhythmia) and have been associated with sudden death cases.

The effects of alcohol abuse are not limited to those who drink or to those closest to it. Alcohol abuse is associated with many social problems including sexual assault on acquaintances and accidents resulting in strangers losing their lives.

As reported in the press, a few months ago in Sibu, what should be a drinking session among friends ended in tragedy when one of them was stabbed to death during an argument.

Many alcohol-related cases have occurred as reported in local newspapers; two British medical students were stabbed by a group of locals during an alcohol-based confrontation at a bistro at Jalan Abell several years ago in Sarawak.

The question now is whether the alcohol is beneficial or harmful to the people of Malaysia? Should a 'Better Beer Festival 2017' wine party be made public in this country whereas it is a lot of harm from goodness?
It would be better if the group of addicted liquors was to hold a party of liquor; they need to find closed places and only for their members are not open to the public.

There are some people though when a party of alcohol is restricted in the country, tourists are afraid to visit the country. The reason is ridiculous as the arrival of foreign tourists to this country is not the aim of finding liquor but they come here more to find tranquility by visiting the recreation and seeing the fascinating nature of the country.

If their purpose for liquor they can drink with different types of brands freely in their place at low prices. If they think the feast of alcoholic drinks can attract tourism, the prostitutes, drug addicts and other groups will also demand the same rights to attract tourists come here to enjoy the freedom they desire.

Although they claim, the non-Muslims in Malaysia have always celebrated the occasion, whether a birthday or holiday, weddings or Thanksgiving with various types of beverage that contains alcohol.

When the called party wine, of course, those who attend will enjoy a variety of liquor and when they drink too much they will eventually get drunk and unconscious unless they come there just to see the party alone.


The 'Better Beer Festival 2017' wine party is not the same as the celebration of their customary day where the party is serving alcohol consumed on a large scale and open which can cause people to get drunk and threaten the safety of other civilians if they are not well controlled when they return home drunk from the party.

Although their excuse is only for non-Muslims, their impact remains visible to the public when made in uncontrollable open spaces. Drunk and unconscious behavior can affect the image of this country that is well-known for manners and hospitality to foreign tourists. People who are drunk certainly have their minds tangled and unable to control themselves.

Not all non-Muslims drink alcohol because some do not drink alcohol because they care about their health, culture, and religion that forbid them.

1. Prohibition of alcohol in the Quran

The Qur'an prohibits the consumption of alcohol in the following verse: “O you who have believed, indeed, intoxicants, gambling, [sacrificing on] stone alters [to other than Allah], and divining arrows are but defilement from the work of Satan, so avoid it that you may be successful. “(Qs. Al-Ma'idah [5]: 90)

2. Prohibition of alcohol in the Bible

The Bible prohibits drinking alcohol in the following verse:
a. “Wine produces mockers; alcohol leads to brawls. Those led astray by drink cannot be wise." (Proverbs 20: 1)
b. "And do not get drunk with wine." (Ephesians 5:18)