Keperluan Asas Guru Di Pedalaman Sarawak Diabaikan
Guru merupakan aset atau tenaga pengajar yang amat berharga untuk membimbing para pelajar agar menjadi insan yang berguna pada masa akan datang.


Masalah atau nasib para guru yang mengajar di pedalaman Sarawak seharusnya diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak yang berkenaan, agar mereka tidak terbiar tanpa sebarang pembelaan.

Kita dapati masih banyak lagi sekolah-sekolah di pedalaman Sarawak yang masih tiada kemudahan asas seperti bekalan air bersih, eletrik dan juga jalan perhubungan yang baik untuk kemudahan para guru berurusan dengan pihak pentadbiran atau membeli barang keperluan di bandar.

Walaupun mereka dibayar dengan gaji tambahan, tetapi kemudahan asas amat diperlukan oleh mereka yang tinggal jauh di pedalaman. Para guru terpaksa membayar lebih mahal, disebabkan kos pengangkutan untuk ke bandar terlalu tinggi dibandingkan dengan mereka yang mengajar di bandar.

“Mereka tidak mengharapkan rumah batu yang mewah,tidak mengharapkan lampu neon bergemerlapan atau air yang ditapis sehingga tujuh tapisan tetapi mereka perlukan perhatian untuk kelangsungan hidup, mendidik supaya insan-insan yang dididik lebih berkualiti dapat dilahirkan untuk negara, bangsa dan agama.” begitulah keluhan para guru yang mengajar di pedalaman.

Kita juga dapati diantara sekolah-sekolah di pedalaman yang masih belum mendapat kemudahan asas sepenuhnya seperti di Sekolah Kebangsaan (SK) Manok, SK Sungai Kelabit dan SK Sungai Laong dimana para guru terpaksa tinggal dalam keadaan daif dan segala kemudahan asas yang pernah dijanjikan dahulu belum lagi ditunaikan sepenuhnya oleh pihak yang berkenaan.

Kita mendesak agar pihak kementerian pelajaran dan pihak yang berkaitan dapat membantu menyelesaikan dan segera mengambil tindakan sewajarnya keatas masalah yang dihadapi oleh para guru yang tinggal di pedalaman ini.

Jangan biarkan kehidupan para pendidik dan juga penduduk diluar bandar dipinggirkan dari arus pembangunan. Sebagai sebuah kerajaan seharusnya perkara ini perlu diberi perhatian dan keutamaan yang sewajarnya, kerana mereka ini adalah sebahagian daripada rakyat Malaysia yang amat memerlukan infrastuktur dan pembangunan. Berlaku adillah kepada semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Teacher Basic needs in rural Sarawak ignored

Teachers or trainers are a valuable asset that precious for guiding students to become useful in the future.

Problems or the fate of teachers who teach in rural Sarawak should be given due attention by the parties concerned, so they are not left behind without any protection.

We find that there are still many rural schools in Sarawak is still no basic facilities like clean water, electricity and good roads for the convenience of the teachers deal with the administration or buy essentials in the city.

Although they are paid an additional salary, but the basic facilities much needed by those who live far inland. The teacher had to pay more, because the cost of transport to the city is too high compared with those who teaching in the city.

"They do not expect luxury concrete house, do not expect sparkling neon lights or filtered water for up to seven filtering, but they need attention for survival, so that educated human being taught with more quality could be born for the nation and religion.” That is grievances of teachers who teaching in remote areas.

We also found that among the schools in rural that have not achieved full basic facilities such as the Sekolah Kebangsaan (SK) Manok, SK Sungai Kelabit and SK Sungai Laong where the teachers had to live in poor conditions, where all the basic facilities that had previously promised still not fulfilled by the parties concerned.

We urge the ministry of education and relevant parties to help resolve and immediately take appropriate action on the problems faced by teachers who live in these remote areas.

Do not let the life of the educators and the rural population marginalized from mainstream development. As a government, this should be given due attention and priority, because they are part of the Malaysian citizens in dire need of infrastructure and development. Be fair to all regardless of race, religion and political belief.