Kenyataan akhbar PAS Miri

28 April 2011 - Merujuk kepada laporan dan kenyataan Setiausaha agungnya DAP, Lim Guan Eng berkata tanpa sokongan masyarakat lain, mereka akan hanya memenangi enam kerusi sahaja dan tidak mungkin mendapatkan 12 kerusi. Katanya data dari pusat pengundian menunjukkan bahawa parti itu menang sekurang-kurangnya 30 peratus di kerusi-kerusi di mana pengundi bumiputera adalah minoriti. "Di sesetengah kerusi, peratus pengundi bukan Cina yang menyokong DAP jauh lebih tinggi daripada 30 peratus,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur.

PAS Miri menghargai pandangan dan pengakuan jujur seorang pemimpin tertinggi DAP yang mengatakan tanpa sokongan kaum bumiputera mana mungkin DAP dapat menang dengan selesa tanpa sokongan kaum bumiputera sama ada di Bandar atau di kawasan luar Bandar. Dengan kerjasama yang erat diantara parti kompenan dalam Pakatan juga antara faktor kemenangan besar DAP dalam Pilihanraya Sarawak yang lalu. Walaupun DAP menang besar dalam kawasan Bandar tidak semestinya kemenangan tersebut hanya sokongan dari pengundi Cina tetapi faktor yang disebut oleh Lim Guan Eng jelas menujukan bahawa Pakatan perlu kerjasama dan lebih terbuka lagi untuk semua kaum dan ini akan meningkatkan sokongan rakyat kepada Pakatan.

Hanya dengan kerjasama yang erat saja semua parti dalam Pakatan boleh menang dalam pilihanraya. DAP atau mana-mana parti tidak akan berjaya kalau mereka bersendirian, ini sudah terbukti apabila DAP Berjaya menawan 2 Dun dalam kawasan parlimen Miri iaitu Pujut dan Piasau dimana dulu kawasan tersebut adalah kubu kuat SUPP/BN. Tanpa kerjasama dari rakan kompenan dalam Pakatan seperti PAS dan PKR maka susah untuk DAP menang dalam kawasan tersebut, inilah hasil yang dapat daripada kerjasama semua pihak dalam Pakatan. Untuk membuktikan bahawa DAP tidak bersifat perkauman dan hanya bertanding dalam kawasan Bandar maka kita perlu tunjukkan kepada rakyat dalam PR13 nanti bahawa rakan DAP dalam pakatan seperti PAS juga perlu diberi peluang yang sama untuk bertanding dalam kawasan Bandar untuk membuktikan bahawa PAS juga bukan parti ekstrimis dan perkauman.

Di antara Bandar yang PAS aktif sekarang adalah Bandaraya Miri, PAS juga mempunyai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang dapat membantu PAS dalam menggerakkan operasinya dalam kawasan Bandar. DHPP di anggotai oleh semua kaum termasuk Cina, Iban,orang ulu dan lain-lain. PAS yakin kalau Pakatan dapat memberi ruang untuk PAS bertanding dalam kawasan Bandar seperti Miri, Insy-Allah dengan kerjasama yang erat dan kukuh PAS dan Pakatan dapat buktikan bahawa Pakatan Rakyat adalah sebuah gabungan yang lebih baik untuk semua golongan tanpa mengira bangsa,agama dan fahaman politik. Tidak mustahil untuk PAS menang dalam kawasan Bandar sekiranya kerjasama yang erat dan kukuh diantara parti komponen dalam Pakatan dijalinkan dengan baik dan sokongan dari masyarakat cina dalam Bandar yang mempunyai banyak maklumat tentang PAS kalau dibandingkan dengan masyarakat luar Bandar yang masih jauh ketinggalan dari segi mendapat maklumat dan infrastructure.

Dengan ini PAS sekali lagi menyeru agar Pakatan rakyat dapat bekerjasama dalam semua hal yang melibatkan kebajikan rakyat. Hanya dengan kerjasama yang erat dan kukuh dalam Pakatan saja harapan rakyat untuk melihat perubahan akan tercapai. Pakatan rakyat mesti buktikan yang Pakatan Rakyat (PR) adalah lebih baik dari Barisan Nasional (BN) yang ada sekarang dan dengan ini kita yakin Pakatan akan dapat diterima baik oleh semua golongan masyarakat. PAS dan Pakatan untuk semua.

PAS Miri

English version : A press statement from PAS Miri


Referring to the reports and statements from DAP secretary-general Lim Guan Eng said Statistics show that without support from non-Chinese voters, DAP would have won only six seats during the Sarawak polls. DAP said the statistics clearly show that the party's successes in Sarawak could not have been achieved solely with the backing of Chinese voters. PAS Miri appreciate the views and honest confession from a DAP top leader says without the support from non-Chinese wherever possible for DAP to win comfortably without the support of indigenous people in the town or in rural areas. With close cooperation among the component parties in the coalition is also the factor for DAP to success in the Sarawak general election recently. Although DAP won in the city area it is not necessarily the only winning support from Chinese voters, but other factor mentioned by Lim Guan Eng clearly directed that the coalition should be more cooperation and more open to all races and this will increase public support for the coalition. Only close cooperation with all parties in the coalition will win the election.

DAP or any other party will not succeed if they are alone, when DAP has been proven successful in charming 2 Dun in Miri constituency of Pujut and Piasau where that this area is the stronghold of SUPP / BN. Without the cooperation of the component of the alliance partners, such as PAS and PKR, it is so hard for DAP to win in these areas, this could result from the cooperation of all parties in the coalition. To prove that DAP is not racist and only compete in the city area, so we have to show to the people in this coming general election (PR13) that the coalition partners, such as PAS should also be given equal opportunity to compete in the city to prove that PAS is not extremist and racist party .

Among the City that PAS active now is Miri city, PAS also has PAS Supporters Association Board (DHPP) that will help PAS to drive the operations in the city. DHPP is belonging to all people, including Chinese, Iban, Orang Ulu and others. PAS sure if Pakatan give full support to PAS for competing in the town such as Miri, Insy-Allah with the close cooperation and strong Support from the coalition, Pakatan can prove that is to be a better combination for everyone regardless of race, religion and political affiliation. It is not impossible for PAS to win in the town area with the close and strong cooperation among the component parties in the coalition forged with the good and the support from Chinese communities in the city with a lot of information about the PAS when compared with the rural communities are still far behind in terms of getting information and infrastructure.

With this PAS once again calling for PR to cooperate in all matters that affecting the welfare of the people. Only with close collaboration and strong in the coalition the people hope for change will be achieved. PR must prove that the Pakatan Rakyat (PR) is better than the Barisan Nasional (BN). With this we are confident that this coalition will be well received by all communities. PAS and the Coalition for all

PAS Miri