Assalammua'alaikum .

PAS Miri ingin mengucapkan Selamat Menyambut bulan suci Ramadhan ini yang penuh dengan kemulian, keberkatan dan keampunan ini kepada semua umat Islam dan para penyokong Pakatan yang beragama islam di seluruh pelusuk nagara agar pada tahun ini kita sama-sama melaksanakannya dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Semoga pada bulan ramadhan tahun ini segala usaha dan peracangan kita diterima ALLAH dan dipermudahan segala urusan.
Bulan Ramadhan adalah anugerah Allah kepada hamba-hamba Nya yang beriman Sebagaimana firmah ALLAH yang kira-kira bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa”. (Al-Baqarah:183)
Inilah lambang kasih sayang ALLAH kepada hamba-hambaNya yang beriman dan taat mengerjakan seagala suruhanNya dan menjauhi segala laranganNya. ALLAH tidak akan mensia-siakan keletihan umatnya yang berpuasa sehinggakan tidur di waktu siang juga diberikan pahala. Begitu besarnya kasih sayang ALLAH pada kita. Oleh kerana itu marilah kita bersama-sama menilai diri kita adakah perbuatan yang kita lakukan selama ini mendapat keredhaan dari ALLAH atau pun tidak. Jauhilah sikap buruk sangka sesama kita dan jauihi sifat riak. Beramallah kerana ALLAH semata-mata bukan kerana orang kata dan sebagainya. Belajar ikhlas dalam beramal kerana ALLAH, Semoga tahun ini amalan kita akan semakin bertambah baik dan sempurna perlaksanaannya. Insya Allah. Janganlah kita termasuk dalam golongan yang orang yang rugi dan menganiayai diri sendiri.

Sabda Rasulullah saw: "Barangsiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yang lalu."

Selamat berpuasa dan semoga amalan kita diterima dan mendapat hidayah serta pertunjuk dari ALLAH s.w.t.

" MINAL AIDIN WAL FA IDZIN, MOHON MAAF LAHIR & BATHIN "

Wasalam

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bismillah hir Rahman nir Raheem

Assalaam alaikum warahmatullah wabarakathu

I'd like to wish you all a blessed Ramadan, May Allah accept from us and from you (our deeds). Ameen.

Fasting in the month of Ramadan is one of the five pillars of Islam.
The month of Ramadan is a time for both religious and non-religiously observant Muslims,
and others in societies where Ramadan is celebrated, to place limits on themselves as way to gain greater personal self-knowledge.

Fasting is a form of training to refrain from all wrong-doing by learning to control one's desires. It consists of giving up, for a fixed period of time, the most basic urges which human beings have, i.e. the urge to satisfy hunger, thirst and sexual desire, and devoting oneself to serving and helping others while disregarding one's own needs.

Ramadan is an important month in the Islamic calendar and culture, it concentrates on three essential parts

• Fasting is primarily the act of willingly abstaining from some or all food, drink, or both, for a period of time.
• Iftar, or breaking the fast on a daily basis
• Eid al Fitr, or the end of Ramadan three day feast

Ramadan is the name of the ninth month in the Islamic lunar calendar
Each day during the month, individuals are invited to fast during daily light hours, to pray
and to celebrate with family and friends the end of each day’s fast. Insyallah

To all our muslim and non muslim friend, this is a time for us to work together to achieve our goal and it is a time for us to change the present governance to better governance for our future generation. This how month of ramadan teach us what to do. Fasting teaches us patience ...plus we understand what is thirst and hunger ... Which alot of poor people experience and no one really cares about them. We fast and stay hungry for the sake of Allah so in return we are rewarded in this life and the next. PAS FOR ALL

" MINAL AIDIN WAL FA IDZIN, MOHON MAAF LAHIR & BATHIN "

YDP PAS Miri