Adakah Lebuhraya Pan Borneo mencapai sasarannya?

Asal-usul jalan utama yang dirancang menghubungkan negeri-negeri Sabah dan Sarawak yang luas dengan Brunei bermula di antara tahun 1960-an ketika ia dikenali sebagai Lebuhraya Trans-Borneo. Dorongan untuk perhubungan jalan raya yang lebih baik di seluruh Sabah dan Sarawak berkembang pada tahun '70an, yang membawa kepada pelan oleh Kerajaan Malaysia (kedua-dua Persekutuan dan Negeri), Brunei dan Kalimantan Indonesia untuk mengembangkan lagi idea pembinaan sebuah lebuh raya di sepanjang pantai Borneo. Ia akan dipanggil Lebuhraya Pan Borneo.

Untuk mempercepat pertumbuhan sosioekonomi Sabah dan Sarawak, satu usaha besar untuk membangun dan menaik taraf Lebuhraya Pan Borneo telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia pada April 2013 sebagai sebahagian daripada janji 'AkuJanji' Kerajaan kepada Negara. Ini diikuti oleh komitmen dalam Belanjawan 2015.

Apabila siap pada pertengahan 2021, Lebuhraya Pan Borneo Sarawak dari Telok Melano ke Merapok dijangka merangkumi jarak sejauh 1,060 km. Jalan 4-lorong dua hala yang akan datang dan Lebuhraya Pan Borneo bebas tol dijangka menjadi tulang belakang pengangkutan di negeri-negeri Sabah dan Sarawak dan akan memainkan peranan utama untuk membuka koridor ekonomi dan peluang di kawasan yang ia perolehi.

Banyak persoalan timbul apabila berlaku peralihan kuasa di peringkat pusat di mana sebelum ini kerajaan Barisan Nasional telah meluluskan bajet untuk projek Lebuhraya Pan Borneo untuk disiapkan pada 2021.
Pembinaan Lebuhraya Pan Borneo bagi sektor di Sarawak, yang melibatkan jarak 1,089 km, dijangka siap lebih awal daripada jadual. Bernama melaporkan, pembinaan yang dijangka siap pada 2021 itu kini berada pada kadar dua peratus lebih cepat bagi pembinaannya.

Akankah Lebuhraya Pan Borneo mencapai sasaran apabila kerajaan persekutuan telah beralih dari kerajaan Barisan Nasional (BN) ke Pakatan Harapan (PH)?  Kalau dipandang dari sudut ekonomi dan peluang untuk meluaskan lagi ruang perniagaan antara Sabah, Sarawak, Brunei dan Kalimatan Indonesia memang Lebuhraya Pan Borneo adalah salah satu cara terbaik untuk membangunkan Borneo secara keseluruhannya.

Bolehkah kerajaan PH meneruskan projek Lebuhraya Pan Borneo dalam kemelesetan ekonomi semasa? Kos pembinaan Lebuhraya Pan Borneo juga perlu dipantau supaya tidak berlaku ketirisan dan ia akan mengurangkan kos pembinaan dengan memberi banyak peluang kepada kontraktor tempatan yang berkelayakan untuk menjalankannya. Tender terbuka yang dicadangkan oleh Menteri Kerja Raya baru juga harus diberi perhatian supaya ia tidak menambah kos kepada bajet yang telah diluluskan sebelum ini.


Ada beberapa persoalan timbul, apabila kita mendapati pembinaan Lebuhraya Pan Borneo menggunakan buluh sebagai bahan untuk menahan berat beban lebuhraya. Kenapa mesti menggunakan buluh dan adakah bahan ini sesuai untuk menahan beban berat untuk pembinaan lebuhraya? Adakah bahan ini sesuai dan dapat menjimatkan kos pembinaan lebuhraya yang memakan kos berbillion ringgit?

Begitu juga jarak yang ditempuh dipaksa melalui sempadan Brunei di mana kenderaan dari Sabah ke Sarawak dan sebaliknya terpaksa menggunakan pasport untuk meneruskan perjalanan seterusnya. Adakah kerajaan Malaysia membuat perjanjian dengan kerajaan Brunei supaya perjalanan melalui Brunei diberikan kelonggaran seperti perjalanan menggunakan pasport biasa? Adakah kerajaan merancang untuk menggunakan cara lain tanpa menggunakan pasport untuk pergi ke destinasi tanpa melalui Brunei?

Kami menggesa isu ini diberi pertimbangan yang sewajarnya untuk perjalanan menggunakan Lebuhraya Pan Borneo akan memberi faedah kepada penduduk Borneo khusus untuk penduduk di Sabah dan Sarawak dan Brunei dan ini akan meningkatkan lagi ekonomi negara. Diharap pihak yang berkenaan dapat memberi jawaban tentang persoalan yang tersebut diatas.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak

English version

Does Pan Borneo Highway reach its target?

The main route originally designed to connect the vast Sabah and Sarawak states with Brunei began between the 1960s when it was known as the Trans-Borneo Highway. The impetus for better road links throughout Sabah and Sarawak expanded in the '70s, leading to a plans by the Government of Malaysia (both Federal and State), Brunei and Kalimantan Indonesia to further develop the idea of constructing a highway along the coastline of Borneo. It will be called the Pan Borneo Highway.

To accelerate the socio-economic growth of Sabah and Sarawak, a major effort to develop and upgrade the Pan Borneo Highway was announced by the Prime Minister of Malaysia in April 2013 as part of the Government's Promises to the State. This is followed by a commitment in the 2015 Budget.

When completed by mid-2021, the Sarawak Pan Borneo Highway from Telok Melano to Merapok is expected to cover a distance of 1,060 km. The future 4-lane dual carriageway and toll-free Pan Borneo Highway is expected to be the backbone of transportation in the states of Sabah and Sarawak and will play a key role in opening up economic corridors and opportunities in the areas it earns.

A lot of questions arise when there is a power transition at the central level where previously the Barisan Nasional government has approved the budget for the Pan Borneo Expressway project to be completed in 2021. The construction of the Pan Borneo Highway for the sector in Sarawak, involving a distance of 1,089 km, is expected to be completed ahead of the schedules. Bernama reported that the construction expected to be completed in 2021 is now at two percent faster than its construction.

Will Pan Borneo Highway reach its target when the federal government has switched from Barisan Nasional (BN) government to Pakatan Harapan (PH)? Looking at the economy and the opportunity to expand business space between Sabah, Sarawak, Brunei and Indonesia, the Pan Borneo Highway is one of the best ways to develop Borneo as a whole.

Can the PH government continue the Pan Borneo Highway project in the current economic downturn? The construction cost of the Pan Borneo Highway should also be monitored so that it does not happen leakage and it will reduce the cost of construction by giving many opportunities to qualified local contractors to run them. The open tender proposed by the new Works Minister should also be taken into consideration so that it does not increase the cost to the previously approved budget.

There are some issues arising, when we find that the construction of the Pan Borneo Highway uses bamboo as a material to withstand the weight of the highway. Why must use bamboo and is this material suitable to withstand heavy loads for highway construction? Is this material suitable and can save the cost of building highways that costing billions of ringgit?

Similarly, the distance traveled was forced through the Brunei border where vehicles from Sabah to Sarawak and vice versa had to use a passport to continue the next trip. Do the Malaysian government make any agreement with the Brunei government so that travelling through Brunei given a flexibility like a trip using a typical passport? Are the government planning to use another short way without using a passport to travel to destination without going through Brunei?

We urge this issue be given due consideration for the trip using the Pan Borneo Highway will benefit the residents of Borneo specifically for the people in Sabah and Sarawak and Brunei and will further enhance the country's economy. It is hoped the relevant parties can provide answers on the above-mentioned issues.