Atas semangat setiakawan dan pakatan politik, PAS Selangor turut menghantar petugas parti itu untuk membantu calon DAP berkempen dalam pilihan raya kecil Parlimen Sibu, Sarawak.Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan 8 Mei ini sebagai tarikh penamaan calon manakala pengundian pada 16 Mei.Kerusi parlimen Sibu kosong ekoran kematian penyandangnya dari BN, Datuk Robert Lau Hoi Chew yang timbalan menteri pengangkutan pada 9 April lalu.

Dalam pilihan raya umum 2008, Lau menewaskan Pengerusi DAP Sarawak, Wong Ho Leng dan calon PKR Lim Chun Chung dengan majoriti 3,549 undi.Wong telah dipilih oleh DAP untuk sekali lagi bertanding di kerusi tersebut dalam pilihan raya kecil kali ini.
BN pula telah mengumumkan pemilihan peguam Robert Lau Hui Yew dari Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) sebagai calon BN.Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Selangor, Roslan Mohd Shahir berkata seramai 350 petugas PAS negeri itu akan berada di Sibu bagi memenangkan calon DAP itu.

'Mereka adalah wakil kawasan, Dewan Pemuda, Muslimat dan Ulama. Markas besar PAS Selangor berada di Jalan Masjid di bandar Sibu," katanya dalam satu kenyataan.
Roslan berkata, rombongan PAS Selangor diketuai pesuruhjayanya, Datuk Dr Hasan Ali yang juga ahli exco kerajaan negeri Selangor; setiausaha PAS Selangor, Khairuddin Othman dan beliau sendiri.

"PAS Selangor menjangkakan dengan gerak kerja yang tersusun dan berdisiplin serta sokongan kuat dari semua petugas Pakatan Rakyat, calon DAP Wong Ho Leng yang juga ADUN Bukit Assek, mempunyai harapan cerah untuk merampas kerusi parlimen itu dari BN," kata Roslan.