SPR dan Gabungan BERSIH boleh bincang cari penyelesaian terbaik untuk semua

Merujuk kepada kenyataan pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang mengatakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersedia mengadakan pertemuan dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) dengan syarat gabungan tersebut membatalkan perhimpunannya pada 9 Julai ini.

Kita mengalu-alukan permintaan SPR untuk berjumpa dengan BERSIH walaubagaimanapun Pengurusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) janganlah mengenakan syarat terlebih dulu sebelum berjumpa dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH).

Sepatutnya beliau sedia berjumpa dan berbincang serta cari penyelesaian yang terbaik dulu sebelum memberi kata putus samaada perlu atau tidak demostrasi BERSIH diteruskan atau tidak.

Sementara itu, Aziz berkata, SPR bercadang menggunakan sistem biometrik yang membolehkan proses pengesahan pengundi dilakukan secara elektronik, pada pilihan raya umum akan datang.

Ini juga cadangan yang baik kalau ianya benar-benar membantu menyelesaikan sebahagian daripada masalah pengundi dari mengundi 2 kali tetapi pastikan tidak ada berlaku penyelewengan semasa proses mengundi nanti disebabkan sistem biometric boleh terjejas disebabkan oleh masalah terputusnya bekalan elektrik atau “server down”. Adakah SPR bersedia menggunakan sistem biometric ini ke kawasan pendalaman seperti di Sabah dan Sarawak dimana alat penghubungan di Sabah dan Sarawak masih jauh ketinggalan.

Adakah alat atau sistem ini boleh berfungsi dengan baik dimana bekalan elektrik sukar didapati dalam kawasan yang jauh di pendalaman kalau dibanding dengan menggunakan dawat yang boleh dibawa atau digunakan pada bila-bila masa tanpa had.

Walaubagaimana pun sistem biometric ini sesuai dalam kawasan Bandar dan juga boleh digunakan oleh pengundi POS dimana mereka akan dapat dikesan dengan baik melalui senarai nama yang ada dalam pendaftaran penggundi POS yang layak menggundi agar mereka tidak dapat mengundi berulang kali di kawasan lain.

Kalau sistem biometric ini diguna dan dikawal dengan sebaik mungkin, kita yakin masalah penyelewengan semasa proses mengundi dapat dikurangkan walaupun tidak sepenuhnya disebabkan yang mengenalinya adalah manusia yang sudah pasti ada kelemahan terkecuali mereka yang mengurus dan menjaga alat ini benar-benar amanah dan jujur. Apa yang penting mereka yang diamanahkan untuk menjaga dan mengurus alat ini mestilah mereka yang jujur dan amanah tanpa mengira fahaman politik.

Kalau SPR yakin boleh mengenalinya dengan baik dan dipersetujui oleh semua pihak tanpa sebarang keraguan maka perkara ini boleh dibincang semasa pertemuan dengan pihak yang berwajib dan dengan pihak yang berkenaan

Kita mahu SPR menjalankan sistem pilihanraya dalam Malaysia ini dijalankan dengan adil, jujur, amanah dan bersih agar rakyat Malaysia dapat menerima keputusan pilihan raya umum nanti dengan hati yang terbuka tanpa sebarang keraguan. Diharap perkara ini boleh dibincang dengan terperinci lagi dikalangan mereka yang diamanah untuk mengenalinya.


English version

EC and NET (BERSIH) can discuss to find out for the best solution for all

Referring to the statements of the EC chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, who said the Election Commission (EC) prepared a meeting with the Federation of Free and Fair Elections (NET) provided that the coalition cancel the rally on 9 July.
We welcome the EC's request to meet with the NET (BERSIH); however Election Commission (EC) chairman should not impose conditions before meeting with the Federation of Free and Fair Elections (NET).

SPR should meet and discuss and find the best solution before the final say whether or not NET (BERSIH) demonstrations continued or not.

Meanwhile, Aziz said the EC plans to use biometric systems that allow voter verification process is done electronically, at the next general election.

This is also a good idea if it really helps to solve some of the voting problems from voting two times, but that it is not alleged irregularity in the process of voting because biometric systems can be affected due to blackouts or "server down". Does the EC is willing to use biometric systems to remote areas in Sabah and Sarawak, where the device connectivity in Sabah and Sarawak are still far behind.

Is the equipment or system working properly when electricity limited in remote areas and in the interior as compared with using ink that can be carried or used with unlimited time.

However, biometric systems are appropriate in the urban areas and can also be used by Postal voters where they can be detected through a list of register names that are eligible to votes so that they cannot vote repeatedly in other areas.

If the biometric system is used and controlled as best as possible, we are confident that the problem of fraud during the voting process can be reduced though not entirely due to the human being weakness except those who are manage and maintain this tool really trust and honesty.
What are important they are entrusted to protect and manage these devices must be those who are honest and trustworthy, regardless of their political affiliation.

If the EC really confident identify it well and agreed by all parties without any doubt the matter can be discussed during the meeting with the authorities and the parties concerned.

We want the EC to conduct the election system in Malaysia with fair, honest, trustworthy and clean so that the people can accept the decision of the coming general election with an open heart without any doubt. Hopefully this can be discussed in detail among those entrusted to identify it.