Jalan Ke Taman Negara Loagan Bunut Perlu di naiktaraf
MIRI - Taman Negara Loagan Bunut terletak di hulu Sungai Bunut kira-kira 130 km dari Miri merupakan salah sebuah tasik semula jadi yang terbesar di Sarawak dan hanya didapati di pulau Borneo. Nelayan tempatan Berawan mengelar tasik ini dengan panggilan tasik 'Logan Bunut'. Keluasan taman ini kira-kira 650 hektar, Tasik Loagan Bunut tidaklah besar mengikut piawaian dunia, tetapi, ia bukan tasik yang biasa. Ianya terkenal dengan kekayaan biodiversiti dan ekosistem akuatik yang unik.

Paras air di dalam tasik ini adalah betul-betul bergantung kepada paras air Sungai Bunut, Sungai Tinjar dan Sungai Baram. Paras air sungai-sungai ini berubah-ubah sepanjang tahun dan hasilnya, paras air di Loagan Bunut juga turun naik. Paras air di Loagan Bunut biasanya terendah dalam bulan Februari dan Mei atau Jun. Tempoh air yang rendah berlangsung selama kira-kira 2 hingga 3 minggu.

Populasi ikan juga berubah-ubah akibat situasi yang unik ini. Apabila tempoh kering pada waktu kemuncak, Loagan Bunut boleh menjadi kering lumpur retak yang besar. Anda sebenarnya boleh berjalan di atas lumpur kering tersebut.

Tasik dan kawasan sekitarnya yang meriah dan indah, semasa paras air yang tinggi dan rendah.
Tarikan kebudayaan yang utama di tasik ini adalah kaedah yang unik dan tradisional menangkap ikan ('Selambau') yang masih dikekalkan oleh nelayan Berawan.

'Selambau' telah dimajukan untuk menangkap ikan yang bergerak semasa paras air yang turun naik. Teknik ini telah digunakan selama berabad-abad dan telah membolehkan nelayan Berawan mengurus perikanan yang unik dan berkesan dan dapat bertahan untuk banyak generasi.Kawasan sekitarnya dipenuhi dengan hutan paya gambut. Terdapat berbagai jenis burung dan juga hidupan liar terdapat di sini seperti rusa,kancil dan sebagainya.

Taman negara ini telah diwartakan pada 1 Januari, 1990 dan ia dibuka kepada orang ramai pada 29 ogos 1991.

Jalan perhubungan yang teruk
Sayang sekali keunikan dan keindahan seperti yang tersebut di atas sukar untuk dinikmati oleh pelancong tempatan dan juga pelancong luar negara disebabkan jalan perhubungan untuk menuju ke Taman Negara Loagan Bunut amat teruk sekali hanya sesuai untuk kenderaan berat dan juga lori-lori balak. Perkara semacam ini seharusnya diberi perhatian oleh pihak kerajaan sekiranya ingin memajukan sector pelancongan dan juga meningkat ekonomi Negara.

Kita cadangkan agar pihak kerajaan dapat membina jalanraya yang lebih elok dan, memberi kemudahan asas serta menjaga kawasan tersebut dari tercemar akibat aktiviti pembalakan yang tidak terkawal.

Memandangkan Sarawak kaya dengan sumber hasil dan juga mempunyai tempat yang indah serta menarik untuk pelancongan adalah disarankan kerajaan Sarawak membina lebih banyak infrastruktur serta membina jalanraya yang baik untuk kemudahan orang ramai melawat ke Taman Negara di Sarawak.

Hasil dari pelancongan dari dalam dan luar negara akan memberi banyak menafaat kepada semua rakyat. Ini antara perkara yang akan kita rancangkan jika diberi peluang mengambil alih kuasa dari kerajaan yang ada sekarang. Sarawak sudah jauh ketinggalan dari segi kemudahan asas, jalan perhubungan yang teruk serta ramai penduduk miskin.

Kemana perginya peruntukan dan hasil sumber bumi Sarawak yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat Sarawak selama ini? Kalau peruntukan yang berbilion ringgit tersebut dapat digunakan dengan baik dan sepenuhnya untuk kemudahan rakyat sudah pasti Sarawak sudah maju kehadapan berbanding dengan negeri-negeri lain dalam Malaysia.

Jadi rakyat kena berfikir siapa yang untung dan mendapat manafaat dengan peruntukan tersebut? Adakah rakyat biasa atau pihak yang tertentu saja? Fikirlah sendiri, kalau rakyat yang mendapat manafaat sudah pasti penduduk di luar bandar tidak merungut dengan masalah kemudahan asas dan juga infrastruktur selama ini. Kita semua tahu berapa puluh tahun kerajaan yang ada sekarang sudah memerintah.

Bukannya 5 atau 10 tahun mereka memerintah tapi sudah berpuluh tahun. Kalau hendak dikira peruntukan yang sudah disalur ke penduduk luar bandar sudah boleh mencecah berbilion ringgit dan tidak sepatutnya Sarawak masih jauh ketinggalan 20 tahun ke belakang.

Sudah tiba masanya Sarawak diberi kuasa kepada mereka yang benar-benar jujur,ikhlas, amanah serta perihatin akan masalah rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version
Road to the Loagan Bunut National Park should be upgraded
MIRI - Loagan Bunut National Park is located in the upper River of Bunut about 130 km from Miri is one of the largest natural lakes in Sarawak and is only found on the island of Borneo. The local Berawan fishermen call this lake 'Logan Bunut'. Area of the park is about 650 hectares, Loagan Bunut may not be large by most world standards, but, it is not an ordinary lake. It is famous for its rich biodiversity and unique aquatic ecosystem.

The water level in the lake is totally depends on the water levels of Sungai Bunut , Sungai Tinjar and the Sungai Baram. The water level in the rivers it fluctuates throughout the year and as a result, the water level at Loagan Bunut also fluctuates. The water levels at Loagan Bunut usually lowest in the month February and May or June. The low water period lasts about 2 to 3 weeks. Fish inhabitants are also changing as a result of this unique situation. When the dry periods are at their peak, Loagan Bunut can become a huge expanse of dry cracked mud. You can actually walk on the dry mud.

The lake and its surrounding areas are vibrant and scenic, during the level of high and low water. The main cultural attractions at the lake are unique and traditional methods of fishing ('Selambau') which was maintained by Berawan fishermen. Selambau' has been developed to harvest migrating fish during the fluctuating water levels. This technique has been used for centuries and has enabled Berawan fishermen to manage fisheries with a unique and effective and can last for many generations.

The surrounding area is filled with swamp forest. There are many types of birds and wildlife is found here such as deer, mouse deer and others.

The national park was gazetted on January 1, 1990 and it was opened to public on August 29, 1991.

Bad roads
Unfortunately the uniqueness and beauty, as mentioned above is difficult to reach by locals and foreign tourists due to roads leading to the National Park Loagan Bunut is abysmal only suitable for heavy vehicles and timber trucks. Things like this should be given attention by the government, if you want to develop the tourism sector and also increased the national economy.

We suggest that the government can build a better roads and basic amenities and protect them from the polluted or degraded due to uncontrolled logging activities.

Since Sarawak is rich in sources of revenue and also has a beautiful and exciting place to travel is recommended Sarawak government to build more infrastructures and to build good roads for the public to visit national parks in Sarawak.

Revenue from tourism from within and outside the country will provide many benefits to all citizens. This is one of the things that we are planned if given the opportunity to take over power from the present ruler. Sarawak is far behind in terms of basic facilities, poor roads and poor people.

Where did the allocation and revenue sources of Sarawak which should be enjoyed by people of Sarawak all this while? If the provisions of the billions of ringgits can be used appropriately and in full for the convenience of the people of Sarawak have certainly move forward compared to other states in Malaysia.

So people have to think who is gains and benefit of these provisions? Are the common people or the specific parties? Think for yourself, if the people who benefit certainly the rural population did not complain of lack of basic amenities and infrastructure over the years. We all know how many years the present ruler has ruled. Not 5 or 10 years they ruled but it has been many years. If the provision had to be calculated, goes to rural people are able to reach billions of ringgits and should not be Sarawak is still far behind 20 years back.

It is time for Sarawak to be empowered by those who really honest, sincere, trustworthy and caring about the problems of the people regardless of race, religion and political belief.