PAS Dan Pakatan Rakyat Harus Bersatu Jangan Mendengar Hasutan BN
Antara usul yang perlu PAS bincangkan dalam muktamar kali ini adalah PAS sepatutnya diberi peluang bertanding dalam kawasan yang berbilang kaum dan jangan hanya bertumpu di kawasan Melayu Islam sahaja. Rakan dalam Pakatan seharusnya sama-sama memberi sokongan dan kerjasama dalam usaha ini lebih-lebih lagi dalam negara Sarawak yang masyarakatnya berbilang kaum. Kita mahu membuktikan yang Pakatan Rakyat ini betul-betul Pakatan yang bukan perkauman dan ekstrimis seperti dakwaan BN.

PAS sepatutnya menggunakan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) sebagai jambatan atau perhubungan antara kaum. PAS juga perlu membuktikan bahawasanya PAS boleh diterima oleh semua golongan tanpa mengira kaum,agama dan juga fahaman politik

PAS boleh mengembangkan pengaruhnya ke semua kawasan bandar dan luar bandar sekiranya peluang yang ada digunakan sebaik mungkin seperti memberi penerangan kepada orang Islam dan bukan Islam tentang keadilan dan kebaikan dalam Islam yang mereka perolehi sekiranya diberi peluang memerintah Malaysia.

PAS dan Pakatan Rakyat harus berhati-hati dengan propaganda Umno/Bn, mereka berusaha untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat agar usaha kita untuk menawan Putrajaya akan menemui kegagalan.

Pakatan Rakyat harus belajar dari kesilapan dan kegagalan Pakatan Rakyat Sarawak semasa pilihanraya umum negeri Sarawak yang lalu dimana usaha BN berjaya menggagalkan usaha Pakatan menawan Sarawak dengan menghasut dan mengadu domba Pakatan Rakyat seperti kononnya salah sebuah parti dalam kompenan Pakatan Rakyat ditaja oleh BN. Apabila sesetengah daripada kita terpengaruh dengan hasutan BN maka berlakulah perebutan kerusi dan akhirnya Pakatan Rakyat Sarawak gagal untuk menawan Sarawak disebabkan mendengar atau terpengaruh dengan hasutan dan propaganda BN.

Sekarang mereka berusaha lagi untuk menghancurkan perpaduan Pakatan Rakyat dengan mengadu domba parti-parti dalam Pakatan. Awas BN ini macam perangai Setan yang suka melihat kehancuran perpaduan dalam Pakatan Rakyat sebab itu hari-hari media propaganda mereka akan berusaha untuk menghasut dan memecahbelahkan Pakatan Rakyat.

Akhir sekali hanya dengan system dua parti saja Pakatan Rakyat boleh mengambil alih kuasa dari BN. Sekiranya kita berpecah belah sampai bila-bila pun parti pembangkang dalam Malaysia ini sukar untuk mengambil alih kuasa dari BN.

Semoga dengan perpaduan dan kerjasama yang kukuh dalam Pakatan Rakyat dalam PR13 nanti akan menjadikan Umno/BN mudah ditumbangkan seterusnya Malaysia akan diperintah oleh Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia akan hidup lebih aman dan selamat dari gejala rasuah dan penindasan yang mereka alami selama ini.
PAS dan Pakatan Rakyat berjuang untuk kebajikan rakyat dan adil untuk semua
Semoga usaha Pakatan Rakyat kali ini berjaya dengan izin Allah. Isya-Allah



English Version
PAS And Pakatan Rakyat Should Unite And Don’t Listen To BN Sedition.
Among the proposals to be discussed in the PAS conference this time is PAS should be given the opportunity to compete in the multi-ethnic and not only focusing on Malay Muslim region alone. Partner of the Alliance should jointly support and cooperation in this effort, more so in the Sarawak state of multi-ethnic society. We want to prove that the Pakatan Rakyat alliance is really a non-racist and extremist as alleged by BN.

PAS should use the PAS Supporters Association Board (DHPP) as a bridge or inter-ethnic relations. PAS also must prove that all groups regardless of race, religion and political affiliation can accept PAS

PAS can expand its influence into all areas of urban and rural areas where the opportunities can be used as possible to explain to the Muslims and non-Muslims about the justice and goodness of Islam if given the opportunity to govern Malaysia.

PAS and Pakatan Rakyat have to be careful with the propaganda of Umno / BN, they try to divide the People's Alliance so that they efforts to capture Putrajaya will be failed.

Pakatan Rakyat must learn from the mistakes and failures of the Pakatan Rakyat Sarawak, during the past Sarawak state elections where BN is successful foil the Sarawak Alliance to capture Sarawak with sedition and complaining sheep as so-called People's Alliance that one party in the Pakatan Rakyat component sponsored by the BN. When some of us are affected by the suggestions of the BN so the seats struggle took place and finally Pakatan Rakyat Sarawak failed to win due to listening to or affected by the agitation and by the BN propaganda.

Now they are trying again to destroy the unity of the People's Alliance by sheep complaining within the parties in the Alliance. Beware of this kind of behavior because BN is like the Satan temperament loves to see the destruction of unity in the People's Alliance with their media propaganda these days they will try to incite and divide the Pakatan Rakyat.

Finally, only by the two-party system just like Pakatan Rakyat can take over power from the BN. If we are divided, it is difficult for any opposition in Malaysia to take over power from the BN.

Hopefully with the strong solidarity and cooperation in the Pakatan Rakyat will be made in GE13 Umno / BN easily subverted then Malaysia will be ruled by Pakatan Rakyat and the people will live more secure and safe from corruption and oppression that they experienced over the years.
PAS and Pakatan Rakyat fight for the people's welfare and justice for all
We hope that Pakatan Rakyat will be successfully with the permission of Allah.Insya-Allah