Masalah Kampung Pasir belum dapat diselesaikan oleh pihak pemerintah
MIRI - Kampung Pasir terletak di dalam pekan Lutong, Miri. Terdapat bangunan syarikat minyak dan gas seperti Petronas dan juga Shell di kawasan tersebut. Kebanyakan penduduk di kampung Pasir adalah masyarakat Iban dan terdapat juga orang Melayu dan Cina tinggal dalam kampung tersebut.

Mereka sudah lama tinggal di kampung Pasir lebih daripada 40 tahun. Masalah utama yang dihadapi oleh penduduk kampung Pasir adalah bekalan elektrik dan juga saluran air paip yang terpaksa berkongsi meter air. Begitu juga peparitan yang tersumbat dan jalan kampung yang sempit dan berlubang.

Mereka sudah lama memohon agar bekalan elektrik dapat disambung ke rumah mereka tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalah tersebut. Mereka masih lagi menggunakan generator sebagai sumber bekalan elektrik ke rumah mereka. Kalau musim hujan berpanjangan kawasan kampung Pasir mudah dilanda banjir kilat dan sudah tentu ini akan menyusahkan penduduk kampung untuk membersih kawasan rumah mereka akibat banjir.

Mereka merayu kepada pihak Pas dan Pakatan Rakyat agar dapat membantu mereka selesaikan masalah mereka sebab menurut mereka sebelum ini mereka selalu memohon kepada wakil rakyat BN untuk membantu selesaikan masalah mereka tetapi perkara tersebut masih juga tidak dapat diatasi walaupun sudah berpuluh-puluh kali mereka memohon dan merayu agar pihak yang berkenaan menyelesaikan masalah mereka.

Kita mendesak agar pihak yang berkenaan bertindak dengan segera mengatasi masalah kampung Pasir memandangkan kampung tersebut terletak dalam kawasan bandaraya Miri yang sudah pasti akan mencemarkan imej Miri sebagai bandaraya sekiranya masih lagi terdapat kampung dalam Bandar yang masih menggunakan generator sebagai sumber bekalan elekrik ke rumah mereka.

Kita minta pihak kerajaan janganlah membiarkan penduduk kampung Pasir terus ketinggalan dari arus pembangunan sedang mereka juga berhak mendapat keperluan asas. PAS dan Pakatan sentiasa membantu rakyat dengan sedaya mungkin tanpa mengira bangsa,agama dan fahaman politik.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

English version
Kampung Pasir problem cannot be resolved by the government
MIRI - Kampung Pasir is located in the Lutong town, Miri. There are Oil and Gas Company buildings such as Petronas and Shell in the area. Most of the Kampung Pasir is the Iban community and there is also the Malays and Chinese living in the village.
They have been living in the Kampung Pasir more than 40 years. The main problem faced by the Kampung Pasir is electricity and water channels that have shared water meters. Similarly, the blockages of drainage and village roads are narrow and hollow.

They have long been requesting to connect electricity to their homes, but so far no action taken by the parties concerned to resolve the issue. They were still using generators as a source of electricity to their homes.

Prolonged rainy season Kampung Pasir easy to flash floods and this would be difficult for villagers to clean their home areas due to flooding.

They appeal to the PAS and Pakatan Rakyat to help them solve their problems because according to them previously they always apply to the BN elected representatives to help solve their problems but it still cannot be overcome despite being tens of times they apply and appeal for the party concerned resolve their problems.

We urge the party concerned to act quickly to overcome the problem of Kampung Pasir as the village located in the city of Miri would have tarnished the image of Miri as a city if there are still a village in the city that are still using the generators as a source of electrical supply to their homes.

We ask the government should not let the Kampung Pasir villagers continues to lag behind the mainstream development and they are also entitled to basic needs. PAS and the PR is always help the people with the best possible regardless of race, religion and political belief.