Penduduk Asal Hidup Terpinggir Tanpa Pengenalan diri

SIBUTI - Rh Sengkabang yang terletak dalam kawasan parlimen Sibuti yang mengambil masa satu jam lebih perjalanan dari bandaraya Miri. Kebanyakan penduduk disitu berbangsa Iban dan bekerja sebagai petani. Jalan masuk ke rumah panjang Sengkabang agar teruk dimana apabila musim hujan jalannya berlumpur, licin dan sukar untuk kenderaan kecil bergerak. Selain masalah jalanraya, bekalan air bersih juga antara masalah yang dihadapi oleh penduduk Rh Sengkabang dan mereka terpaksa menggunakan air sungai dan air hujan untuk kegunaan harian. Kerajaan Malaysia baru-baru ini menyumbang tangki air 1Malaysia kepada penduduk di rumah panjang tersebut.

Baru-baru ini PAS Miri juga telah berkunjung ke Rh Sengkabang dan bertemu dengan masyarakat Iban di situ. Mereka menyambut kedatangan rombongan PAS dengan baik dan mesra sekali. Mereka menceritakan keadaan nasib hidup mereka setelah rumah panjang asal mereka terbakar kira-kira 5 tahun yang lalu. Sehingga kini tiada sebarang bantuan dari pihak pemerintah untuk membantu mereka membina semula rumah panjang mereka yang terbakar itu. Mereka terpaksa membina sendiri dalam keadaan yang serba daif semata-mata untuk melindungi mereka dari hujan dan panas.

Penduduk asal tiada memiliki pengenalan diri
Disamping masalah infrastuktur, ramai juga penduduk di Rh Sengkabang tidak mempunyai surat beranak dan juga kad pengenalan atau Mykad. Mereka mengadu kepada PAS untuk membawa perkara ini kepada pihak kerajaan agar dapat membantu menyelesaikan masalah mereka ini dengan segera. Hidup mereka yang tidak memiliki pengenalan diri ini ibarat pendatang asing tanpa izin.

Diantara nama-nama penduduk asal Rh Sengkabang yang tiada memiliki dokumen pengenalan diri adalah Linda Anak Renggie, 32 tahun, Connylia Bunga Anak Kubong, 7 tahun , Degeles Ingkie Anak Kubong, 6 tahun dan ramai lagi keluarga yang tidak memiliki surat beranak dan juga MyKad di Rh Sengkabang.

Antara masalah yang dihadapi oleh penduduk asal tanpa dokumen pengenalan diri adalah:-

- Tidak dibenar melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi
- Tidak dibenar bekerja atau memegang jawatan dalam perkhidmatan awam dengan kerajaan atau pun syarikat swasta
- Tidak dibenar menuntut hak mereka sekiranya tanah mereka di rampas
- Tidak diberi bantuan oleh Jabatan kebajikan masyarakat
- Tidak diberi wang tunai Rm500.00 Borang Bantuan 1Malaysia (BR1M) seperti rakyat Malaysia yang layak
- Tidak diberi subsidi atau pun kemudahan kebajikan seperti penduduk yang memiliki dokumen pengenalan diri

Begitulah nasib yang menimpa mereka yang tidak memiliki dokumen pengenalan diri, mereka dianggap sebagai pendatang asing sedangkan asal usul keturunan mereka adalah peribumi Sarawak.

Diantara punca terjadinya mereka ini tidak memiliki dokumen pengenalan diri seperti surat beranak dan kad pengenalan adalah disebabkan jalan perhubungan negeri Sarawak yang sukar dihubungi dan terpaksa melalui jalan yang berliku-liku dan mengambil masa yang lama untuk sampai ke bandar atau pekan yang berdekatan untuk memproses membuat surat beranak dan kad pengenalan.

Ini sepatutnya tanggungjawab pihak seperti Jabatan Pendaftaran Negara untuk turun ke kampung-kampung atau rumah panjang untuk melakukan pendaftaran kelahiran dan seterusnya memproseskan kad pengenalan.

Penduduk yang tinggal jauh di pedalaman memang tidak semua yang mampu keluar ke bandar untuk membuat surat beranak dan kad pengenalan disebabkan kos perjalanan yang tinggi serta jalan perhubungan yang teruk sehingga sekarang masih lagi jalanraya masuk ke pedalaman Sarawak terlalu sukar ditembusi.

Kita mendesak agar pihak kerajaan memandang serious masalah penduduk asal yang tidak memiliki dokumen pengenalan diri ini kerana mereka adalah sebahagian daripada rakyat Malaysia yang tersisih dari arus pembangunan dan peluang mereka untuk mendapat hak sebagai rakyat juga perlu diberi pertimbangan.

Jangan pula ada kita dengar pendatang asing pula diberi kemudahan dan mendapatkan hak kerakyatan sedangkan penduduk asal tersingkir dari memiliki hak serta kemudahan yang sepatutnya. Jangan seperti kata pepatah “Anak di rumah mati kelaparan, kera di hutan disusukan.”

Berlaku adillah kepada rakyat sendiri, jangan memandang ringan masalah ini kerana penduduk asal yang berhak keatas tanah air mereka sendiri bukannya pendatang asing yang berkuasa merampas hak mereka. Kerajaan yang adil dan bertanggungjawab saja akan berusaha mengatasi masalah ini tanpa mengira bangsa dan agama.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
The original inhabitant’s life marginalized without Identification
SIBUTI - Rh Sengkabang located in Sibuti constituency that takes one hour from Miri city. Most of the people there are Iban and worked as a farmer. The entrance to the longhouse Sengkabang was so bad when the rainy season where the path muddy, slippery and difficult for vehicles to move around. Besides the problems of roads, clean water supply was also among the problems faced by Rh Sengkabang residents and they had to use the river water and rainwater for daily use. The Malaysian Government recently contributed 1Malaysia water tank to the people in the longhouse.

Recently, PAS Miri has also traveled to Rh Sengkabang and met with the Iban community there. They welcome the PAS entourage very well and friendly. They told the fate of their lives after their original longhouse burned about 5 years ago. To date there is no assistance from the government to help them to rebuild their longhouses which burnt. They had to build their own in the harsh conditions just to keep them from rain and heat.

The natives have no identity
In addition to infrastructure problems, many people in the Rh Sengkabang not have a birth certificate and identity card or MyKad. They complained to the PAS to bring this matter to the government in order to help solve their problems immediately. Their lives who do not have this identification like illegal immigrants.

Among the names of the original inhabitants of Rh Sengkabang which not have identification documents is Linda Anak Renggie, 32 years old, Connylia Bunga Anak Kubong, 7 years old, Degeles Ingkie Anak Kubong, 6 years old and many more families who do not have birth certificates and MyKad in Rh Sengkabang.

Among the problems faced by undocumented indigenous are: -
- Not allowed to pursue higher education
- Not allowed to work or hold positions in the public service with the government or private companies
- Not allowed to claim their rights if their lands confiscated
- Not to be given assistance by the Welfare Department
- Not to be given Rm500.00 cash 1Malaysia People's Aid (BR1M) as Malaysian citizens who are eligible
- Not to be given subsidies or welfare facilities such as people those have personal identification documents

Such is the fate that befell those who do not have identity documents they are considered illegal immigrants while their roots are natives of Sarawak.

Among the causes of these people do not have personal identification documents such as birth certificates and identity cards are due to the State roads which difficult to reach and go through the winding road and take a long time to reach the city or towns to make the process of birth and identification cards.

This should be the responsibility of parties such as the National Registration Department to come down to the villages or longhouses to do the registration of births and then processing the identification cards.

People who live far inland as it is not all which could go out to the town to make a birth certificate and identity card because of high travel costs as well as roads severe until now remained the road in Sarawak inland too difficult to penetrate.

We urges the government to look seriously at the problem of the original inhabitants who do not have identity documents because they are part of the Malaysians which isolated from the mainstream of development and their chances of getting the right as citizens should also be considered.

Nor have we heard illegal immigrants are given the facilities and get their citizenship rights while the original inhabitants eliminated from the right and the facility which should. Do not like the saying goes, "Children at home dying of hunger, fed monkeys in the forest."

Be fair to our own people; do not look casually of this problem because the original inhabitants which own their own land not foreigners who seized power in its hands. Only fair and accountable government will strive to overcome of this problem, regardless of race and religion.