Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan isu kecurian pasir yang semakin meruncing di Selangor amat membimbangkan kerana khazanah alam sekitar dirosakkan dengan rakus atas kepentingan peribadi, sekali gus membuktikan kerajaan negeri pimpinan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak mampu menguruskan isu itu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perkara itu sangat serius dan seperti terabai tanpa diambil tindakan tegas oleh kerajaan negeri serta seolah-olah ada pihak bersubahat atau mungkin berlaku elemen rasuah.Katanya lagi “Bagi saya, soal (isu kecurian pasir) yang agak mudah tetapi menjadi rumit hanya kerana tidak mahu mengambil tindakan tegas... hentikan perkara itu, tangkap saja siapa yang membuat kesalahan dan hukum kerana (kerajaan negeri Selangor) kata kerajaan mereka bersih.

Bagaimanapula dengan berita dibawah yang disiarkan oleh The Star mengenai pasir yang bernilai jutaan ringgit yang dikeluarkan melalui Sungai Johor di negeri Johor tempat asal Muhyiddin sendiri , secara haram sejak dari tiga tahun lepas?Tidakkah isu kecurian pasir ini lebih mudah untuk ditangani kerana ianya dikeluarkan melalui satu saluran sahaja iaitu Sungai Johor?

Kalau di Selangor isu kecurian pasir ini amat membimbangkan kerana khazanah alam sekitar dirosakkan dengan rakus atas kepentingan peribadi.. Habis tu di Johor ni tak membimbangkan ke Muhyiddin?Mungkin juga ada pihak dari kerajaan negeri UMNO itu bersubahat atau mungkin juga berlaku elemen rasuah.Menurut tinjauan kumpulan penyiasat Starprobe penyeludupan ini berakhir di Singapura walaupun kerajaan Malaysia telah mengharamkan eksport pasir itu..

Janganlah kuman diseberang laut Nampak Muhyiddin.. tapi gajah didepan mata tak Nampak pula..