Kebajikan Penduduk Rh Mangun Diabaikan Serta Tiada Kemudahan Asas
Perjalanan dari bandaraya Miri ke Rh Mangun di Pekan Niah mengambil masa lebih dari 1 jam. Jalan masuk ke Rh Mangun lebih kurang 3 kilometer, jalannya agak teruk dan berlumpur. Apabila musim hujan jalannya becak dan licin.
Masalah utama yang dihadapi oleh penduduk di Rh Mangun adalah jalanraya dan juga bekalan air bersih. Mereka sudah banyak kali memohon kepada pihak berkuasa untuk menurap jalan masuk kampung dengan tar dan juga menyalurkan bekalan air bersih, tetapi sehingga kini masalah tersebut belum dapat diatasi.
Mereka terpaksa menadah air hujan untuk keperluan harian mereka, apabila musim kemarau mereka terpaksa menggunakan air sungai yang berdekatan. Menurut mereka lagi, air sungai tersebut tercemar dengan bahan sisa dari ladang kelapa sawit yang berdekatan. Air takungan kering serta sukar untuk mendapat air bersih apabila musim kemarau. Mereka juga belum menerima tangki 1Malaysia dari pihak kerajaan, sedangkan ada rumah yang berdekatan dengan Rh Mangun mendapat tangki tersebut.
Selain masalah jalanraya dan bekalan air bersih, terdapat seorang warga emas dan juga ibu tunggal mengadu masalahnya kepada pihak kami. Sengayan Anak Jinga berumur 76 tahun telah beberapa kali mohon bantuan dari pihak jabatan kebajikan masyarakat Miri tetapi sehingga kini beliau belum mendapat sebarang bantuan.
Menurut beliau lagi, setelah kematian suaminya 10 tahun yang lalu sehingga kini tiada sebarang bantuan diterima dari jabatan kebajikan masyarakat. Beliau sangat berharap pihak kebajikan dapat membantu meringankan bebannya dengan segera setelah sekian lama menunggu.
Kita mengesa pihak berkuasa serta mereka yang berkenaan segera membantu rakyat yang memerlukan bantuan dan kebajikan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.
Begitu juga masalah infrastruktur, kemudahan asas serta kebajikan rakyat perlu diberi perhatian dan jangan hanya menunggu musim tertentu barulah datang untuk membantu.
Kita berharap pihak yang berkenaan dapat menyelesaikan masalah tersebut dengan segera dan kerjasama dengan pihak yang berkenaan sangat dihargai.
Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak
English version
Public’s complaints “Welfare of Rh Mangun Population Ignored and No Basic Amenities
The journey from Miri city to Rh Mangun at Niah town takes more than one hour. The entrance to the Rh Mangun about 3 miles, the road is quite bad and muddy. During rainy season the road is muddy and slippery.
The main problem faced by the people of Rh Mangun is road and water supply. They already apply for many times to the authorities for road paving in the village with tar and also the supply of clean water, but so far the problem has not been resolved.
They had to collect rain water for their daily needs, when the dry season they had to use a nearby river. According to them again, the river water is contaminated with waste from the nearby palm oil plantations.
Water tank dry and difficult to get clean water when the dry season. They also have not received 1Malaysia tank from the government, while some residence near the Rh Mangun get the tank.
According to her, after the death of her husband 10 years ago until now there was no assistance received from the department of social welfare. She really hoped that the charity can help lighten her load immediately after waiting for so long.
We urge the authorities and those concerned immediately help the people who need assistance and the welfare regardless of race, religion and political affiliation.
Similarly, problems of infrastructure, facilities and the welfare of the people should be given attention and do not just wait for a particular season then came to help.
We hope the relevant authorities can resolve the problem immediately and the cooperation with parties concerned is very much appreciated.
0 Comments Received
Post a Comment