Caj Tersembunyi Perangkap Bagi Pengguna Mudah Alih
Caj Pengendali Perkhidmatan Mudah Alih Tidak Telus
Kita menerima banyak aduan dari orang ramai yang tidak puas hati terhadap caj dan perkhidmatan yang dikenakan kepada pelanggan talipon mudah alih.
Ada diantara mereka yang dikenakan caj sampai beribu-ribu ringgit apabila mereka menggunakan perkhidmatan GPRS atau apabila mereka melakukan perantauan atau "roaming" semasa berbual. Ada juga mereka yang melayari internet melalui WAP atau GPRS dimana perkhidmatannya yang kurang memuaskan pun dikenakan caj yang tinggi.
Kebanyakan yang jadi mangsa adalah pengguna pascabayar dan pelanggan tetap.
Mereka tidak puas hati sebab mengapa mereka perlu membayar lebih sedangkan mereka adalah pelanggan tetap. Sedangkan yang menggunakan perkhidmatan pra-bayar pula mendapat keistimewaan.
Sebagai pelanggan tetap sepatutnya pengendali perkhimatan mudah alih memberi layanan yang lebih baik bukan sebaliknya.
Kebanyakan pengguna yang dikenakan caj yang melampau ini adalah disebabkan tiada peringatan kepada pengguna yang melanggan perkhidmatan internet atau WAP dan juga pangilan perantauan dimana tiba-tiba saja mereka menerima bil caj yang terlalu tinggi dari biasa.
Sebab utama mungkin disebabkan oleh caj tersembunyi yang tidak dipamerkan dalam bil dimana pelangan tidak mengetahui berapa masa sebenar yang telah digunakan. Perkara ini perlu telus dan pelanggan berhak tahu caj yang dikenakan oleh pengendali perkhidmatan mudah alih yang menggunakan perkhidmatan mereka.
Umpamanya, Caj Celcom GPRS WAP INTERNET adalah terlalu mahal berbanding normal caj talian Internet yang melalui pakej.
Apa bezanya pakej dengan caj tanpa pakej sedangkan menggunakan satelite yang sama?
Sebagai pelanggan setia Celcom, kita harus diberi keutamaan khas dan pihak pengendali tidak membebankan pengguna dengan caj tersembunyi dengan jumlah yang besar.
Kami berharap pihak pengurusan Celcom dan lain-lain operator seharusnya menghargai pelanggan yang setia dan tidak membiarkan mereka untuk mencari pengendali lain yang mungkin memberi perkhidmatan yang terbaik.
Kalau hendak caj pelanggan pun biarlah berpatutan dan telus, jangan sampai membebankan pelanggan dengan caj yang tidak munasabah.
Kita mengesa agar pihak kerajaan dapat memantau dan mengenakan syarat ketat kepada pengendali perkhidmatan mudah alih agar jangan mengenakan caj yang melampau kepada pelangan tetap dan pengguna mudah alih. Semua caj yang dikenakan perlu telus dan diberitahu dalam syarat perjanjian antara pelangan dengan pihak pengendali perkhidmatan mudah alih agar semua pihak berpuas hati apabila menggunakan perkhidmatan tersebut.
Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak
English version
Mobile Service Operator Charges Not Transparent
We received numerous complaints from the public who are not satisfied with the charges and services which are charged to the mobile telephone customers.
Some of them charged up to thousands of ringgit when they use GPRS or when they are roaming while chatting. There are also those who surf the Internet via WAP or GPRS where the service is not satisfactory also higher charged.
Most of the victims are post-paid users and regular customers.
They are not happy, the reason why they have to pay more whereas they are regular customers. While the user of pre-paid services also get the privilege.
As regular customers of mobile services operators should give better services not otherwise.
Most users of this excessive charged is due to no warning to users who subscribe to the internet or WAP as well as roaming call where suddenly they receive a bill charging too much higher than usual.
Charges that exceed the limit should be blocked by the operator immediately. Do not wait until thousands of ringgit then they want to charge to the user. It is unfair to consumers because they feel cheated by the service.
The main reason may be due to hidden charges that are not displayed in the bill which the customer does not know what the actual charges were used. This needs to be transparent and customer has the right to know the charges by mobile operators who use their services.
For example, Celcom GPRS WAP INTERNET charges are too expensive compared to normal charges through the internet cable package.
What is the difference a package and without package charges while using the same satellites?
As Celcom loyal customers, we should be given a special priority and the operator should not burden the consumers with hidden charges with large amounts.
We hope the management of Celcom and other operators should appreciate the loyal customers and do not let them to find other operators may provide the best service.
If you want to charge customers also, let reasonable and transparent, not to burden the customer with unreasonable charges.
We urge that the government is able to monitor and impose strict requirements on mobile operators that do not impose excessive charges to regular customers and mobile users. All charges must be transparent and be told in terms of the agreement between the customer and the mobile operator so that all parties are satisfied when using the service.
Search
Followers
Harga Minyak Dunia
Kalender Hijrah
Jaringan Lain
Ruang Pandangan dan Aduan
Archives
-
▼
2012
(136)
-
▼
November
(11)
- Hanya Orang Bersalah dan Berdosa Besar Takut Hudud!
- Taman Rekreasi Jadi Tempat Pembiakan Nyamuk?
- Masuk Air Keluar Angin!!!
- Hitler Mati di Indonesia?
- Pemimpin BN Takut Dengan PM Dari Pakatan!
- Tambang Murah Tapi Jadual Tidak Menepati Masa
- Selamat Tahun Baru Maal Hijrah 1434
- Hukum Allah Terbaik Untuk Semua
- Caj Tersembunyi Perangkap Bagi Pengguna Mudah Alih
- Presiden PAS Boleh Bertanding Di Sarawak
- Kubah Masjid At-Taqwa Miri Perlu Ditukar Baru
-
▼
November
(11)
Episode Sebuah Perjuangan
林川興
Local Previews:
National Previews:
0 Comments Received
Post a Comment