Kos pembinaan Istana Negara yang baru di Jalan Duta, Kuala Lumpur, telah meningkat dua kali ganda dalam tempoh empat tahun, demikian Dewan Rakyat diberitahu.
Semasa sesi soal-jawab minggu lalu, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Yong Khoon Seng berkata istana tersebut dianggar menelan belanja RM400 juta pada tahun 2006 tetapi kini kosnya meningkat kepada RM811 juta.Kontrak pembinaan Istana Negara yang baru itu diberikan kepada tiga syarikat melalui perundingan langsung, dan bukan melalui tender terbuka, kata Yong.Katanya, kontrak tersebut diberikan melalui cara tersebut kerana Istana Negara adalah "unik" dan memerlukan pertimbangan keselamatan tambahan.

Di Miri,bangunan baru Majlis Bandaraya Miri (MBM) yang didirikan menghadap Laut China Selatan di Taman Marina bakal menjadi ikon atau simbol kepada usaha anak-anak Miri untuk menunjukkan rasa sayang kepada bandar raya mereka, kata Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud@Tok Uban.Pada awalnya,kos 13 tingkat RM 80 Juta,namun tidak sampai seminggu setelah dipersoalkan kewajaran pelaburan besar ini maka Datuk Bandar dan Dr George Chan umum harga kurang ke RM60 juta;tapi 9 tingkat sahaja. Namun dalam keadaan lampu jalan yang gagal berfungsi di sekitar Permyjaya,Tudan dan Lutong,masalah sampah di Tudan,jalanraya tidak berturap di Senadin dan berbagai lagi selain ketirisan melampau Kerajaan BN Sarawak dalam mengurus projek sebegini;maka wajarkah rakyat khasnya membiarkan duit rakyat disalahguna oleh kroni BN? Jawapannya pasti TIDAK. Rakyat sedang memerhatikan...BN pasti tumbang.