Penduduk kampung membuat laporan isu
tanah kepada SPRM
Seksyen
28 Kod Tanah: Tinjauan diperlukan sebelum pengasingan
(1) Sepatutnya
tiada tanah Negeri boleh diasingkan di bawah Kod ini kecuali dan sehingga
tinjauan tanah itu telah diselesaikan untuk memuaskan hati Penguasa. Dengan syarat bahawa, apabila tinjauan segera
mana-mana tanah Negeri tidak praktikal, Penguasa boleh memerintahkan supaya
pajakan sementara dalam Borang C dalam Jadual Pertama dilaksanakan bagi orang
yang berhak.
(2) Setiap
pajakan sementara hendaklah menentukan anggaran luas dan kawasan tanah yang
termasuk di dalamnya tetapi tidak boleh memberi hak kepada pemegangnya untuk
memberi atau menyewa seluruh kawasan yang dinyatakan.
(3) Walau
apa pun bayaran olehnya apa-apa sewa yang berkenaan dengan kawasan yang
dinyatakan,
tuan
punya berdaftar mana-mana pajakan sementara tidak mempunyai hak untuk
mendaftarkan pajakan dalam Borang B dalam Jadual Pertama untuk kawasan yang
sama dengan kawasan yang dinyatakan beri hakmilik jika tinjauan kawasan tersebut didapati tidak
tersedia.
(4) Simpan
di mana konteks memerlukan sebaliknya, Kod ini berkaitan dengan pajakan hendaklah
terpakai bagi pajakan sementara.
Merujuk
kepada Kod Tanah Sarawak diatas maka jelas bahawa tiada tanah kerajaan boleh
diambil sebarangan tanpa ada pengasingan terlebih dahulu sehingga tinjauan
tanah itu telah diselesaikan untuk memuaskan hati Penguasa Tanah dan Ukur.
Inilah
persoalan yang menjadikan isu kepada penduduk di Kampung Tukau, mengapa tanah
tempat mereka tinggal puluhan tahun yang lalu telah diberi hakmilik kepada
pemaju tanpa pengetahuan mereka. Datuk moyang merekalah yang terlebih dahulu
meneroka tanah dan pernah memohon agar kampung mereka diiktiraf oleh kerajaan.
Mereka
membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri
Sarawak di Miri pada 14hb Ogos 2018. Mereka ingin pihak SPRM menyiasat macam
mana pihak pemaju atau syarikat boleh diberi hakmilik tanah di kawasan kampung
mereka sedangkan mereka sudah lama menetap di situ.
Sekiranya
mana-mana pihak yang ingin memiliki tanah di kawasan tersebut sepatutnya buat
tinjauan terlebih dahulu dengan pengetahuan penduduk kampung bukannya terus
diberi hakmilik tanpa sebarang rundingan dengan penduduk kampung berkenaan. Mereka juga sudah banyak kali memohon kepada
pihak kerajaan agar kampung mereka diberi segala kemudahan asas seperti elektrik,
bekalan air bersih dan jalanraya yang berturap untuk kemudahan mereka.
Kami mengesa agar pihak berkuasa menyiasat kes
tersebut secara adil, telus dan memberi perhatian kepada masalah yang dihadapi
oleh penduduk kampung tersebut agar tanah mereka tidak diambil secara tidak
sah. Kalau sekiranya berlaku bukti penipuan dalam kes ini pihak yang berkenaan
perlu mengambil tindakan sewajarnya kepada pihak yang berkenaan tanpa mengira
pangkat dan kedudukan.
Satu lagi perkara yang pihak kami ingin anjurkan
agar Jabatan Tanah dan Ukur Sarawak dapat mengadakan Sesi Hari Bersama
Pelanggan agar masalah tanah dapat diberi penerangan dengan jelas terutama
kepada Penguasa Tanah dan Ukur Sarawak yang sukar untuk bertemu dan sibuk
ketika dalam pejabat.
Kerjasama dengan semua pihak terutama kepada
pihak yang terbabit dalam kes ini untuk menyelesaikan kes dalam keadaan menang
menang amat dihargai.
Jofri
Jaraiee
Pesuruhjaya
PAS, Sarawak
English
version
Villagers report land issues to
the MACC
Section
28 Land Code: Survey required before alienation
(2)
Every provisional lease shall specify the approximate extent and area of the
land included therein but shall not be entitling the holder to grant or lease
of the whole of the area specified.
(3)
Notwithstanding the payment by him of any rent in respect of the area stated,
the registered proprietor of any provisional lease shall have no right to
registration of a lease in Form B in the First Schedule for an area equal to
the area stated to be alienated if on a survey such area is found not to be
available.
(4) Save
where the context otherwise requires, this Code in connection with leases shall
apply to a provisional lease.
Referring
to the Sarawak Land Code above then it is clear that no government land can be
taken arbitrary without isolation prior to survey the land has been resolved to
the satisfaction of the Superintendent of Lands and Surveys.
This is
the question that makes the issue of the residents in Kampung Tukau, why the
land they lived decades ago was given the title to the developer without their
knowledge. Their ancestors were the first to explore the land and had applied
for their village to be recognized by the government.
They
lodged a report to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) in Miri on
14th August 2018. They wanted the MACC to investigate how the developer or the
company could be given land titles in their village where they had lived there
for a long time.
If any
party who wishes to own land in the area should do a survey first with the
knowledge of the villagers instead of being given ownership without any
consultation with the villagers. They also have many times appealed to the
government for their village to be provided with all basic facilities such as
electricity, clean water supply and paved roads for their convenience.
We urge
the authorities to investigate the case fairly, transparently and pay attention
to the problems faced by the villagers so that their land is not illegally
taken. In the event of any fraudulent evidence in this case, the relevant party
shall take appropriate action to the relevant party irrespective of rank and
position.
Another
thing is that we would like to suggest that the Sarawak Land and Survey Department
be able to hold a Client Day Session so that the problem of land can be clearly
explained especially to the Sarawak Land and Survey Superintendent which is
difficult to meet and busy while in office.
Collaboration
with all parties, especially to those involved in this case to settle cases in
a win win situation is greatly appreciated.
0 Comments Received
Post a Comment