Pengguna Terpaksa Mandi dengan Air Tercemar ?
Gambar sampel air yang tercemar

MIRI - Masalah air paip kotor di bahagian Miri dan Sibuti memang sudah lama berlaku dan pihak yang bertanggungjawab sepatutnya mengambil tindakan segera mengatasi masalah ini dari terus berlarutan. Mengikut sampel air paip yang diperolehi dari Mohdar Hj Ismail seperti contoh dibawah jelas menunjukkan bahawa air paip di bahagian Miri dan Sibuti memang keruh dan kotor.
Air paip yang diambil dari lokasi tertentu secara rawak:
1. Pusat Bandar Miri
2. Luak Bay
3. Kg Bakam
4. Kg Siva Jaya
5. Kg Terhad
6. kg Angus
7. Kg Tengah
8. Kg Menjelin
9. Kg Jengalas
10. Bekenu Bazaar
Sampel ini di ambil dari jam 02:30pm-08:00pm pada 2011/11/17 dan akan lebih banyak lagi sampel air di kumpul dari kawasan Sibuti dan Miri menurut Mohdar Hj Ismail dalam face book nya. Banyak lagi contoh-contoh air yang diperolehi dari orang ramai yang merungut kerana terpaksa menggunakan air yang keruh dan ada kalanya hitam pekat macam air longkang.
Ramai pengguna mengadu mengapa pihak LAKU (lembaga Air Kawasan Utara) tidak membuat sesuatuagar perkara ini dapat diatasi dengan segera kerana pengguna terpaksa membayar bil air yang tidak dapat digunakan untuk mandi dan memasak. Bahkan penapisan air pengguna juga tercemar akibat menapis kekotoran kesan dari air paip yang kotor tersebut.

Kita mendesak agar pihak LAKU bertindak dengan segera jangan sampai pengguna terkena penyakit yang boleh menjejaskan kesihatan pengguna akibat menggunakan air kotor. Berilah perkhidmatan terbaik untuk semua pengguna tanpa mengira bangsa,agama dan fahaman politik. Jangan hanya mementingkan keuntungan semata-semata tapi pengguna tidak diberi perkhidmatan yang sebaiknya.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

Consumers had to shower with Contaminated Water?
MIRI - Dirty tap water problems at the Miri and Sibuti areas had been long occurred and the responsible party should take immediate action to solve the problem from further prolonged.
According to the tap water samples obtained from Mohdar Hj Ismail as an example below clearly shows that tap water in the Miri and Sibuti was muddy and dirty.
Piped water drawn from specific location randomly:
1. Centre point Miri
2. Luak Bay
3. Kg Bakam
4. Kg Siwa Jaya
5. Kg Terhad
6. Kg Angus
7. Kg Tengah
8. Kg Menjelin
9. Kg Jengalas
10. Bekenu Bazaar

The sample is taken from 02:30pm to 08:00pm hours on 17/11/2011 and will be even more water samples to be collected from Sibuti and Miri area as mention by Mohdar Hj Ismail in his face book.

Many other water samples obtained from people who complain of having to use the muddy water and black sometimes like drains water. Many users complain why LAKU (board Northern Region Water) not doing something so that this matter be resolved immediately because the user had to pay the water bills that cannot be used for bathing and cooking.

Even the user filtering water polluted due to impurities which percolate beyond the impression of the dirty pipe. We urge LAKU to act quickly and do not let the users affected by diseases that can affect the health of consumers by using polluted water. Give the best service to all users regardless of race, religion and political belief. Do not just solely concerned with profit, but consumers are not given the best service.






PS: Kalau di Selangor kerajaan bagi air percuma kepada penduduknya tetapi di Sarawak pengguna pulak bayar air percuma kepada syarikat....apa nak jadi!!!