MBM Perlu Telus dalam Melaksanakan Wang Pembayar Cukai



Gambar Hiasan Bandaraya Miri

Kita dapati perancangan projek-projek yang dibuat oleh pihak Majlis Bandaraya Miri (MBM) di bandaraya Miri sungguh membazir dan merugikan wang rakyat. Contoh yang jelas sekarang ini banyak pokok-pokok yang ditanam di sepanjang jalanraya dari Taman Selera Tanjong Lobang ke pusat bandar Miri di potong dan ini sudah tentu memakan kos yang tinggi. Walaupun tujuan pemotongan tersebut untuk membina laluan penunggang basikal dan orang ramai tetapi cara pengurusan MBM sangat tidak effective dan membazir wang pembayar cukai.

Mereka sepatutnya merancang dengan teliti sebelum sesuatu projek dijalankan dan mesti dalam jangka masa yang panjang bukan hanya untuk sementara dan sebarangan seperti yang berlaku hari ini. Setiap kali ada pembinaan jalanraya baru atau melebarkan jalan sudah pasti banyak pokok-pokok dan tanaman hiasan ditepi jalan akan di musnahkan dan sudah tentu ini akan memakan kos yang tinggi.

Kita minta agar pihak MBM merancang dengan lebih teliti sebelum sebarang projek dilaksanakan agar tidak merugikan wang rakyat. Antara lain tandas awam yang sepatutnya dibina dalam kawasan taman atau gerai makanan sepatutnya diberi keutamaan untuk keselesaan orang ramai bukannya membina projek yang membazirkan wang rakyat.

Angin Ribut Merosakan Tempat Peniaga Pasar Malam
Peristiwa yang baru berlaku kerosakan tempat perniagaan pasar malam di pusat Commercial Seberkas Miri akibat angin ribut pada hari ahad yang lalu dimana sebanyak 13 buah kanopi peniaga pasar malam rosak teruk, apa tindakan MBM untuk membantu serta menyelesaikan masalah peniaga-peniaga kecil ini yang mengalami kerosakan tempat perniagaan mereka. Ini semua akibat perancangan yang tidak teliti dan boleh menyebabkan kerugian dan kecelakaan kepada orang ramai. Perkara macam ini yang patut kita semua elakkan kalau kita hendak merancang sesuatu projek. Keselamatan diutamakan.

Kita minta agar pihak MBM lebih telus dan teliti dalam melaksanakan sesuatu projek yang menggunakan wang pembayar cukai. Diharap pihak MBM memandang serius perkara ini demi untuk kebaikan dan keselamatan rakyat. Jangan menggunakan wang pembayar cukai dengan sewenang-wenangnya semata untuk memenuhi kepentingan pihak tertentu. Kita mahu melihat Miri sebagai sebuah bandaraya yang terancang dan terindah dalam Malaysia ini.


English version
MCC Need Transparency in Implementing Tax Payer Money
We find that the planning of projects made by the Miri City Council (MCC) in the city of Miri is very wasteful of public funds. The latest example is now a lot of trees planted along the road from the ‘Taman Selera’ at Tanjong lobang into the City Center in the cut-off would have been costly. Although the purpose of cutting is to build a path for cyclists and the public but the way MCC management is not very effective and a waste of taxpayers' money.

They should plan carefully before any project is undertaken and must be in the long term not only for a while and simply like what happened today. Each time a new road construction or widening of the street would have a lot of trees and ornamental plants beside the road will be destroyed and certainly takes a high cost.

We ask that the MCC to plan more carefully before any projects are implemented so as not to lose money. Among other project should be priorities is a proper public toilets built in the area of the garden or food outlets for the convenience of the public rather than build a project that wastes public money.

Strong Wind Damage Night Market Stall
The latest news event damage occurs where the night market in business Commercial central Seberkas Miri due to strong wind on the last Sunday where 13 canopy of the night market traders were damaged, what MCC do to help and solve the problem of small businesses that suffered their business. This is all due to no proper planning and can cause damage and harm to the public. Things like this we should all avoid if we want to plan a project. Safety is priority.

We ask for the MCC for more transparent in implementing a project that uses taxpayers' money. It is hoped that the MCC take this very seriously in order for the benefit and safety of the people. Do not use taxpayers' money with impunity only to meet the interests of certain parties. We want to see Miri as a well-planned and beautiful city in Malaysia.