Gerai Makan Taman Seroja Mohon Tandas Awan untuk Kemudahan Perniaga dan Pelanggan
Gambar Gerai Makan Taman Seroja waktu malam

Sudah berpuluh tahun tapak gerai makan di Taman Seroja di Miri tidak diberi kemudahan asas seperti tandas awam. Baru-baru ini kami mendapat aduan dari perniaga dan pelangan di gerai makan taman seroja mengatakan tempat gerai makan mereka memang tidak disediakan tandas awam dari dahulu lagi. Mereka atau pelanggan yang hendak membuang air kecil atau besar terpaksa menyeberang jalan ke tandas yang berdekatan seperti hotel dan dewan masyarakat untuk melepaskan hajat mereka.
Kalau waktu hujan atau waktu malam memang sukar bagi perniaga atau pelanggan wanita dan kanak-kanak untuk melepaskan hajat mereka sebab tandas yang jauh dari tempat gerai makan tersebut.
Selain daripada kebersihan dan keselamatan perniagaan dan pengguna, khususnya wanita dan kanak-kanak yang terpaksa menyeberangi jalan yang sibuk dengan lalu lintas. Apabila tandas jauh dari pandangan orang ramai ia boleh menarik kejadian yang tidak diingini yang boleh berlaku seperti meragut dan sebagainya terutama kepada wanita dan kanak-kanak yang pergi bersendirian ke tandas pada waktu malam.
Kami menyarankan pihak berwajib seperti MBM mengambil inisiatif untuk membina Tandas Awam di Taman Seroja ini kerana inilah satu-satunya tempat makan awam yang telah lama bertapak di Bandaraya Miri.
Kami memohon agar pihak berkuasa seperti Majlis Bandaraya Miri (MBM) perlu bertanggungjawab untuk menyediakan kemudahan asas kepada orang ramai. Jika pihak MBM meluluskan peruntukan dana untuk membina tandas, kita dari PAS mahu bekerjasama dengan MBM untuk mencari kontraktor yang berkelayakan dengan harga yang berpatutan untuk membina tandas itu kemudian. Ini adalah tertakluk kepada kelulusan pihak MBM untuk reka bentuk dan keselamatan serta kesesuaian tandas tersebut di tempat awam.
Kemudahan tandas ini adalah penting untuk kegunaan orang ramai. Kita minta pihak yang berwajib patut mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah ini dari terus berlarutan. Jangan berlaku perkara yang tidak diingini baru sibuk hendak cari penyelesaian. Bertindaklah segera demi keselamatan dan kebajikan untuk semua.

English version
Taman Seroja Foods Stall Request for Public Toilet for Businesses and Customer Relieve
Picture of Taman Seroja Footstalls at night

It has been an ageing for Taman Seroja food stalls at the park site in Miri City are not given a basic facilities such as public toilets. Recently we received complaints from businesses and the customers in the Taman Seroja where diners said they did not provide a public toilet.
They or a customer want to defecate or urination had to cross the street to the toilet nearby hotel and community hall to relieve their desire.
If raining or night time it is difficult for businesses or customers especially women and children to give up their desire for a toilet bowl because the toilets is far away from the food stalls.
Besides the cleanliness and safety for businesses and consumers, especially women and children who are forced to cross a busy street with traffic. When the toilet is far away from the public view it can attract a mishap which could occurs such as snatching and the like especially to the woman and the children who goes alone to the toilets at night.
We suggest that the authorities such as the Miri City Council (MCC) to take the initiative to build a public toilet at the Taman Seroja Foods Stall because it is one of public eating places that have long resided in Miri City.
We request that the authorities, such as Miri City Council (MCC) should be responsible for providing facilities to the public. If the MCC to approve the allocation of funds to build the toilet, we from PAS want to work together with MCC to find out a qualified contractor at a reasonable price to build the toilet later. This is subject to the approval of the MCC for the design and safety and suitability of these toilets in public places.
Toilet facilities are so important for the public and we request the authorities should take immediate action to solve the problem from prolong. Do not let the undesirable thing happen than start busy to find out a solution. React immediately for the safety and the welfare for all.