BRUNO MANSER FUND, BASEL / SWITZERLAND
16 March 2011 – For immediate release
Taib corruption scandal reaches Australian university
Adelaide University’s vice-chancellor and president asked to step down over accepting Malaysian timber corruption money –
Adelaide university urged to remove Taib’s name from its “Taib Mahmud, Chief Minister of Sarawak Court”
ADELAIDE (AUSTRALIA). Less than two weeks after the London School of Economics and Poltical Science’s (LSE) director stepped down for having accepted donations from
Libyan dictator Muammar al-Gadaffi, an Australian university director is facing resignation calls in an international high-profile case of academic funding by a corrupt Malaysian politician.
The Swiss Bruno Manser Fund has today asked Adelaide University Vice-Chancellor and
President, Professor James Mc Wha, to resign from all his functions in the Adelaide
university direction for accepting large donations from Sarawak’s billionaire Chief Minister
Abdul Taib Mahmud (“Taib”), a notorious kleptocrat who is said to be one of South-East
Asia’s richest and most corrupt politicians.

According to an article posted by Sarawak Report, Taib has been a “long-time benefactor” of
Adelaide University. Taib made his first donation to the university in 1987, six years after he
became Chief Minister. In 1994 he received an honorary doctorate from Adelaide. In 2001,
Taib donated $300'000 - more than double his annual salary - to the University. In 2008,
Adelaide University named a key space on the university premises the “Taib Mahmud, Chief
Minister of Sarawak Court.” Two years ago, Vice-Chancellor and President James McWha
thanked Taib for his “personal generosity" that "has continued in many ways over the years”.
Taib, an Adelaide University graduate, will celebrate his 30th year in power on 26th March
2011. All this while, he has abused his political power in a spectacular way and has managed
to turn the resource-rich state of Sarawak into his own private fiefdom. Taib holds absolute
power over the state’s timber sector and his family controls not only the state’s largest private
company - construction firm Cahya Mata Sarawak (CMS) - but also at least 48 further
companies in eight countries around the globe. Over the last three years alone, Taib has failed
to account for a staggering 4.8 billion Ringgit (US $ 1.5 billion) from Sarawak's state coffers.
Taib is the chief culprit for the destructive logging of over 90% of Sarawak’s formerly pristine
rainforests and for the marginalisation of the state’s large indigenous population. Last week,
former British Prime Minister Gordon Brown said the large-scale destruction of Sarawak’s
tropical rainforests was “probably the biggest environmental crime of our times.”
It is a scandal that Adelaide University, which claims to be "one of Australia's oldest and
finest universities", has accepted Taib’s ill-gotten funds and associated itself closely with an
obviously criminal Malaysian politician. The Bruno Manser Fund asks Adelaide university
Vice-Chancellor James McWha to resign over the university's lack of due diligence and
demands that Taib Mahmud’s name will be removed from the university’s premises. - Ends -

Sign the online pretition aginst timber corruption:
www.stop-timber-corruption.org/petition
Follow us on twitter: www.twitter.com/bmfonds
For more informations, please contact us:
Bruno Manser Fund, Socinstrase 37, 4051 Basel, Switzerland
Tel. +41 61 261 94 74, http://www.stop-timber-corruption.org/


WANG TUNAI UNTUK DARJAH KEBESARAN DI UNIVERSITI ADELAIDE?
Tuesday, March 15th, 2011 GMT This post is also available in: English (From Sarawak Report)
Sarawak Report telah mengambil masa beberapa minggu untuk mendapatkan penjelasan daripada Universiti Adelaide apakah faktor mereka menamakan sebahagian dari kampus mereka sempena nama Ketua Menteri Sarawak. ‘Taib Mahmud, Chief Minister of Sarawak Court’ telah dinamakan khas sebagai menghormati seorang ahli politik yang penuh kontroversi dari Malaysia Timur pada tahun 2008. Pada ketika itu ianya dikatakan sebagai "suatu ruang sosial yang telah dilanskapkan", yang mana terdapat sekeping gambar menunjukkan seorang ahli politik berstatus multi-jutawan dilihat sedang berjalan-jalan di suatu kawasan di situ bersama Timbalan Chancelor, Professor James McWha. Namun permintaan kami tidak mendapat sebarang respon dari pihak universiti. Email-email kami tidak berjawab malah soalan-soalan lisan menerusi telefon kami pun tidak mendapat sebarang layanan. Beberapa orang ahli alumni Malaysia yang telah menuntut di situ telah meluahkan rasa kesal mereka terhadap penghormatan Taib Mahmud pada bulan Disember lalu, mengemukakan aduan bersama di dalam surat mereka: "Sungguh memalukan kami bahawa universiti kami menganugerahkan seorang kleptomaniak dan seseorang penyalahguna hak asasi kemanusiaan" Alasan kegagalan untuk mendapatkan respon dari pihak universiti mungkin memandangkan Taib Mahmud mampu mencurahkan sejumlah derma yang amat banyak, tetapi tidak mampu dilakukan oleh Sarawak Report mahupun warga alumni universiti berkenaan.


‘Pemberian peribadi’ Taib diberikan dengan pelbagai cara!
Taib tamat pengajiannya dari Adelaide dalam jurusan perundangan dalam tahun 1961, tetapi seterusnya menerima darjah doktor kehormat dalam tahun 1994, diikuti dengan anugerah-anugerah lain kerana sokongannya. Pengumuman-pengumuman dari universiti itu menyatakan beberapa sumbangannya dalam masa beberapa tahun, namun setelah mereka mendiamkan diri sejak kebelakangan ini, kita sukar untuk membuat sebarang perkiraan. Adelaide telah mengikhtiraf derma pertama Taib yang dilakukannya pada tahun 1987, enam tahun setelah beliau menjadi Ketua Menteri dan beliau telah mula memperlihatkan tahap pendapatan yang di luar jangkaan. Syarikat hartanahnya di Amerika Utara, Sakti International, telah diasaskannya bersama-sama ahli-ahli keluarganya pada tahun berkenaan dan kini bernilai beratus-juta dollar Australia. Menurut universiti itu, derma pertamanya adalah untuk menaiktaraf kelengkapan Sekolah Perundangan di situ. Dalam tahun 2001 Ketua Menteri itu telah menderma sebanyak $300,000 kepada universiti berkenaan yang telah digunakan untuk mendirikan "Malaysia Room, lengkap dengan perabot dan artifaks dari Sarawak". Pihak universiti telah menyebut bilik berkenaan sebagai: "suatu pemberian dari Ketua Menteri yang pemurah, yang juga merupakan seorang daripada alumni kehormat dan dermawan kami".

Harga penghormatan apa?
Tanpa memperoleh sebarang respon rasmi dari pihak universiti berkenaan, kami menganggarkan bahawa sejumlah wang yang lebih besar telah mereka terima sebelum mereka menggunakan nama Taib Mahmud, Timbalan Chancellor, Prof. James McWha, mengucapkan terima kasih kepada Taib atas "sokongan signifikannya dan usaha gigihnya" dan seterusnya menyebut: "Pemberian peribadi Ketua Menteri itu telah berterusan sejak selama beberapa tahun in" Malangnya, derma-derma yang diberikan oleh seseorang yang mempunyai status dan pangkat tidak dipersoalkan oleh pihak universiti itu, bagaimana seseorang dalam kedudukan Taib itu dibolehkan undang-undang untuk menghulurkan "pemberian peribadi" yang sebegitu banyak jumlahnya. Sebagai seorang penjawat awam yang dipilih, gaji bulanan Taib merupakan suatu rekod awam dan kesemuanya berjumlah RM20,000 sebulan (kira-kira $10,000 Australia). Ini bermaksud nilai harga untuk mewujudkan "Malaysia Room" sahaja boleh mencecah dua kali ganda gaji tahunannya. Hanya sedikit penyoalan dilakukan oleh pihak universiti ke atasnya akan membongkar isu-isu yang berkisar sekeliling kekayaan Taib. Sudah pastinya tiada kekurangan maklumat dan bukti yang boleh mengaitkan Ketua Menteri itu dengan rangkaian rasuah pembalakan di seluruh hutan hujan tropika Sarawak yang telah semakin mengecil sehingga kurang dari 5% saiz asalnya selama 30 tahun beliau berkuasa. Sebenarnya, kemusnahan yang dilakukan syarikat-syarikat yang dikaitkan dengan regim Taib Mahmud telah berkembang menjadi ancaman global. Syarikat-syarikat itu beroperasi di seluruh kepulauan Borneo, di Irian Jaya, the Solomon Islands, lembah-lembah Amazon dan Siberia, sebagai mana dilaporkan oleh beberapa NGO. Dalam pada itu, the Green Party di Tasmania telah mempersoalkan kenapa sebuah syarikat yang mempunyai hubungan dengan Taib telah diberikan subsidi sebanyak $8 juta oleh negeri itu untuk menebang kayu dan mengeksportnya kembali ke Malaysia, di mana hutannya kini telah ranap?

Suatu jenayah pelbagai mangsa
Kesan pemusnahan yang dahsyat ini telah menjejaskan hidupan liar, sungai-sungai dan sistem ekologi di rantau ini. Kemusnahan ini juga telah menjejaskan orang-orang asal yang mana kawasan-kawasan mereka telah dicerobohi, tanpa diadakan sebarang keberterusan, dan juga menghampiri kepupusan. Hanya segelintir orang sahaja yang menikmati dari kekayaan yang terjana dari pemusnahan hutan mereka itu. Sebaliknya, University of Adelaide merupakan pemanfaat, bukan dari ‘pemberian peribadi’ Ketua Menteri, tetapi, dari hasil rompakannya ke atas rakyatnya sendiri.

Soalan-soalan kami
Dengan alasan-alasan inilah maka Sarawak Report telah menyenaraikan beberapa soalan yang kami harap sedia dijawab oleh Timbalan Chancellor. Kami ingin mengetahui jika universiti berkenaan mempunyai garis panduan etika apabila mereka menerima sebarang derma dari sesiapa, dan jika ada, apakah dasar yang digunakan oleh Professor McWha untuk menerima Taib Mahmud sebagai rakan kongsinya untuk Adelaide? Kami juga ingin memohon maklumat mengenai jumlah sebenar derma-derma yang diterima dari universiti itu, berasaskan sejumlah derma itu dikenali sebagai wang dari hasil rompakan dan rasuah, dan seharusnya dikembalikan secara sah berteraskan undang-undang kepada rakyat Sarawak. Jika universiti berkenaan sering menjelaskan bahawa derma-derma itu adalah hasil ‘pemberian peribadi’, maka kami tidak akan mempersoalkan lagi hanya jika wang daripada Taib Mahmud itu sememangnya dari gaji rasminya walaupun amat terhad.

Banyak lagi di Australia
Sebagaimana yang sering ditimbulkan oleh para NGO, terdapat banyak lagi harta Taib di Australia, ditambah dengan jutaan misteri Ketua Menteri itu. Adelaide Hilton 380 bilik merupakan sebuah syarikat perhotelan yang didaftarkan bawah nama anak-anak dan arwah isterinya, dan terdapat banyak lagi harta keluarganya di kawasan-kawasan lain. Memandangkan Australia mempunyai kekayaan sendiri yang mencukupi, adalah memadai bagi University of Adelaide mencari penderma tempatan yang sah dan dari sumber-sumber domestiknya sendiri, tanpa mengharapkan keuntungan hasil dari ekploitasi ke atas orang-orang miskin di Borneo oleh Ketua Menteri mereka yang korup? Yang pastinya, adakah kebolehpercayaan itu harus dinafikan?