Kadar Bayaran Kehilangan Mykad Terlalu Mahal Dan Jadi Bebanan Kepada Rakyat Marhaen
Orang ramai yang kehilangan Mykad merungut dengan caj atau denda yang dikenakan keatas mereka adalah terlalu tinggi dan melampau. Sebagai rakyat Malaysia memang kita harus menjaga Mykad kita dengan sebaik mungkin tetapi kekadang tanpa kita sedari ada masanya Mykad boleh tercicir atau terjatuh dimana-mana tanpa pengetahuan kita.

Kalau kita lihat dalam kontek negara Sarawak yang luas dan jalan perhubungannya masih mundur dimana penduduknya ada yang tinggal jauh di pendalaman mana mungkin mereka sentiasa membawa Mykad mereka semasa berkebun atau memburu binatang liar dalam hutan. Oleh kerana itu kalau mereka membawa Mykad kemungkinan besar boleh tercicir semasa dalam perjalanan yang berliku-liku atau terjatuh dalam hutan semasa memburu. Oleh sebab itu ramai dari golongan yang masih hidup di ulu atau yang tinggal jauh dipendalaman tidak membawa Mykad atau langsung tidak memiliki Mykad disebabkan jarak perjalanan mereka ke bandar atau ke pekan untuk mendapatkan Mykad terlalu jauh dan sukar sekali kerana memerlukan kos perjalanan atau pengangkutan yang tinggi. Kalau Mykad mereka hilang kemungkinan besar mereka hendak melapor kepada pihak yang berkenaan untuk mendapat Mykad yang baru juga akan terkesan dengan kos dan juga caj atau denda yang tinggi.

Kita cadangkan agar caj Mykad yang hilang patut dikurangkan dengan kadar yang berpatutan bukan dengan menyusahkan rakyat yang ingin mendapatkan Mykad yang baru. Kita mesti ingat bukan semua orang suka Mykad mereka hilang dengan sengaja. Jadi tidak patut di hukum mereka ini dengan denda yang terlalu tinggi. Diharap pihak yang berkenaan patut memikir semula dan mempertimbangkan hasrat rakyat ini sebaik mungkin memandangkan kos sara hidup sekarang juga sudah meningkat. Carilah method atau cara yang terbaik mendidik rakyat bukan hanya dengan cara menghukum mereka sahaja boleh menyelesaikan segala masalah. Adakah dengan menghukum rakyat dengan denda yang tinggi akan menjadikan rakyat semakin berdisplin? Setahu kita rakyat semakin menderita bukannya mendidik mereka menjadi lebih berdisplin.

Bukan semua rakyat mempunyai pendapatan yang tinggi serta mampu untuk melunaskan denda sedemikian rupa, lebih-lebih lagi rakyat di Sarawak yang ramai lagi hidup dalam keadaan yang daif dan miskin. Ada diantara mereka tidak mempunyai Mykad atau mereka tidak mampu untuk membayar denda Mykad baru terpaksalah hidup dalam keadaan tertekan akibat denda yang berlebihan dan melampau. Bagi orang kaya dan yang berkemampuan masalah denda tidak menjadi masalah walaupun berulang kali mereka melakukan kesalahan tersebut.
Jadi perkara ini patut diambil perhatian yang serious oleh pihak yang berwajib demi menjaga kebajikan rakyat marhean dan mereka yang kurang berkemampuan.

Kerajaan yang sentiasa menjaga kebajikan rakyat akan mendapat sokongan dan sanjungan rakyat tetapi kerajaan yang sentiasa menyusahkan rakyat pasti akan menerima kekalahan dalam PR13 nanti. Marilah kita semua menuju ke arah negara yang berkebajikan demi kesejahteraan rakyat semua.

Di bawah ini adalah contoh bayaran kad pengenalan yang hilang yang dikenakan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)


English version

MyKad Lost Fees is too expensive and burden to the citizens

The citizens who have lost their MyKad complaining the charges or fines imposed on them are too high and excessive. As the citizens of Malaysia we have to keep our MyKad as safe as possible, but sometimes without realizing there is a time MyKad can be left out or dropped anywhere without our awareness.

If we look at the context of Sarawak state is very broad, and the road transportation and the infrastructure is still behind where there are people who live in the interior they may not always carry their MyKad while gardening or hunting wild animals in the jungle. That is because if they carry MyKad likely be left out during the route of the winding or falling in the jungle while hunting. Therefore, many of those who still live in the rural or those who live inland do not carry MyKad or that may not have MyKad caused by the distance they travel into urban or to town to get MyKad is too far and difficult because they require travel or high transportation costs. If they lost MyKad they is likely that they would report to the relevant authorities concerned to get a new MyKad will be impressed with the cost and the higher charges or penalties.

We suggest that the lost of MyKad charges should be reduced to a reasonable rate not to inconvenience people who want a new MyKad. We must remember that not everyone likes their MyKad to lose on purpose. So they should not be in law is the penalty is too high. It is hoped that the relevant authorizes concerned should think about again and consider the wishes of the people is the best possible view where the current cost of living has also increased. Look for the best method or way to educate people, not only by way of punishing them alone could solve all the problems. Is the judge the people with high fines would make people more disciplined? As far as we concern by increasingly the penalty will suffering the people rather than educate them to become more disciplined.

Not all the people have high income and be able to pay the fine in such a way, more so the people in Sarawak where are many others living in the plight of the poor. Some of them do not have MyKad, or they cannot afford to pay a fine for a new MyKad had to live under stress due to excessive fines. For the rich and the fortunate people this is no a problem of fine even though they make mistakes many times.

So this should be noted seriously by the concern authorities to safeguard the welfare of the people and the less fortunate.

The Government which constantly safeguard for the welfare of the people will get the support and gratitude of the people but the government who is always troublesome people would have to accept defeat in the GE13 later. Let us all move towards a welfare state for the benefit of all citizens.