Hukum Adat dan Undang-undang
Syariah akan terlucut jika dilaksanakan satu sistem perundangan!
Malaysia
telah mengamalkan sistem undang-undang berdasarkan sistem perundangan common
law, hasil langsung daripada penjajahan Tanah Melayu, Sarawak dan Borneo Utara
oleh Britain sejak awal 1800-an sehingga 1960-an. Perlembagaan Malaysia adalah
undang-undang tertinggi, yang menggariskan rangka kerja undang-undang dan hak
warganegara.
Undang-undang
persekutuan digubal oleh Parlimen Malaysia di seluruh negara. Terdapat juga
undang-undang negeri yang digubal Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam keadaan
tertentu. Perlembagaan Malaysia juga membolehkan pelbagai sistem kehakiman yang
unik, iaitu undang-undang sekular (jenayah dan sivil) dan undang-undang
syariah. Pelaksanaan dan hubungan antara kedua-dua sistem undang-undang yang
agak rumit dan telah menyebabkan ketidakpastian.
Satu
lagi adat kebiasaan adalah sumber undang-undang adat. Kebanyakan kumpulan etnik
di Malaysia mempunyai undang-undang adat mereka sendiri untuk diikuti. Ada yang
masih berkuatkuasa, manakala terdapat juga yang kehilangan kuasa selepas diatasi oleh perundangan parlimen.
Dalam
rangkaian ini adalah wajar bahawa kebanyakan kes pribumi adat Iban kerana
mereka adalah yang paling ramai sekali di negeri Sarawak. Sarawak bernasib baik
dari Sabah kerana sebahagian besar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang
adat ia dinyatakan dalam laporan, laporan Mahkamah Tinggi Sarawak, Borneo Utara
dan Brunei dan adalah lebih kurang dipetik dalam Jurnal Undang-Undang Malaya
(Malayan Law Journal) sejak pembentukan Malaysia.
Juga, di
bawah undang-undang yang berkaitan dengan Undang-undang Adat Bumiputera, ia
lebih lengkap, terutama undang-undang kecil, seperti Undang-undang Mahkamah Melayu
Sarawak, Tusun Tunggu dan Kanun Denda Adat Orang Ulu. Undang-undang kecil yang
dibuat di bawah Ordinan Adat Istiadat Bumiputera (Native Customary Laws
Ordinance) (Bab. 51) yang terkandung dalam Undang-undang Sarawak pada tahun
1958, Jilid VII (Bab. 51).
Terdapat
juga undang-undang adat Cina dan adat Hindu, terutamanya mengenai perkara
undang-undang keluarga. Walau bagaimanapun, berikutan enakmen tunggal pada
tahun 1976 undang-undang ini telah kehilangan kuasanya.
Dua
sistem undang-undang di Malaysia telah lama diamalkan dan ditetapkan dalam
Perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia. Perkara 3 juga memperuntukkan bahawa
undang-undang Islam adalah suatu perkara yang undang-undang negeri kecuali bagi
Wilayah-Wilayah Persekutuan Malaysia. undang-undang Islam merujuk kepada
undang-undang syariah.
Ada
orang yang mengatakan sistem dua perundangan tidak adil dan tidak sesuai
dilaksanakan di negara ini tanpa memikirkan yang Malaysia terdapat berbagai
kaum, agama dan kepercayaan. Mahkamah adat dan mahkamah syariah sudah lama
diamalkan sebelum kedatangan penjajah dan tiada pula timbul masalah diantara
kaum dan agama dalam negara ini. Ada pihak yang cuba nak jadi pahlawan
memperjuangankan satu sistem perundangan sekular tanpa memikirkan perasaan kaum
dan agama lain.
Di
negara maju pun masih ada yang mengamal sistem dua perundangan seperti di
Amerika Syarikat.
Amerika
Syarikat mempunyai sistem dua mahkamah kerana ia mempunyai mahkamah negeri dan
mahkamah persekutuan. Satu kes negeri
tidak boleh didengar oleh mahkamah persekutuan kecuali isu undang-undang
persekutuan juga terlibat dan mahkamah negeri tidak boleh mendengar isu
mahkamah persekutuan. Adakah mereka juga tidak berlaku adil kerana melaksanakan
dua sistem perundangan?
Terdapat
pihak tertentu dalam negara ini mahu negara ini hanya melaksanakan satu sistem
undang-undang sekular dan tidak menerima perundangan selain daripada
undang-undang sekular. Kalau perkara ini menjadi kenyataan maka secara tidak
langsung undang-undang lain seperti undang-undang adat dan undang-undang
syariah akan terlucut dengan sendirinya.
Adakah
pribumi dan umat Islam Sarawak bersedia menerima sistem undang-undang sekular
yang tertinggi di negara ini dan melupuskan undang-undang adat dan
undang-undang syariah yang sedia ada? Undang-undang adat dan undang-undang syariah
akan kehilangan kuasanya sekiranya dilaksanakan hanya satu sistem perundangan
di negara ini. Adakah undang-undang negara sekarang ini sudah sempurna dan adil
tanpa perlu dipinda lagi?
Kita
mengesa agar semua pihak yang kurang faham dengan adat dan perundangan agama
lain perlu pelajari secara mendalam isu-isu yang dibangkitkan sebelum memberi
sebarang ulasan yang boleh menyinggung perasaan mana-mana bangsa dan agama.
Jangan
bersikap perkauman melampau dan cuba memainkan sentimen agama untuk meraih
sokongan kerana kalau silap langkah ianya boleh mencetuskan perbalahan antara
kaum dan agama dalam negara ini. Hormati pandangan orang lain dan sekiranya
tidak setuju boleh bincang secara baik tidak perlu menghina dan memperlekeh
usaha orang lain.
Adalah
disarankan semua pihak yang bertelingkah dapat berjumpa dan berbincang secara
baik tanpa mencetuskan perasaan tidak puas hati antara kaum dan agama. Harap
masalah ini dapat diselesaikan secara baik dan harmoni demi kesejahteraan
rakyat dalam negara ini.
Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya
PAS, Sarawak
English
version
Customary Law and Sharia Law will
be forfeited if implemented a single legal system!
Malaysia
has adopted a legal system based on common law legal system, a direct result of
the occupation of Malaya, Sarawak and North Borneo by Britain since the early
1800s until the 1960s. Constitution is the supreme law, which sets out the
legal framework and the rights of citizens.
The
federal law enacted by the Parliament of Malaysia across the country. There are
also state laws enacted Legislative Assembly (DUN) in certain circumstances. Malaysian
Constitution also allows multiple unique judicial system, namely secular laws
(criminal and civil) and sharia law. Implementation and the relationship
between the two legal systems are quite complicated and have caused
uncertainty.
Another
customary is the source of customary law. Most of the ethnic groups in Malaysia
have their own customary laws to follow. Some are still in force, while there
is also a loss of power after being overcome by parliament legislative.
In this
circuit it is desirable that most cases of indigenous Iban natives because they
are the highest number in the state of Sarawak. Sarawak was fortunate from
Sabah because a large number of cases related to customary law it is stated in
the report, the report of the High Court of Sarawak, North Borneo and Brunei
and is much less quoted in the Journal of Laws of Malaya (Malayan Law Journal)
since the formation of Malaysia.
Also,
under legislation relating to Native Customary Law, it is more complete,
especially by-laws, such as the Law Courts Sarawak Malay, Tusun Wait and Fines
canon Custom of Orang Ulu. The by-laws made under the Customs Ordinance
Bumiputera (Native Customary Laws Ordinance) (Cap. 51) contained in the Law of
Sarawak in 1958, Volume VII (Cap. 51).
There is
also a Chinese customary law and Hindu customs, particularly on matters of
family law. However, following the single enactment in 1976 this law has lost
its force.
Two
legal systems in Malaysia has long been practiced and prescribed in Article 121
(1A) of the Constitution of Malaysia. Article 3 also provides that Islamic law
is a matter of state law except for the Federal Territories of Malaysia.
Islamic law refers to sharia law.
There are
those who say two legislative systems is not fair and not suitable to be
implemented in this country without thinking of the Malaysia there are various
races, religions and beliefs. Customary courts and syariah courts have long been
practiced before the advent of colonialism, and have not raised the issue of
race and religion in this country. There are those who try to be a hero
fighting for a single secular legal system without considering the feelings of
other races and religions.
Even in
developed countries there are still two legal systems such practice in the
United States.
The
United States has two court systems because it has a state court and federal
court. A state case cannot be heard by the federal courts except the issue of
federal law is involved and state court cannot hear the issue of the federal
courts. Are they also not being fair for implementing a dual legal system?
There
are certain people in this country want this country just implement a system of
secular law and does not accept legislation other than secular law. If this
becomes reality then it implies that other laws such as customary law and
sharia law will be forfeited by itself.
Is
Sarawak natives and Muslims are willing to accept a secular legal system of the
highest in the country and disposing the existing of customary law and sharia
law? Customary law and sharia law would lose its power if implemented only one
legal system in this country. Does the law of the country now have a perfect
and just no need to be amended again?
We urge
all those who are less familiar with the customs and laws of other religions
should be studied in depth the issues raised before making any comments that
could be offensive to any race or religion.
Do not
be extreme racism and try playing the religious sentiments to gain support
because if wrong move it can create a rift between races and religions in the
country. Respect the views of others and if disagree can talk amicably no need
to insult and belittle the efforts of others.
It is
recommended that all conflicting parties can meet and talk amicably without
provoking discontent among races and religions. Hope this issue can be resolved
amicably and harmoniously for the benefit of the people in this country.
Yours
faithfully
Jofri
Jaraiee
Sarawak
PAS Commissioner cum Miri PAS Chief
0 Comments Received
Post a Comment