Penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 mengeluh terpaksa beratur panjang

MIRI:  Ramai Penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 yang dulu dikenali sebagai Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) meluahkan perasaan tidak puas hati cara pengagihan BSH sekarang. Mereka terpaksa berpusu-pusu datang ke Bank Simpanan Nasional (BSN) semata-mata untuk mendapatkan BSH tersebut walaupun terpaksa beratur panjang dan lama menunggu.

Ada juga penerima BSH membawa keluarga mereka dari jauh seperti dari pedalaman atau kawasan luar bandar yang terpaksa membawa anak-anak kecil mereka ke tempat tersebut. Mereka mengadu masalah mereka yang terpaksa mengisi borang dan beratur panjang untuk mendapatkan BSH. Mereka berkata sebelum ini, mudah untuk mengeluarkan wang tunai untuk mendapatkan BSH tetapi sekarang mereka terpaksa pergi ke cawangan BSN untuk menuntut wang tunai BSH.

Bagi mereka yang tiada akaun bank, pembukaan akaun bank pemohon secara automatik akan dilakukan oleh Bank Simpanan Nasional (BSN) berdasarkan persetujuan dan akuan pemohon yang terdapat pada borang permohonan Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019. Penerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang mengalami masalah pengkreditan secara terus ke akaun bank masing-masing boleh menuntut secara tunai di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) seluruh negara.

Inilah antara punca mengapa orang ramai berpusu-pusu ke BSN untuk mendapatkan BSH apabila hanya BSN saja dibenarkan mengeluarkan BSH.  Sebelum ini, mereka terus menerima dalam akaun masing-masing tetapi kini mereka terpaksa mengisi borang dan beratur panjang untuk mendapatkan BSH.

Kami menggesa kerajaan untuk memulihkan cara pengagihan Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 dengan lebih cekap berbanding sebelum ini, bukan sebaliknya, walaupun kerajaan telah berubah. Pengagihan Bantuan Sara Hidup (BSH) 2019 perlu lebih sistematik dan lebih cekap untuk memudahkan penerima tanpa memerlukan beratur panjang hanya untuk mendapatkan RM300.

Kami sangat bersimpati dengan nasib penerima BSH yang datang dari jauh yang terpaksa menunggu lama dan seseorang yang terpaksa bermalam kerana mereka tidak mendapat BSH tepat pada masanya kerana terlalu banyak orang menunggu giliran mereka.

Kami berharap kerajaan dapat mengagihkan BSH dengan cara yang lebih baik supaya masalah mereka yang datang dari jauh bukan sahaja datang dengan tangan kosong dan terpaksa berbelanja lebih hanya untuk mendapatkan BSH.

Semoga masalah ini dapat diselesaikan dengan sebaik mungkin dan penerima yang layak ia perlu diberi keutamaan. Kerjasama dengan semua pihak yang terlibat amat dihargai.

Jofri Jaraiee

Pesuruhjaya PAS, Sarawak

English version

The Living Aid Recipient (BSH) 2019 complained of having to queue long 


MIRI: Many The Living Aid Recipient (BSH) 2019 formerly known as the 1Malaysia People's Aid (BR1M) expressed their dissatisfaction with BSH's current distribution. They had to go to the Bank Simpanan Nasional (BSN) simply to get the BSH, despite long queues and long waiting.

There are also BSH recipients bringing their families from as far away such as from inland or rural areas who had brought their small children to the venue. They complained of the problems they had to fill in the form and queue up to get BSH. They said before this it's easy to issue cash to get the BSH but now they had to go to BSN branch to claim the BSH cash.

For those who have no bank account, the bank account opening of the applicant will automatically be made by Bank Simpanan Nasional (BSN) based on the consent and acknowledgment of the applicant found on the Living Assistant (BSH) 2019 application form. 1Malaysia People's Aid (BR1M) recipients who are having credit problems directly to their bank account can claim cash at any branch of Bank Simpanan Nasional (BSN) nationwide.
This is one of the reasons why people go to BSN to get BSH when only, BSN, is allowed to issue BSH.Before this, they continue to receive in their accounts, but now they had to fill in forms and queuing to get BSH.

We urge the government to revive the way of the Living Assistant (BSH) 2019 distribution with more efficient than before, not the opposite, even though the government has changed. The distribution of the Living Assistant (BSH) 2019 should be more systematic and more efficient to facilitate recipients without the need for long queue just to get RM300.

We are very sympathetic to the fate of the BSH receiver coming from far away who had to wait a long time and for someone who had to spend the night because they won't get BSH on time because too many people were waiting for their turn.

We are hoping the government can distribute the BSH with a better way so that the problems of those who came from far away not only came up with empty handed and had to spend more just to get the BSH.

Hopefully, this problem can be solved as best as possible, and the recipient who deserves it should be given priority. Collaboration with all parties involved is greatly appreciated.