Bagi Peluang Pakatan Perintah Dulu Baru Boleh Buat Tuduhan
PAS menasihatkan pemimpin Umno BN supaya bertenang dan rasional sebelum membuat tuduhan mengatakan janji 100 hari adalah pembohong besar. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan Program 100 Hari yang dikemukakan Pakatan Rakyat jika berjaya mengambil alih pemerintahan negara sebagai satu pembohongan besar yang bertujuan menipu rakyat. Pakatan Rakyat belum lagi memerintah negara ini, sedangkan BN sudah 53 tahun memerintah Malaysia. Beri kami perintah dulu, kemudian baru nilai prestasi dan banding dengan pemerintahan BN.

Macam mana seorang Timbalan Perdana Menteri bercakap dengan penuh emosi seolah-olah takut dengan bayang-bayang kekalahan yang akan dihakim oleh rakyat dalam PRU akan datang. Sebenarnya yang banyak berbohong ialah pemimpin Umno yang memberi rakyat dengan berbagai slogan pelali, berbagai-bagai jenama untuk melekakan rakyat. Antaranya rakyat didahulukan apa yang berlaku ialah rakyat yang kena dulu, tradisi membela rakyat apa yang berlaku ialah tradisi menindas rakyat, pencapaian yang diutamakan apa yang berlaku ialah pemimpin diutamakan. Bergegar dengan slogan transformasi apa yang berlaku ialah negara dilanda inflasi sehingga rendahnya kuasa membeli.

Tan Sri Muhyidin juga mengatakan janji 100 hari menyebabkan negara akan bankrap. PAS hendak mengingatkan kepada Tan Sri Muhyidin Yasin anak Pak Kiai Muar jangan membayangkan cara pemerintahan PR sama seperti cara BN menguruskan negara ini. Telahan bankrap datang daripada Datuk Seri Idris Jala Menteri Jabatan Perdana Menteri, yang mengatakan negara akan bankrap pada 2019, yakni bankrap dulu, baru negara maju pada tahun 2020.
(Ustaz Idris Ahmad, Ketua Penerangan PAS Pusat)

PS: Mengapa Umno/BN takut dengan Pakatan Rakyat? Salah satu sebabnya ialah pemimpin Umno/BN takut segala pembohongan mereka selama ini yang mengatakan Pakatan Rakyat tidak pandai memerintah akan terbongkar dengan sendirinya apabila rakyat sendiri melihat janji 100 hari Pakatan Rakyat menjadi kenyataan. Sebab itulah mereka sekarang ini merasa gelabah dan mulalah mereka berjanji dengan rakyat bahawa mereka sajalah yang pandai perintah Malaysia ini, sekiranya Umno/BN kalah dalam PR13 nanti Malaysia akan jadi bankrap dan semua pembangunan akan lupus, kita semua akan kembali kezaman batu. Sekarang pemimpin Umno/Bn datang ke Utara Sarawak dengan janji pilihanraya mereka untuk membina lapangan terbang di Lawas. "Kerajaan Persekutuan akan memberi perhatian istimewa terhadap permohonan bagi pembinaan lapangan terbang baru di Lawas, daerah yang paling utara di Sarawak, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini." Sudah pasti penduduk Lawas gembira dengan janji TPM ini sebab setelah 47 tahun BN perintah Sarawak baru sekarang nak buat Airport diutara Sarawak, buat apa buat airport banyak2 sedangkan banyak lagi penduduk di Sarawak ini hidup dalam kemiskinan, penduduk miskin mana mungkin mampu nak menggunakan pesawat tersebut bila terbina nanti, yang untung dengan projek ini sebenarnya adalah kroni2 BN bukannya rakyat Sarawak. Kita bukan menentang pembangunan tapi seperti kata PM "Rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan" apa makna semua ini kalau rakyat masih hidup dalam keadaan susah sedangkan semua ini tidak memberi keuntungan pada rakyat marhean. Zaman yang mengatakan hanya Umno dan Barisan Nasional (BN) sahaja mampu untuk memerintah negara sudah berakhir dan tidak sesuai lagi digunakan dalam waktu kebelakangan ini.

Jadi fikir2lah wahai rakyat Sarawak. Bagilah peluang pada PAS dan PAKATAN perintah dulu baru kita buat penilaian samaada janji mereka benar atau tidak. Umno/BN sudah perintah Malaysia lebih daripada 50 tahun tapi rakyat masih ramai lagi hidup dalam kemiskinan dan kesusahan sedangkan pemimpin Umno/Bn hidup dalam kemewahan dan kesenangan diatas kesusahan rakyat yang setia menyokong mereka selama ini. Sekarang masanya untuk rakyat Malaysia bersama-sama bersedia untuk berubah dan menerima pemerintahan baru yang berkebajikan untuk rakyat semua. Bah mari kita pakat2 sokong PAS dan PAKATAN RAKYAT agar kehidupan kita lebih baik dari pemerintah UmnoBN. Selamat berjuang pada PAS dan PAKATAN RAKYAT.