Penduduk kampung membuat laporan isu tanah kepada SPRM
  
Seksyen 28 Kod Tanah: Tinjauan diperlukan sebelum pengasingan

(1) Sepatutnya tiada tanah Negeri boleh diasingkan di bawah Kod ini kecuali dan sehingga tinjauan tanah itu telah diselesaikan untuk memuaskan hati Penguasa.  Dengan syarat bahawa, apabila tinjauan segera mana-mana tanah Negeri tidak praktikal, Penguasa boleh memerintahkan supaya pajakan sementara dalam Borang C dalam Jadual Pertama dilaksanakan bagi orang yang berhak.

(2) Setiap pajakan sementara hendaklah menentukan anggaran luas dan kawasan tanah yang termasuk di dalamnya tetapi tidak boleh memberi hak kepada pemegangnya untuk memberi atau menyewa seluruh kawasan yang dinyatakan.

(3) Walau apa pun bayaran olehnya apa-apa sewa yang berkenaan dengan kawasan yang dinyatakan,
tuan punya berdaftar mana-mana pajakan sementara tidak mempunyai hak untuk mendaftarkan pajakan dalam Borang B dalam Jadual Pertama untuk kawasan yang sama dengan kawasan yang dinyatakan beri hakmilik  jika tinjauan kawasan tersebut didapati tidak tersedia.

(4) Simpan di mana konteks memerlukan sebaliknya, Kod ini berkaitan dengan pajakan hendaklah terpakai bagi pajakan sementara.

Merujuk kepada Kod Tanah Sarawak diatas maka jelas bahawa tiada tanah kerajaan boleh diambil sebarangan tanpa ada pengasingan terlebih dahulu sehingga tinjauan tanah itu telah diselesaikan untuk memuaskan hati Penguasa Tanah dan Ukur.

Inilah persoalan yang menjadikan isu kepada penduduk di Kampung Tukau, mengapa tanah tempat mereka tinggal puluhan tahun yang lalu telah diberi hakmilik kepada pemaju tanpa pengetahuan mereka. Datuk moyang merekalah yang terlebih dahulu meneroka tanah dan pernah memohon agar kampung mereka diiktiraf oleh kerajaan.

Mereka membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri Sarawak di Miri pada 14hb Ogos 2018. Mereka ingin pihak SPRM menyiasat macam mana pihak pemaju atau syarikat boleh diberi hakmilik tanah di kawasan kampung mereka sedangkan mereka sudah lama menetap di situ.

Sekiranya mana-mana pihak yang ingin memiliki tanah di kawasan tersebut sepatutnya buat tinjauan terlebih dahulu dengan pengetahuan penduduk kampung bukannya terus diberi hakmilik tanpa sebarang rundingan dengan penduduk kampung berkenaan. Mereka juga sudah banyak kali memohon kepada pihak kerajaan agar kampung mereka diberi segala kemudahan asas seperti elektrik, bekalan air bersih dan jalanraya yang berturap untuk kemudahan mereka.

Kami mengesa agar pihak berkuasa menyiasat kes tersebut secara adil, telus dan memberi perhatian kepada masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung tersebut agar tanah mereka tidak diambil secara tidak sah. Kalau sekiranya berlaku bukti penipuan dalam kes ini pihak yang berkenaan perlu mengambil tindakan sewajarnya kepada pihak yang berkenaan tanpa mengira pangkat dan kedudukan.

Satu lagi perkara yang pihak kami ingin anjurkan agar Jabatan Tanah dan Ukur Sarawak dapat mengadakan Sesi Hari Bersama Pelanggan agar masalah tanah dapat diberi penerangan dengan jelas terutama kepada Penguasa Tanah dan Ukur Sarawak yang sukar untuk bertemu dan sibuk ketika dalam pejabat.

Kerjasama dengan semua pihak terutama kepada pihak yang terbabit dalam kes ini untuk menyelesaikan kes dalam keadaan menang menang amat dihargai.


Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak

English version

Villagers report land issues to the MACC

Section 28 Land Code: Survey required before alienation

(1) No State land shall be alienated under this Code unless and until the survey of the land has been completed to the satisfaction of the Superintendent. Provided that, when the immediate survey of any State land is impracticable, the Superintendent may order that a provisional lease in Form C in the First Schedule be executed in favour of the person entitled.

(2) Every provisional lease shall specify the approximate extent and area of the land included therein but shall not be entitling the holder to grant or lease of the whole of the area specified.

(3) Notwithstanding the payment by him of any rent in respect of the area stated, the registered proprietor of any provisional lease shall have no right to registration of a lease in Form B in the First Schedule for an area equal to the area stated to be alienated if on a survey such area is found not to be available.

(4) Save where the context otherwise requires, this Code in connection with leases shall apply to a provisional lease.

Referring to the Sarawak Land Code above then it is clear that no government land can be taken arbitrary without isolation prior to survey the land has been resolved to the satisfaction of the Superintendent of Lands and Surveys.

This is the question that makes the issue of the residents in Kampung Tukau, why the land they lived decades ago was given the title to the developer without their knowledge. Their ancestors were the first to explore the land and had applied for their village to be recognized by the government.

They lodged a report to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) in Miri on 14th August 2018. They wanted the MACC to investigate how the developer or the company could be given land titles in their village where they had lived there for a long time.

If any party who wishes to own land in the area should do a survey first with the knowledge of the villagers instead of being given ownership without any consultation with the villagers. They also have many times appealed to the government for their village to be provided with all basic facilities such as electricity, clean water supply and paved roads for their convenience.

We urge the authorities to investigate the case fairly, transparently and pay attention to the problems faced by the villagers so that their land is not illegally taken. In the event of any fraudulent evidence in this case, the relevant party shall take appropriate action to the relevant party irrespective of rank and position.

Another thing is that we would like to suggest that the Sarawak Land and Survey Department be able to hold a Client Day Session so that the problem of land can be clearly explained especially to the Sarawak Land and Survey Superintendent which is difficult to meet and busy while in office.

Collaboration with all parties, especially to those involved in this case to settle cases in a win win situation is greatly appreciated.