Hukum Adat dan Undang-undang Syariah akan terlucut jika dilaksanakan satu sistem perundangan!


Malaysia telah mengamalkan sistem undang-undang berdasarkan sistem perundangan common law, hasil langsung daripada penjajahan Tanah Melayu, Sarawak dan Borneo Utara oleh Britain sejak awal 1800-an sehingga 1960-an. Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi, yang menggariskan rangka kerja undang-undang dan hak warganegara.

Undang-undang persekutuan digubal oleh Parlimen Malaysia di seluruh negara. Terdapat juga undang-undang negeri yang digubal Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam keadaan tertentu. Perlembagaan Malaysia juga membolehkan pelbagai sistem kehakiman yang unik, iaitu undang-undang sekular (jenayah dan sivil) dan undang-undang syariah. Pelaksanaan dan hubungan antara kedua-dua sistem undang-undang yang agak rumit dan telah menyebabkan ketidakpastian.

Satu lagi adat kebiasaan adalah sumber undang-undang adat. Kebanyakan kumpulan etnik di Malaysia mempunyai undang-undang adat mereka sendiri untuk diikuti. Ada yang masih berkuatkuasa, manakala terdapat juga yang kehilangan kuasa selepas  diatasi oleh perundangan parlimen.

Dalam rangkaian ini adalah wajar bahawa kebanyakan kes pribumi adat Iban kerana mereka adalah yang paling ramai sekali di negeri Sarawak. Sarawak bernasib baik dari Sabah kerana sebahagian besar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang adat ia dinyatakan dalam laporan, laporan Mahkamah Tinggi Sarawak, Borneo Utara dan Brunei dan adalah lebih kurang dipetik dalam Jurnal Undang-Undang Malaya (Malayan Law Journal) sejak pembentukan Malaysia.

Juga, di bawah undang-undang yang berkaitan dengan Undang-undang Adat Bumiputera, ia lebih lengkap, terutama undang-undang kecil, seperti Undang-undang Mahkamah Melayu Sarawak, Tusun Tunggu dan Kanun Denda Adat Orang Ulu. Undang-undang kecil yang dibuat di bawah Ordinan Adat Istiadat Bumiputera (Native Customary Laws Ordinance) (Bab. 51) yang terkandung dalam Undang-undang Sarawak pada tahun 1958, Jilid VII (Bab. 51).

Terdapat juga undang-undang adat Cina dan adat Hindu, terutamanya mengenai perkara undang-undang keluarga. Walau bagaimanapun, berikutan enakmen tunggal pada tahun 1976 undang-undang ini telah kehilangan kuasanya.

Dua sistem undang-undang di Malaysia telah lama diamalkan dan ditetapkan dalam Perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia. Perkara 3 juga memperuntukkan bahawa undang-undang Islam adalah suatu perkara yang undang-undang negeri kecuali bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Malaysia. undang-undang Islam merujuk kepada undang-undang syariah.

Ada orang yang mengatakan sistem dua perundangan tidak adil dan tidak sesuai dilaksanakan di negara ini tanpa memikirkan yang Malaysia terdapat berbagai kaum, agama dan kepercayaan. Mahkamah adat dan mahkamah syariah sudah lama diamalkan sebelum kedatangan penjajah dan tiada pula timbul masalah diantara kaum dan agama dalam negara ini. Ada pihak yang cuba nak jadi pahlawan memperjuangankan satu sistem perundangan sekular tanpa memikirkan perasaan kaum dan agama lain.

Di negara maju pun masih ada yang mengamal sistem dua perundangan seperti di Amerika Syarikat.
Amerika Syarikat mempunyai sistem dua mahkamah kerana ia mempunyai mahkamah negeri dan mahkamah persekutuan.  Satu kes negeri tidak boleh didengar oleh mahkamah persekutuan kecuali isu undang-undang persekutuan juga terlibat dan mahkamah negeri tidak boleh mendengar isu mahkamah persekutuan. Adakah mereka juga tidak berlaku adil kerana melaksanakan dua sistem perundangan?

Terdapat pihak tertentu dalam negara ini mahu negara ini hanya melaksanakan satu sistem undang-undang sekular dan tidak menerima perundangan selain daripada undang-undang sekular. Kalau perkara ini menjadi kenyataan maka secara tidak langsung undang-undang lain seperti undang-undang adat dan undang-undang syariah akan terlucut dengan sendirinya.

Adakah pribumi dan umat Islam Sarawak bersedia menerima sistem undang-undang sekular yang tertinggi di negara ini dan melupuskan undang-undang adat dan undang-undang syariah yang sedia ada? Undang-undang adat dan undang-undang syariah akan kehilangan kuasanya sekiranya dilaksanakan hanya satu sistem perundangan di negara ini. Adakah undang-undang negara sekarang ini sudah sempurna dan adil tanpa perlu dipinda lagi?

Kita mengesa agar semua pihak yang kurang faham dengan adat dan perundangan agama lain perlu pelajari secara mendalam isu-isu yang dibangkitkan sebelum memberi sebarang ulasan yang boleh menyinggung perasaan mana-mana bangsa dan agama.

Jangan bersikap perkauman melampau dan cuba memainkan sentimen agama untuk meraih sokongan kerana kalau silap langkah ianya boleh mencetuskan perbalahan antara kaum dan agama dalam negara ini. Hormati pandangan orang lain dan sekiranya tidak setuju boleh bincang secara baik tidak perlu menghina dan memperlekeh usaha orang lain.

Adalah disarankan semua pihak yang bertelingkah dapat berjumpa dan berbincang secara baik tanpa mencetuskan perasaan tidak puas hati antara kaum dan agama. Harap masalah ini dapat diselesaikan secara baik dan harmoni demi kesejahteraan rakyat dalam negara ini.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak

English version

Customary Law and Sharia Law will be forfeited if implemented a single legal system!

Malaysia has adopted a legal system based on common law legal system, a direct result of the occupation of Malaya, Sarawak and North Borneo by Britain since the early 1800s until the 1960s. Constitution is the supreme law, which sets out the legal framework and the rights of citizens.

The federal law enacted by the Parliament of Malaysia across the country. There are also state laws enacted Legislative Assembly (DUN) in certain circumstances. Malaysian Constitution also allows multiple unique judicial system, namely secular laws (criminal and civil) and sharia law. Implementation and the relationship between the two legal systems are quite complicated and have caused uncertainty.

Another customary is the source of customary law. Most of the ethnic groups in Malaysia have their own customary laws to follow. Some are still in force, while there is also a loss of power after being overcome by parliament legislative.

In this circuit it is desirable that most cases of indigenous Iban natives because they are the highest number in the state of Sarawak. Sarawak was fortunate from Sabah because a large number of cases related to customary law it is stated in the report, the report of the High Court of Sarawak, North Borneo and Brunei and is much less quoted in the Journal of Laws of Malaya (Malayan Law Journal) since the formation of Malaysia.

Also, under legislation relating to Native Customary Law, it is more complete, especially by-laws, such as the Law Courts Sarawak Malay, Tusun Wait and Fines canon Custom of Orang Ulu. The by-laws made under the Customs Ordinance Bumiputera (Native Customary Laws Ordinance) (Cap. 51) contained in the Law of Sarawak in 1958, Volume VII (Cap. 51).

There is also a Chinese customary law and Hindu customs, particularly on matters of family law. However, following the single enactment in 1976 this law has lost its force.

Two legal systems in Malaysia has long been practiced and prescribed in Article 121 (1A) of the Constitution of Malaysia. Article 3 also provides that Islamic law is a matter of state law except for the Federal Territories of Malaysia. Islamic law refers to sharia law.

There are those who say two legislative systems is not fair and not suitable to be implemented in this country without thinking of the Malaysia there are various races, religions and beliefs. Customary courts and syariah courts have long been practiced before the advent of colonialism, and have not raised the issue of race and religion in this country. There are those who try to be a hero fighting for a single secular legal system without considering the feelings of other races and religions.

Even in developed countries there are still two legal systems such practice in the United States.
The United States has two court systems because it has a state court and federal court. A state case cannot be heard by the federal courts except the issue of federal law is involved and state court cannot hear the issue of the federal courts. Are they also not being fair for implementing a dual legal system?

There are certain people in this country want this country just implement a system of secular law and does not accept legislation other than secular law. If this becomes reality then it implies that other laws such as customary law and sharia law will be forfeited by itself.

Is Sarawak natives and Muslims are willing to accept a secular legal system of the highest in the country and disposing the existing of customary law and sharia law? Customary law and sharia law would lose its power if implemented only one legal system in this country. Does the law of the country now have a perfect and just no need to be amended again?

We urge all those who are less familiar with the customs and laws of other religions should be studied in depth the issues raised before making any comments that could be offensive to any race or religion.

Do not be extreme racism and try playing the religious sentiments to gain support because if wrong move it can create a rift between races and religions in the country. Respect the views of others and if disagree can talk amicably no need to insult and belittle the efforts of others.

It is recommended that all conflicting parties can meet and talk amicably without provoking discontent among races and religions. Hope this issue can be resolved amicably and harmoniously for the benefit of the people in this country.

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
Sarawak PAS Commissioner cum Miri PAS Chief