Tabung Haji Patut Beri Keutamaan Kepada Golongan Warga Emas Untuk Menunaikan Fardu Haji
Tujuan Utama Tabung Haji ditubuhkan adalah untuk membolehkan orang-orang Islam menyimpan secara beransur-ansur bagi memenuhi perbelanjaan menunaikan fardhu haji atau lain-lain keperluan semasa mengerjakan haji di Makkah.
Bagi golongan yang berpendapatan sederhana dan orang-orang kampung yang bekerja sendiri, inilah cara mereka menyimpan secara beransur-ansur untuk mengerjakan haji walaupun terpaksa mengambil masa yang agak lama. Bagi golongan yang berada dan berkemampuan pula, mereka dengan mudah mengambil kesempatan dengan adanya perkhidmatan Pakej Haji yang ditawarkan kepada bakal jemaah haji yang ingin mengerjakan haji tanpa menunggu giliran.
Ramai dikalangan para pendeposit tabung haji yang sudah berumur dan golongan warga emas yang belum pernah menunaikan fardu haji terpaksa menunggu giliran kerana mereka tidak mampu menggunakan pakej haji yang terlalu mahal.
Tujuan asal Tabung Haji ditubuhkan bukan untuk perniagaan atau sebagai tempat pelaburan tetapi adalah untuk memudahkan golongan yang berpendapatan rendah menyimpan duit mereka untuk urusan haji tetapi dengan adanya pakej haji yang menelan belanja puluhan ribu sehingga mencecah ratusan ribu ringgit menyebabkan mereka yang menunggu giliran menunaikan haji terpaksa menunggu sehingga lebih dari 10 tahun keatas untuk dapat mengerjakan fardu haji.
Walaupun objektif Pelaburan Tabung Haji adalah untuk menjana keuntungan yang mampan dan pengekalan modal dengan mengambilkira keseimbangan tahap risiko dan pulangan yang sepadan tetapi perlu diingat matlamat asalnya seharusnya perlu diberi keutamaan.
Sepatutnya kouta untuk pakej haji dikurangkan untuk membolehkan golongan warga emas dan mereka yang belum pernah menunaikan fardu haji diberi keutamaan dan bukan hanya untuk golongan kaya dan mereka yang pernah menunaikan fardu haji dengan menggunakan pakej haji ini.
Kita mengesa pihak Tabung Haji lebih memberi keutamaan kepada golongan yang sepatutnya pergi mengerjakan haji tanpa perlu menunggu giliran yang terlalu lama. Kita kasihan melihat keadaan orang-orang yang sudah berumur dan golongan warga emas yang belum pernah pergi menunaikan fardu haji terpaksa menunggu terlalu lama disebabkan kuota untuk mereka tidak cukup atau pun sudah diambil untuk kouta pakej haji.
Cadangan kita agar Tabung Haji tambahkan kouta khas untuk pendeposit golongan warga emas dan senaraikan nama mereka yang sudah memenuhi syarat untuk menunaikan fardu haji diberi keutamaan sebelum diberi kepada golongan muda atau mereka yang sudah menunaikan haji. Mereka boleh ditemani oleh anak-anak mereka atau keluarga terdekat mereka, dan pihak tabung haji perlu memberi perhatian akan masalah ini kerana golongan warga emas patut diberi keutamaan dari membiarkan mereka terus menunggu giliran yang terlalu lama yang kemungkinan besar sukar bagi mereka menunaikannya apabila usia semakin meningkat.
Sistem pentadbiran Tabung Haji perlu dikemaskini agar ianya lebih efisian dan teratur agar masalah mereka yang menunggu giliran terlalu lama dapat dikurangkan dengan adanya kouta khas untuk golongan yang sepatutnya diberi keutamaan bukan hanya untuk golongan tertentu sahaja.
Kita harap perkara ini dapat dibincangkan secara menyeluruh agar ada jalan penyelesaian yang terbaik untuk mengatasi masalah ini dengan sebaik mungkin untuk kebaikan para pendeposit haji dan juga untuk kebaikan umat Islam yang ingin mengerjakan fardu haji melalui Tabung Haji.
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak
English version
The Pilgrims Fund Should Give Priority to the Senior Citizens to Perform Hajj
The Main purpose of the Pilgrims Fund (Tabung Haji) established is to enable Muslims to save gradually to cater for expenses of performing the Hajj or other needs during the pilgrimage in Makkah.
For the middle-income and villagers those who a self-employed, this is how they keep gradually for performing the Hajj even though had to take quite a long time. For those who are wealthy and also capable, they can easily take advantage of the availability of Hajj Packages offered to the pilgrims who intend to perform Hajj without waiting for their turn.
Many of the Hajj funds depositors which are elderly and the senior citizens who have not performed Hajj had to waiting their turn because they are not able to use the hajj package that are too expensive.
The original purpose of the Pilgrims Fund established is not for business or as a place of investment but to facilitate the low income groups save their money for the hajj affairs but with availability of hajj packages costing tens of thousands to hundreds of thousands of ringgit cause those that waiting their turn making pilgrimage had to wait for more than 10 years and above to be able to perform the pilgrimage.
Although the objective of the investment of the Pilgrims Fund is to generate sustained profitability and capital preservation taking into account the equilibrium level of risk and returns that matches but keep in mind its original goals should be given priority.
Supposed to reduce quota for hajj package to enable the senior citizens and those who have not performed hajj a priority not just for the rich and those who has performed the hajj with this pilgrimage packages.
We urge the Pilgrims Fund give more priority to those who are supposed to go on pilgrimage without waiting their turn too long. We sympathized with those who are aged and the senior citizens who have never went on pilgrimage had to wait too long because they are not enough quota or quota was already taken for hajj package.
Our suggestion is that the Pilgrims Fund add special quota for senior citizens depositors and list those names which are eligible to perform the hajj given priority before being given to young people or those who have performed the hajj. They may be accompanied by their children or their immediate family, and the Hajj fund need to pay attention of this problem because the senior citizens should be a priority from letting them continue waiting their turn too long that is likely difficult to fulfilled when those reach a certain age.
The Pilgrims Fund administration system needs to be restructured so that it's much more efficient and organized so that those problems which waiting for too long can be minimized by a special quota for those who should be a priority not only for specific groups only.
We hope that this matter can be discussed thoroughly so that there is the best solution to overcome this problem as best as possible for the benefit of depositors of pilgrimage and also for the benefit of the Muslims who wish to perform their pilgrimage through the Pilgrims Fund.
Yours faithfully,
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief
MALAM INI TV SUKU MELALUI KAKI CURI CEO NYA ISMEEE YANG BERGAJI 700 RIBU TELAH MEMBERITAHU TABUNG HAJI MENCATAT KEUNTUNGAN DAN SEKARANG SIMPANAN SEBANYAK 40 BILION .APA LAGI BN NAJIB BILA MAU CURIITU JENERAL PENDEK LU BAGI KOMISEN SIKIT.DIA BISING KALAU LU ANGKAT ITU C4 KASI HANTAM KAKAKKAKKKAKKA
Syabas dan Tahniah kepada PAS Miri kerana sering mengutarakan masalah-masalah rakyat dan juga kerap menegur pihak-pihak tertentu.
Tidak dinafikan penulisan blog di laman sosial ini baik dan adakalanya berhasil bagi sesetengah perkara yang diutarakan tetapi ada baiknya jika PAS Miri mengambil pendekatan berbeza dan lebih proaktif.
Setiap masalah-masalah dan teguran-teguran yang di ’cerita’ kan hanyalah seperti ‘tulisan’ tetapi alangkah baiknya jika ianya menjadi satu praktikal.
Bukan hanya sekadar turun padang bertemu masyarakat, kemudian menulis. Bukan hanya sekadar mendapat aduan, kemudian menulis.
PAS Miri disaran ubah pendekatan berbeza.
Bawalah masalah rakyat atau teguran kepada pihak berwajib sehingga kepada penyelesaiannya. Jangan sekadar menzahirkannya di media massa atau blog. Sebagai contoh, masalah kebajikan rakyat yang terabai, PAS Miri hanya lebih kepada ‘poli-gam’ dan sebagai pengakhiran ceritanya disusuli dengan pemberian sumbangan dari poket Jemaah. Ambil pendekatan lebih drastik dengan membawa perkara tersebut ke pihak berwajib dan PAS Miri menjadi ‘playmaker’ dalam menyelesaikan perkara sehingga ke tahap membawa orang-orang miskin ke pejabat kebajikan untuk mendapat pembelaan.
Begitu juga dengan aduan-aduan yang diterima daripada rakyat terhadap pihak berwajib kerajaan tempatan, sebagai contohnya isu kad pengenalan dan sijil kelahiran. Acap kali menggunakan ayat ‘menggesa pihak berwajib.. menggesa pihak berwajib.. menggesa pihak berwajib..’ rakyat muak. Datang dan bawa si pengadu sekaligus berjumpa dengan pihak berwajib dan dapatkan penyelesaian yang mengembirakan hati rakyat.
Memang diakui PAS bukan parti dominan pakatan pembangkang dan juga baru mula bertapak di negeri ini dalam belasan tahun tetapi tidak dinafikan jika pendekatan baru sebagai ’memimpin perubahan’ ianya tidak mustahil PAS akan menang di hati rakyat Sarawak.
-Sayang Sarawak-