Sampah Melimpah Mengancam Kesihatan penduduk di Sealine
MIRI - Kampung Sealine yang terletak di persimpangan dan bersebelahan dengan perumahan Senadin. Disitu terdapat sebuah pondok tong sampah yang besar berwarna hijau ditepi jalan iaitu selepas lampu isyarat atau kira-kira 600 meter jalan menuju Kuala Baram. Pada waktu malam lampu jalan tidak berfungsi sepanjang menuju ke Kuala Baram dan kawasan tersebut agak gelap menurut penduduk kampung yang tinggal dipinggir jalan Miri – Kuala Baram.
Mereka juga merungut dan merasa tidak senang akan bau busuk akibat timbunan sampah yang tidak di kutip pada setiap hari di kawasan mereka. Apabila terlalu banyak sampah dibuang dalam tong sampah tersebut sudah pasti tiada ruang lagi untuk diisi dan ianya akan berselerak di tepi jalan.
Apabila pelancong dari luar melalui jalan ini dan melihat sampah sarap bertimbun dan berselerak di tepi jalan, ini akan menjejaskan imej bandaraya Miri kerana jalan ini merupakan laluan pintu keluar/masuk pelawat atau pelancong dari Brunei ke Miri dan sudah tentu ini akan memberi gambaran yang tidak baik bagi bandaraya Miri sebagai Bandaraya Pelancongan .
Menurut seorang penduduk di kampung Sealine dia sentiasa memerhatikan jika sampah yang tidak dikutip selama 12 jam, sampah tersebut akan penuh dan bertaburan di sekitar kawasan tersebut dan banyak lalat berterbangan dalam kawasan tong sampah di situ. Menurut beliau tong sampah ini bukan saja diguna oleh penduduk kampung Sealine tetapi juga oleh penduduk di sekitar kawasan perumahan Senadin yang membuang sampah di tempat tong sampah mereka.
Pihak majlis bandaraya Miri (MBM) perlu mengambil tindakan segera mengatasi masalah tersebut. Jika perkara ini terus dibiarkan berlarutan, Kampung Sealine akan menjadi tempat pembuangan sampah.
Pihak MBM perlu memberi tong sampah kepada setiap keluarga yang tinggal dalam kawasan tersebut. Katanya terdapat 10 keluarga yang terpaksa berkongsi tong sampah yang besar di kawasan tersebut dan ini sudah pasti tidak cukup apabila ada penduduk dari luar juga membuang sampah di kawasan mereka akibat tidak ada tong sampah yang diperuntukan oleh MBM ke kawasan perumahan mereka.
Disamping itu katanya projek membina parit sepanjang jalan di kampung Sealine sekarang sudah berhenti, inilah yang menjadi persoalan bagi penduduk kampung di Sealine. Adakah peruntukan tidak mencukupi atau menunggu ketika musim pilihanraya baru ada peruntukan untuk projek rakyat?
Kami menggesa MBM dan pihak yang berkenaan untuk mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan isu keselamatan dan kesihatan penduduk-penduduk di kawasan itu daripada berpanjangan dengan menyediakan tong sampah yang lebih besar atau tong sampah untuk setiap keluarga dan memastikan tidak ada limpahan sisa dan tercemar kerana tiada pungutan sampah yang berterusan. Kita minta pihak yang berkenaan hendaklah melaksanakan tugas mereka dengan adil tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik demi menjaga kebajikan, keselamatan dan kesihatan rakyat.

English version
Full Trash Threatens Health Sealine population
MIRI - Sealine village located at the intersection and is adjacent to Senadin residential. There is a large trash huts in green beside the road that after the traffic lights, or about 600 meters the road to Kuala Baram. At night, street lights do not function at all heading to Kuala Baram and the area is quite dark according to the villagers who live off the street Miri - Kuala Baram. They also complained, and were not happy to the bad smell by piles of trash that is not collected on a daily basis in their area.

When too much garbage is thrown in the trash is certainly no space yet to be filled and it will be scattered at the roadside. As visitors from the outside through this road and see the rubbish piled and scattered at the roadside, this will tarnish the image of Miri city because this path is the path exit / entry of visitors or tourists from Brunei to Miri and of course this would reflects badly for the city of Miri as Tourism City. According to Sealine villagers he always observe if garbage is not collected for 12 hours, this waste will be full and scattered around the area and a lot of flies in the garbage there.

He said the trash is not only used by the Sealine villagers but also by the people in surrounding residential areas Senadin that throwing rubbish in their trash. The Miri City Council (MCC) to take immediate action to resolve the issue. If this continues to be left prolonged, Sealine village will become dumping area. The MCC should provide rubbish bin to each family who lived in the area. He said there were 10 families who had to share large bins in the area and this is certainly not enough when there are people from outside are also throw waste in their area due to there are no rubbish bins provided by MBM to their areas.

Besides that, he said a project to build drains along the road in the Sealine village now been stopped, this is a question for villagers in the Sealine. Are the provisions insufficient or waiting for the new election season than there are provisions for the people project?We urge the MCC and the parties concerned to take prompt action to resolve health and safety issue of the residents in that area from prolonged by providing the larger trash can or trash can for each family and ensure that no waste drop and contaminated because there is no garbage collection that ongoing. We urge the parties concerned shall perform their duties fairly, regardless of race, religion and political affiliation in order to care for the welfare, safety and health of the people.