Laluan Basikal Penuh Dengan Halangan
MIRI - Kos pembinaan bagi laluan penunggang basikal dari Taman Selera Tanjong Lobang ke Miri City Fan ialah RM1.2 juta dan 4,715 meter panjang. Demikian menurut jawaban lisan dari Menteri Kerajaan Tempatan dan Pembangunan Komuniti semasa sidang DUN Sarawak baru-baru ini.

Projek tersebut siap pada bulan Oktober 2011 yang lalu. Masalah utama yang terdapat pada laluan penunggang basikal tersebut adalah terdapatnya tiang letrik ditengah-tengah laluan tersebut.

Sehingga kini belum ada tanda-tanda tiang tersebut dialih ke tempat lain untuk memudahkan para penunggang basikal melalui jalan tersebut dengan selesa dan selamat.

Kita minta pihak yang berkenaan mengalih tiang-tiang yang terdapat ditengah jalan laluan tersebut dengan segera untuk mengelak sebarang kecederaan akibat terlanggar tiang terutama pada waktu malam. Sepatutnya tiang tersebut dialih awal sebelum pembinaan laluan untuk mengelak kos tambahan semata-mata untuk mengalih tiang tersebut apabila sudah siap seperti sekarang.

Jumlah kos yang agak tinggi dan laluan yang dibina tidak dirancang dengan baik dimana terdapat banyak halangan pada laluan tersebut sudah tentu tidak begitu selamat digunakan sepenuhnya oleh penunggang basikal sebab mereka terpaksa berhati-hati melalui lorong dan laluan yang penuh dengan halangan seperti tiang letrik dan besi penghalang ditengah laluan tersebut.

Jika laluan basikal dibina dan dirancang dengan baik, kami yakin bandaraya Miri akan menjadi bandaraya 'hijau' yang indah dan selamat untuk penunggang basikal.Sudah tentu orang ramai akan menggunakan basikal ketika berjalan di sepanjang bandar Miri untuk menikmati keindahan bandar tanpa rasa takut.

Kita mendesak pihak yang berwajib dapat menilai semula laluan basikal yang ada pada hari ini agar ianya betul-betul selamat digunakan dan tidak membazir wang rakyat semata-mata untuk memenuhi kepentingan pihak tertentu.

Kita mahu jadikan bandaraya Miri sebagai contoh yang terbaik dan selamat untuk semua pengguna dan kita sentiasa memberi sokongan kepada pihak berkuasa yang menjalankan tugas mereka dengan amanah dan jujur tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

English version
Cyclist Pathway Full With Barriers
MIRI - The cost of construction for the path of cyclists from Taman Selera Tanjong Lobang to Miri City Fan was RM1.2 million and 4.715 meters in length. This is according to a verbal answer from the Minister of Local Government and Community Development during a state assembly recently.
The said project was completed in October 2011. The main problem is on the route cyclists were there are electricity poles in the middle of the route.

So far there were no signs of the poles moved to another place to facilitate the cyclists through the streets in comfort and safe.

We urge the parties concerned to remove the pillars that are in the middle of the route immediately to avoid any injuries from running into a pole, especially at night. The pole should be removed before construction route to avoid the extra cost just to move the poles when they are ready now.

Total costs are relatively high and constructed trails are not well planned, where there are many obstacles on the path of course is not safe to be used solely by cyclists because they had to be careful through the lane and the path filled with obstacles such as electric poles and steel barrier in the middle of the path.

If the bike path is well constructed and planned, we are confident the Miri city will become the 'green' beautiful and safe city for cyclists. Of course people will like to use the bike while walking along the Miri city to enjoy the beauty of the city without fear.

We urge the authorities to review the existing bike routes today so that it is safe to be used and not waste people's money just to fulfil the interests of certain parties.

We want to make Miri city as an example of the best and safe for all users and we always give support to the authorities carrying out their duties with trust and honesty, regardless of race, religion and political belief.