PAS tampil ke hadapan rakyat untuk menuju ke arah Negara berkebajikan


Dr Hatta bersama rombongan PAS Miri melawat salah sebuah pondok yang masih dalam proses pembinaan

Miri - Lawatan Dr Mohd Hatta Ramli Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat bersama rombogan PAS Miri baru-baru ini ke Kampung Tukau Usaha Jaya untuk bertemu dengan salah seorang penghuni yang mana pondok barunya yang masih dalam pembinaan perlu sedikit bantuan dari orang ramai. Dengan keadaan pondoknya yang serba kekurangan beliau terpaksa berusaha sedaya upaya untuk membina sebuah pondok baru untuk memberi keselesaan dari kena hujan dan panas. Beliau terpaksa bekerja sendiri dan kadang-kadang memohon bantuan rakannya untuk menyiapkan pondok baru tersebut. Beliau pernah memohon bantuan dari badan kebajikan dan juga baitulmal tetapi sehingga ke hari ini belum lagi ada sebarang bantuan dari pihak tersebut.

Walaupun keadaan jalan masih lagi teruk dan tiada kemudahan asas seperti bekalan elektrik dan air bersih dengan sokongan orang ramai dan juga PAS Miri dapatlah beliau membina pondok baru beliau dalam keadaan yang serba kekurangan. Menjelang ramadhan dan bulan syawal yang akan tiba beliau sangat berharap agar ada pihak-pihak yang berwajib dapat memberi bantuan bulanan agar dapat mengurang bebanan yang beliau tanggung selama ini. Beliau hanya bekerja kampong seperti bercucuk tanam dan memotong rumput dalam kawasan kampong tersebut.

Dr Hatta bersama YDP PAS Miri dengan penghuni rumah yang serba daif tanpa ada bekalan air bersih dan elektrik (masih menggunakan generator)

Sebuah lagi keluarga yang rombongan PAS Miri kunjungi sudah pun tinggal di situ belasan tahun tetapi masih lagi hidup dalam keadaan kemiskinan disebabkan tanah yang mereka diami sekarang kemungkinan akan di ambil oleh sebuah syarikat kroni yang memerintah. Walaupun menurut penduduk tersebut tanah yang mereka diami sekarang adalah tanah NCR tetapi dengan adanya sambungan bekalan elektri ke kawasan perumahan mereka bukan bermakna pihak kerajaan sudah memberi kemudahan asas kepada penduduk dalam kampong tersebut tetapi lebih bersifat sementara. Bila-bila masa saja tanah tersebut akan dirampas oleh syarikat yang mempunyai kepentingan dalam kawasan tersebut untuk membina projek perumahan atau projek kelapa sawit. Sekiranya perkara ini terjadi di kemudian hari sudah pasti keluarga yang tinggal di dalam kampong tersebut akan hidup lebih menderita lagi sebab sekarang hampir semua tanah-tanah di Sarawak dimiliki oleh syarikat-syarikta yang mempunyai kepentingan dengan pihak pemerintah. Orang kampong yang sudah tinggal bertahun-tahun di kawasan tersebut memohon tanah yang bergeran susah untuk mendapatkannya sedangkan syarikat yang mempunyai kepentingan dengan mudah memiliki tanah orang kampong yang sudah lama meneroka tanah tersebut dari datuk nenek mereka dahulu. Inilah yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Sarawak sekarang. PAS sungguh simpati dengan keadaan yang menimpa nasib penduduk yang tersebut di atas.

Di mana slogan “Rakyat didahulukan, pencapaian di utamakan?” PAS dengan konsep menuju ke arah Negara berkebajikan sedang berusaha sedaya upaya untuk membantu golongan yang tertindas ini. Walaupun PAS masih belum memerintah sepenuhnya tetapi usaha ke arah Negara bekebajikan tetap diberi ke utamaan kepada semua masyarakat tanpa mengira golongan bangsa dan agama.

Englsh version

PAS come out to people before heading toward the State Welfare
Miri - Dr Mohd Hatta Ramli the PAS Centre Elections Director with PAS Miri entourage recently visit to Kampung Usaha Jaya Tukau to meet one of the residents that need some assistance from the public to built the new shelter. With a poor shelter he had to strive to build a new shelter which was still under construction. With a poor hut he had to strive to build a new cottage to be more comfortable from the rain and hot weather. He had worked by himself and sometimes seeks assistance from his friend for the completion of his new cottage. He said he have been seeking help from the charities and the treasury (Baitulmal), but to this day, yet no help from the relevant parties concern arrives.

Although the road are still in bad condition and there is no basic facilities such as electricity and clean water at that areas, with the support of the public and PAS Miri he could be able to build a new shelter but still need more fund to support him buying the building materials. He was hoping that the obligation of the relevant parties to provide monthly assistance in order to reduce the burden of his responsibility for the family for this arriving of the month of Syawal and ramadhan. He only works as village farming and cutting grass in the village area.

Another family visited by Dr Hatta and Miri PAS that had already lived there in his teens and still live in poverty because the land they are living now likely to be taken by a crony of the ruling party. Although according to the resident of the land they live now is NCR land, but with a continued supply to their electricity at the areas that not mean the government already provides basic facilities for people in the village, but more tentative. Any time the land will only be confiscated by the companies that have interests in the area to build a housing project or oil palm project. If this occurs later the families living in these villages will no longer live there and will suffer because now almost all land is owned by Sarawak companies with the interest of the ruling parties. The villagers who had lived many years in the area seeking for land title but it is so difficult to obtain while the company has an interest in owning the land of the village is exploring the land. All this while is to be borne by the people of Sarawak. PAS really sympathize with the fate that befell to the inhabitants of the above.

Where the slogan "People first, the achievement of priority?" PAS with the concept of moving towards the welfare state are doing good enough to help those who are oppressed. Although PAS has not ruled, but the move towards National welfare will be given priority to all people regardless of ethnic and religious groups.