Mengapa Umno dan PERKASA tidak bersuara ketika MCA terus menerus menghina Islam?
“Lawak Jenaka yang teruk dan tidak sepadan! MCA menganjurkan forum yang bertemakan "Hudud dan Implikasi ke atas bukan Islam di Malaysia" pada 4 Dis. Dan pada semua orang, Presiden MCA, Chua Soi Lek yang dicemari skandal akan menyampaikan ucaptama serta ucapan penutup.

Yang pertama, adakah Chua seorang Muslim? Adakah dia sudah memeluk Islam? Adakah dia benar-benar memahami Hudud? Apa yang membuatkan beliau berhak keatas Hudud? Apakah perkataan "zina" di dalam kamus? Sudah tentu dia akan bersungguh-sungguh untuk menentang dan menghina Hudud kerana, jika dia telah memeluk Islam, dia telah dilempar batu hingga mati kerana menipu isteri dan keluarganya. Politik hanya perlu berasaskan kepada pembangunan sosial dan ekonomi negara. Ia adalah niat buruk ahli-ahli politik yang kegilaan kuasa yang bertanggungjawab bagi keadaan semasa yang memalukan negara, hal ehwal - ketidakadilan, rasuah dan penghakisan hak-hak demokratik rakyat Malaysia.

Dengan Umno membenarkan MCA dan Soi Lek untuk memperkecil-kecilkan nilai-nilai Hudud sebagai undang-undang jenayah Islam, dengan itu menghina Islam, apakah salah rakyat Malaysia untuk mengatakan bahawa MCA memang anti-Islam? Jika ya, apa yang Umno dan Perkasa lakukan mengenainya? Apakah lidah mereka telah terputus?”

Terjemahan dan petikan padangan dari Jackson Ng adalah seorang wartawan yang telah bersara dalam Malaysia Chronicle.

Kalau kita boleh buat kesimpulan bahawa memang Umno/Perkasa hanya berani bersuara apabila ianya melibatkan pembangkangtetapi apabila rakan mereka sendiri menghina dan mempertikaikan undang-undang Islam mereka senyap seribu bahasa. Sepatutnya mereka jangan biarkan MCA terus mencabar dan menghina Islam dengan mengatakan sekiranya perundangan Islam yang terdapatnya Hudud dalamnya akan menyebabkan negara ini akan mundur kebelakang dan pelabur akan lari.

Bukan semua rakyat Malaysia dan yang bukan Islam takut dengan perundangan Islam di Malaysia hanya mereka yang suka melakukan jenayah berat saja yang akan menentang perundangan Islam. Kita mendesak agar MCA hentikan perbuatan yang terus menerus mencabar dan menghina Islam. Kepada Umno/Perkasa mengapa membiarkan Islam di hina oleh MCA? Apa tindakan kamu untuk menghalang MCA terus mencabar dan menghina Islam?

Kita rakyat Malaysia tidak mahu ada orang yang cuba mengeruhkan keadaaan dengan memainkan isu agama seperti perbuatan yang melampau yang cuba dilakukan oleh MCA.

Islam yang di perjuangkan PAS bukan seperti yang digambarkan oleh Umno/BN tetapi lebih kepada membawa rakyat Malaysia hidup sejahtera, aman dan damai serta menegak keadilan untuk semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version

Why UMNO and PERKASA did not speak during the MCA continued to insult Islam?
“WHAT a sick joke and a mismatch! The MCA is organizing a forum themed “Hudud and Its Implications on Non-Muslims in Malaysia” on Dec 4. And of all the people, the scandal-tainted MCA president Chua Soi Lek, will be delivering the keynote address as well as the closing remarks.

In the first place, is Chua a Muslim? Has he converted? Does he really understand Hudud? What makes him an authority of Hudud? Is the word “zina” (adultery) in his dictionary? Of course he is going all out to oppose and insult Hudud because, if he had embraced Islam, he would have been stoned to death for cheating on his wife and family.

Politics should just be based on social and economic development for the country. It is the bad intentions of politicians who craze for power who are responsible for the country’s current shameful state of affairs – injustice, corruption and erosion of the democratic rights of Malaysians.

With Umno allowing MCA and Soi Lek to belittle the values of Hudud as an Islamic criminal law, thereby insulting Islam, are Malaysians wrong to say that MCA is staunchly anti-Islam? If so, what is Umno and Perkasa doing about it? Have their tongues been severed?”

Translation and quotes of views from Jackson Ng is a journalist who retired in Malaysia Chronicle.

If we can conclude that it is UMNO / Perkasa is only willing to speak up when it involves opposition but when their friends insult and question their Islamic law their keep silence.
They should not let MCA continues to challenge and insult Islam and Islamic law if there is Hudud it will cause the country to move backwards and investors will flee.

Not all Malaysians and non-Muslims are afraid of Islamic law in Malaysia only those who commit serious crimes like it to be against Islamic law.

We insist the MCA to stop the acts of continuously challenging and insulting Islam. To Umno / Perkasa, why let the Muslims in contempt by the MCA? What is your action to prevent the party continued to challenge and insult Islam?

We Malaysians do not want to have people who are trying to bewilder the situation by playing religious issues such as extreme act attempted by the MCA. Islam struggle by PAS is not as described by the Umno / BN but more to bring Malaysians to live in prosperity, peace and wealth and justice for all regardless of race, religion and political belief.