SMS Yang Tidak Diundang Menggangu Pengguna

Kita menerima aduan dari pengguna Celcom yang mengatakan dia terpaksa membayar SMS yang tidak diundang sedangkan beliau tidak pernah memerlukan SMS tersebut.

"Ini adalah perniagaan SANGAT SANGAT SANGAT tidak beretika dengan memberikan akses kepada Pihak Ketiga Akses Server anda .... sepatunya pihak Celcom tidak mengenakan caj kembali kepada Pelanggan seperti kita ..... saya akan menghantar e-mel ini juga kepada SKMM terhadap perniagaan yang tidak beretika yang ingin wang mudah daripada pelanggan ....Mengapa perlu membayar sesuatu kos yang tidak diundang?”  Begitulah keluhan beliau terhadap kos yang dikenakan oleh syarikat telekomunikasi tersebut.

Beliau mengadu mengapa pihak Celcom tidak bertindak segera menghentikan SMS yang tidak dikenali dan mengecaj talian pengguna tanpa kebenaran, sepatutnya masalah SMS yang tidak diundang yang hanya mengambil untung atas pengguna patut dihentikan dengan serta merta disebabkan pihak Celcom mengatakan mereka tidak bertanggungjawab atas SMS tersebut.

Masalahnya ialah mengapa syarikat yang menyediakan SMS tersebut menggunakan perkhidmatan Celcom boleh mengenakan bayaran kepada pengguna tanpa kebenaran.

Kita mengesa pihak Celcom patut bertanggungjawab kepada pengguna yang menggunakan perkhimatan mereka dengan mengambil tindakan segera menghentikan SMS yang tidak diundang yang mengambil keuntungan dari pengguna tanpa kerelaan mereka.

Ramai pengguna terasa tertipu kerana terpaksa membayar SMS yang tidak diundang dengan kos yang terlalu mahal dan melampau dari kos sebenar.

Pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) juga sepatutnya bertindak segera mengatasi masalah ini dari berterusan.

SMS HARAM yang tidak diundang dan menganggu pengguna talian dan merugikan pelanggan dan hanya menguntungkan syarikat yang tidak bertanggungjawab sepatutnya diambil tindakan dengan segera.

Kerjasama dengan pihak yang berkenaan amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak


English version

The unwelcome SMS disturbing Consumers

We received a complaint from Celcom users who said he had to pay an unwelcome SMS while he never require that SMS.
"This is VERY VERY VERY unethical business by giving access to Third Party of your Server Access....by Right Celcom Should not back charge Customer like us .....I will forward this email also to MCMC on the unethical business who wants easy money from customer....Why should pay an unwelcome cost?" That his complaint against the costs incurred by the telecommunications company.

He complained why the Celcom does not act quickly stop SMS that are unknown and online charging without consent, should problems of the unwelcome SMS that just took profit on consumers should be stopped with immediate effect due to Celcom say they are not responsible for that SMS.

The problem is why the company that provides SMS use the services of Celcom can charge to consumers without permission.

We urge the Celcom should be accountable to consumers who use their services to take immediate action to stop the unwelcome SMS that take advantage of consumers without their consent.

Many users feel cheated having to pay the unwelcome SMS with the cost is too expensive and extreme than the actual cost.

The Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) should be also act immediately address the problem from continuing.

PROHIBITED SMS that unwelcome and disturbing online users and disservice customers and only profitable the company that are not responsible should be acted upon immediately.  The collaboration with the relevant authorities is greatly appreciated.