Penduduk Taman Perumahan tidak selesa dengan sampah berbau busuk

BINTULU - Penduduk di sekitar kawasan perumahan di Bintulu mengadu kepada PAS Bintulu tentang masalah kutipan sampah yang tidak mengikut jadual waktu yang telah ditetapkan.
Keadaan bertambah teruk apabila syarikat Trienekens (Sarawak) Sdn Bhd, dengan kerjasama Sarawak Sisa Management Sdn Bhd, telah mengumumkan bahawa ia akan menyerahkan pungutan dan perkhidmatan pengangkutan sisa perbandaran kepada Lembaga Kemajuan Bintulu (BDA) bermula 1 Okt lepas.

Salah seorang penduduk yang tinggal di Taman Angsana memberitahu pihak kami yang pihak BDA sudah lebih dari dua minggu tidak memunggut sampah di kawasan perumahan  mereka. 
Kegagalan pihak BDA mengutip sampah tiga kali seminggu menyebabkan penduduk Taman Ansana  tidak selesa dengan keadaan berbau busuk dari sampah yang tidak dikutip mengikut jadual.

Walaupun laporan serta aduan telah dibuat oleh penduduk kepada pihak BDA tapi jawapannya agak mengecewakan alasannya trak sampah rosak. Sepatutnya pihak BDA menyediakan tong sampah yang lebih besar untuk menampung sampah yang terlalu banyak di kawasan perumahan. Menurut mereka lagi setiap tahun mereka membayar cukai pintu tapi perkhidmatan yang diberi oleh pihak yang berkenaan amat mengecewakan. Kebanyakan penduduk kesal dengan masalah itu sedangkan mereka membayar pelbagai jenis cukai perkhidmatan dan mengharapkan perkhidmatan yang setimpal diberikan kepada mereka.

Kita mengesa pihak BDA dan mereka yang berkenaan segera mengatasi masalah ini dari berlarutan agar penduduk di kawasan perumahan tersebut tidak terus hidup dalam keadaan tidak selesa akibat bau busuk sampah yang tidak dikutip. Amanah dan tanggungjawab pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalah ini dengan segera adalah amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak

English version

Housing residents uncomfortable with smelly garbage

BINTULU - Residents in the vicinity of housing areas in Bintulu complained to PAS Bintulu about garbage collection problem that does not follow timetable that has been set. The situation worsens when the Trienekens (Sarawak) Sdn Bhd, in collaboration with Sarawak Waste Management Sdn Bhd, has announced that it will hand over the collection and transportation services of municipal waste to Bintulu Development Authority (BDA) starting last Oct 1.

One of the residents who live in Taman Angsana informs us that the BDA has more than two weeks are not collecting garbage in their neighborhoods. The failure of the BDA collecting garbage three times a week cause Taman  Ansana residents uncomfortable with the stink of garbage is not collected on time.
Despite reports and complaints were made by residents to the BDA, but the answer is quite disappointing the reason is garbage truck damaged. The BDA should provide larger bins to accommodate waste that is too many in residential areas. They said that every year they pay the assessment, but the services provided by the parties concerned were disappointing. Most of the residents peeved with the problems whereas they pay for various types of service tax and expect services to be given to them accordingly.

We urge the BDA and those concerned immediately overcome this problem from prolonged so that residents in the housing area does not continue living in an uncomfortable situation due to the foul smell of uncollected garbage. Trusts and responsibility of the parties concerned to resolve this problem immediately is very much appreciated.