Bajet 2014: Mana Janji BN Turunkan Harga Kereta?
Dalam pembentangan bajet 2014 yang lalu, kerajaan BN tidak menyentuh langsung tentang penurunan harga kereta dan motorsikal. Harapan rakyat terutama golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana hampa kerana semasa PRU13 lalu, BN berjanji hendak menurunkan harga kenderaan.
Janji BN untuk menurunkan harga kereta antara 20 hingga 30 peratus dalam tempoh lima tahun adalah realistik dan mampu dilaksanakan kata mantan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir kepada pemberita ketika diminta mengulas Manifesto BN menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang lalu.
Ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan BN tidak melaksanakan janji kepada rakyat seperti mana tema bajet 2014 “Memperteguh Ketahanan Ekonomi, Memperkasa Transformasi Dan Melaksana Janji”. Akibat kenaikan harga bahan api, pengguna terpaksa berbelanja lebih untuk kenderaan mereka dan ini sudah tentu membebankan mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana.
Rakyat Malaysia yang berpendapatan sederhana dan rendah hanya mampu membeli kereta yang dikeluarkan oleh Proton atau Perodua sahaja disebabkan cukai kereta impot adalah terlalu tinggi kerana dasar kerajaan Malaysia untuk melindungi Proton. Kereta impot lebih baik dari segi keselamatan dan kualiti kalau dibandingkan dengan kereta tempatan walaupun dikenakan cukai tinggi.
Kereta adalah keperluan asas untuk bergerak kemana-mana saja pada masa sekarang, ianya bukan lagi barang mewah yang hanya mampu dimiliki oleh orang-orang yang berada tapi untuk semua golongan masyarakat. Walaupun golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana hanya mampu membeli kenderaan tempatan tetapi harganya masih juga tinggi dan kurang bermutu.
Umum tahu, selama ini kerajaan telah melindung kereta nasional dengan mengenakan regim tarif dan eksais yang tinggi atas kereta-kereta impot dan tempatan sehingga harga kereta-kereta impot termasuk kereta nasional kita contohnya model Waja tempatan adalah dua kali ganda harganya berbanding di Saudi Arabia. Di bawah sistem cukai sekarang, cukai adalah separuh dari harga kereta yang dibayar oleh rakyat maknanya jika anda membeli kereta pada harga RM50,000, sebanyak RM25,000 daripada harga tersebut adalah bayaran cukai kepada kerajaan.
Kita sebagai pengguna berhak untuk menyuarakan pendangan terhadap senario yang berlaku sekarang. Di manakah kedudukan AFTA yang pernah dicanangkan lebih 10 tahun yang lalu? Sampai bilakah kerajaan patut memberikan tongkat kepada Proton dan Perodua? Dan sampai bilakah rakyat Malaysia harus membeli produk dari pengeluar kenderaan lain yang harus berdepan cukai kereta import yang agak tinggi dan menekan golongan bawahan.
Kita mengesa kerajaan Malaysia mengkaji semula duti eksais keatas kenderaan impot agar ianya tidak terlalu membebankan rakyat yang terpaksa menanggung kos yang tinggi sehingga harga kereta import berlipat ganda dari pasaran antarabangsa.
Kalau mahu kereta tempatan berdaya saing dengan kereta import, kerajaan perlu menambahbaik mutu serta tahap keselamatan dalam buatan kereta tempatan dengan harga yang berpatutan.
Kita tidak mahu dengar pemimpin kerajaan mengatakan kita terpaksa menaikkan harga kereta kerana kita tidak mahu rakyat mati kecelakaan. Kalau itu alasannya, adalah lebih baik Malaysia menggunakan kenderaan yang menggunakan tenaga solar dengan kelajuan yang tidak melebihi had laju 100 km sejam. Buat lebih banyak lagi lorong untuk basikal dan kenderaan yang mesra alam. Bukan saja boleh jimatkan minyak bahkan ianya selamat untuk pengguna dan alam sekitar.
Janganlah semua bebanan dipikul dan ditanggung oleh rakyat semata-mata ingin melindungi kepentingan pihak tertentu. Rakyat perlu diberi keutamaan, kalau kerajaan benar-benar ikhlas melihat rakyat hidup sejahtera dan aman.
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak
English version
Budget 2014: Where's BN promise of Lower the Car prices?
In the last presentation of the 2014 budget, the BN government does not touch directly on the reduction the price of cars and motorcycles. Expectations of the people, especially the low and middle income were disappointed because during 13GE, BN promised to reduce the price of the vehicles.
BN promises to lower car prices 20 to 30 per cent in five years is realistic and can be implemented, said former Deputy Minister of International Trade and Industry Minister Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir told reporters when asked to comment on BN Manifesto towards the last General Election (13GE ).
This clearly shows that the BN government did not fulfill their promises to the people as the 2014 budget theme “Strengthening Economic Resilience, Accelerating Transformation and Fulfilling Promises”. Due to fuel price hike, consumers are forced to spend more for their vehicles and this is certainly a burden to the middle and lower income.
Malaysians low and middle income only afford to buy the cars produced by Proton or Perodua only due to the import car tax is too high because the government policy to protect Proton. Import car better in terms of safety and quality compared to the local car even chargeable to higher tax.
Car is a basic need to move elsewhere at any time at present it is no longer a luxury item only affordable by the wealthy but for all communities. Although the low and middle income only affords to buy a local vehicle but the price is still too high and less quality.
Public knows, over the years the government has to impose protect the national car tariff regime and high excise on imported cars and domestic until the import cars price includes our national car eg local Waja is twice the price than in Saudi Arabia. Under the current tax system, the tax is half the price of the car is paid by the people means if you buy a car at RM50, 000, RM25, 000 from the price is tax payments to the government.
We as a consumers have the right to express an opinion on the current scenario. Where is the position of AFTA that has ever bandied over 10 years ago? Until when does the government should be given a stick to Proton and Perodua? And until when does Malaysians should buy products from other vehicle manufacturers, that had to face up import car tax is quite high and hit the lower class.
We urge the government to review the excise duty on imported vehicles so that it will not overly burden the people who have to bear the high costs up to double the price of imported cars from international market. If you want a local car competitive with imported cars, the government needs to improve the quality and level of safety in the local car made with reasonable prices.
We do not want to hear government leaders say we have to raise the price of the car because we do not want the people die in an accident. If that's the reason, it is better for Malaysia to use a vehicle that uses solar energy to speeds not exceeding 100 km per hour speed limit. Create more lanes for bicycles and vehicles that are environmentally friendly. Not only can save fuel but it is safe for consumer and environmental.
sape yang percaya pada janji Najib adalah bodoh ..tak kira orang UMNO/BN atau PR..
tp rakyat Msia masih ada lagik percaya dgn janji BN,,,mcmana hendak sedarkan rakyat Msia terutama org Melayu & org bumi Sabah/Sarawak
@mansor mereka tidak bodoh. mereka perlu dididik. beri kesedaran pada mereka. kaedah penerangan kepada rakyat bandar dan luar bandar mesti berterusan dan agresif.
@Anonymous memberi kesedaran kepada rakyat sabah/sarawak adalah sangat mencabar dari segi geografi khususnya penduduk luar bandar. sarawak menjelang prn ke-11 ini perlu dimulakan dari sekarang dengan agresif. tawaran buku jingga mesti relevan dgn kehendak rakyat mengikut situasi terkini.
ingat PR. anda bukan hanya berdepan dengan umno/bn tapi seluruh jentera kerajaan. jadi gunakan medium yg luas dengan mendirikan pusat khidmat cawangan di seluruh daerah bahagian negeri dengan giat mendaftar pemilih baru.