Majlis Pakatan Rakyat Sarawak yang baru ditubuhkan pada dasarnya bersetuju mereka akan berdepan satu lawan satu ketika menentang BN pada pilihan raya negeri akan datang.Majlis 20 anggota itu diwakili oleh lima anggota dari setiap parti komponen Pakatan, iaitu – DAP, PKR, PAS dan Snap.

Antara mereka yang menggotai majlis itu adalah Chong Chien Jien dan Wong Ho Leng, dari DAP dan wakil PKR, Baru Bian.Ia berikutan pengumuman Pakatan Rakyat bahawa jentera pilihan rayanya akan diaktifkan bagi menghadapi pilihan raya mengejut khususnya di Sarawak.

“Kami percaya pilihan raya negeri tidak lama lagi,” kata timbalan presiden PKR,Syed Husin Ali yang senada dengan apa yang diumumkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim minggu lalu.Pakatan telah membuat persiapan di Sarawak kerana pilihan raya negeri itu mesti diadakan selewat-lewatnya sebelum Julai tahun depan.

Syed Husin menghadiri mesyuarat sulung Pakatan Rakyat Sarawak bersama pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang dan timbalan presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa malam semalam bagi membincangkan strategi mereka.Pakatan Rakyat Sarawak ditubuhkan pada April tahun ini .