Kesesakan Lalulintas Teruk Berlaku Akibat Perancangan Tidak Teliti


MIRI - Kesesakan Lalulintas teruk berlaku di sepanjang jalan di South School Miri di jalan Brighton menyebabkan kenderaan bergerak terlalu perlahan mulai dari jalan Luak Bay sehingga ke bandaraya Miri. Kebiasaannya untuk sampai ke bandaraya Miri hanya mengambil masa sepuluh minit tetapi akibat kesesakan lalulintas ianya telah mengambil masa lebih dari satu jam. Kalau perkara ini biasa berlaku di kotaraya besar tetapi kini bandaraya Miri juga menghadapi masalah yang sama akibat tiada perancangan jalan yang teratur dan efektif dari pihak kontraktor yang membina jalanraya.

Sepatutnya pihak kontraktor yang membina jalan tersebut dapat menurap jalan yang berlubang itu dengan segera dan melebarkan jalan agar memudahkan pengerakan lalulintas. Pihak kontrator juga perlu membina jalan alternatif sementara menunggu jalanraya itu siap sepenuhnya agar pengerakan kenderaan berjalan dengan lancar. Masalah ini akan lebih teruk lagi apabila waktu persekolahan dimana kenderaan parkir di sepanjang jalan menyebabkan kesesakan lalulintas.

Harap masalah kesesakan lalulintas di sepanjang jalan di South School dan premis peniagaan di jalan Brighton dapat disiapkan dengan segera. Akibat perancangan yang tidak teliti dan tersusun dengan baik menyebabkan pihak pengguna jalanraya menghadapi kesesakan jalanraya yang berpanjangan di kawasan tersebut. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengatasi kesesakan jalanraya di kawasan tersebut dengan segera amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Severe Traffic Congestion Occurs due to Not Thoroughly Planning

MIRI - Traffic congestion worse happened along the way at South School Miri at the Brighton road causing the vehicle moving too slow starting from Luak Bay road up to Miri city. Normally to get to Miri city only takes ten minutes but due to traffic congestion it took more than an hour. If this situation is common in the big city but now the Miri city is also facing the same problems as a result of no proper and effective road planning from the contractor who built the road.

Supposed to the contractor who built the road able to pave the potholes road immediately and widening the road to facilitate the movement of traffic. The contractor also need to build an alternative road while waiting for the road to be completed so that the movement of vehicles running smoothly. This problem will be even worse when school hours where vehicles parking along the road causing a traffic jam.

Hope that traffic congestion along the road at South School and business premises at the Brighton road could be completed quickly. As a result of not thoroughly and well organized planning causing the motorists face long traffic jam in the area. Cooperation with the parties concerned to overcome traffic jams at the area immediately is greatly appreciated.