PAS Miri Mengucapkan Selamat Hari Guru
“Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai Dasar Pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai LAPORAN RAZAK (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.”

PAS Miri ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Guru yang akan disambut pada 16 Mei nanti kepada semua guru-guru. Merujuk kepada pendidik profesional peranan dan tugas utama guru pada umumnya adalah mendidik, mengajar, membimbing, mengarahkan, melatih dan menilai anak didiknya. Peranan guru sangat luas lebih-lebih lagi dalam era globalisasi sekarang, peranan guru menjadi semakin kompleks dan mencabar. Pihak yang berwajib patut memberi perhargaan kepada guru-guru yang telah mendidik anak bangsa menjadi orang yang berguna untuk bangsa dan Negara. Di antara masalah guru yang patut diberi perhatian oleh pihak berwajib:

- Seperti memberi kemudahan asas dan tempat tinggal yang selesa kepada guru-guru yang mengajar di kawasan luar bandar dan di ulu pendalaman.
- Kerajaan perlu menpertimbangkan permintaan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) ketika ini dengan keperluan dan kekosongan supaya tidak timbul masalah sekiranya sistem pengurusan itu baik. Jangan biarkan masalah GSTT ini berpanjangan kalau perlu diselesaikan dengan segera.
- Kepada guru-guru sandaran sekolah menengah yang tidak terlatih kita minta Kementerian Pelajaran Malaysia dapat menunaikan janjinya terhadap mereka agar mereka diberi latihan perguruan dan dilantik semula seperti mana guru di Sekolah agama Islam dan Sekolah Rendah Kebangsaan.

Kita berharap pihak yang berwajib dapat memberi perhatian yang serious masalah guru ini agar semua pihak yang terlibat dapat bekerja dengan selesa dan dapat mendidik anak bangsa dengan sebaik mungkin.
Harapan kita dengan adanya guru yang terlatih dan professional anak didik yang bakal memimpin Negara di masa hadapan akan dapat memimpin dengan baik, amanah, adil dan dapat membangun Negara dengan lebih teratur dan bebas dari unsur-unsur negative seperti rasuah dan penyelewengan.Tanpa Guru yang mendidik dan mengajar kita semasa kita kanak-kanak dulu, siapalah kita pada hari ini. Terima kasih Cikgu.

Dari PAS Miri

English version
PAS Miri wisher Happy Teacher Day
"May 16 was chosen as the Teachers' Day because on that same day in 1956, the Law Council of Federation of Malaya (Federal Legislative Council) has received the recommendations of the Education Committee Report (Report of the Education Committee) as an education policy for our country. The document, known as the Razak Report (Razak Report) has been the National Education Association since that day. "

PAS Miri wish Happy Teachers Day to all teachers who will be celebrated on May 16. Referring to the professional educators, teachers in general, the main task is to educate, teach, guide, instruct, train and evaluate the students.

The role of teachers is very extensive, more so in the era of globalization, the role of the teacher becomes more complex and challenging. The relevant authorities should give appreciation to the teachers who educate the children to become useful citizens for the nation and country. Among the problems that teachers should be given attention by the authorities are:

- Give the basic facilities and comfortable living quarters for teachers who teach in rural areas and in upper land.
- Government should consider the demand of the substitute (Not Trained Teacher) who is currently needed and the vacant problem does not arise if the management system is good. Do not let the problem enduring and need to be resolved quickly.
- The Ministry of Education is required to fulfill the promise to back up the teachers of secondary schools who are not trained to be trained and appointed again as similar to the Islamic School and Primary School teachers.

We expect the relevant authorities to give serious attention to the problem of the teachers so that all parties involved to work in comfort and to educate the children of the nation will be improved.

Our expectations with the teachers who are trained and professional who will guide the students for the country in the future will be led by good, honest, fair leaders and to build a country with a more organized and free from negative elements, such as corruption and embezzlement. Without teachers who educate and teach our children when we were first, who are we today. Thank you teacher

PAS Miri