Jalan Kampung Perlu Dinaiktaraf serta Masalah Penduduk Yang Masih Memerlukan Bantuan

BEKENU - Kampung Selanyau terletak dalam Kawasan Parlimen Sibuti. Sebuah perkampungan yang majoritinya adalah masyarakat kaum Kadayan. Kebanyakan mereka adalah petani dan ada juga yang bekerja dengan kerajaan dan syarikat swasta. Perjalanan dari bandaraya Miri ke Selanyau mengambil masa lebih kurang 50 minit.

Baru-baru ini kita buat kunjungan ke kampung tersebut untuk meninjau keadaan kehidupan masyarakat disitu. Secara amnya penduduk disitu hidup dalam keadaan aman damai dan tiada sebarang gangguan dari pencemaran alam.

Cuma ada beberapa masalah yang perlu diambil perhatian oleh pihak pemerintah iaitu masalah jalan kampung yang agak sempit dan juga beberapa kerosakan yang boleh mengakibatkan kemalangan sekiranya pengguna kenderaan atau penunggang motorsikal tidak memandu dengan cermat lebih-lebih lagi pada waktu malam. Mereka juga memohon agar dipasang lampu jalan kerana pada waktu malam jalan tersebut agak gelap.
Mungkin selama ini penduduk kampung ada buat aduan tetapi tidak diambil peduli oleh pihak yang berkenaan dan mungkin ada sesetengah pihak beranggapan isu ini remeh temeh tetapi sekiranya masalah ini dibiarkan berterusan sudah tentu ini akan merosakkan jalan tersebut dengan lebih teruk lagi. Sebelum sesuatu perkara yang tidak diingini berlaku, mereka mengharap agar pihak kerajaan dapat menurap jalan tersebut serta membaiki jalan yang rosak dan lopak itu dengan segera.

Disamping itu terdapat juga masalah keluarga yang memohon bantuan E-Kasih dan juga PPRT (Program Pembangunan Rakyat Termiskin) masih belum dapat ditunaikan oleh pihak yang menjaga hal-ehwal kebajikan masyarakat. Menurut salah seorang penduduk disitu, dia mengadu kepada pihak kami yang dia sudah 4 kali mengisi borang PPRT tetapi sehingga kini masih belum dapat jawaban yang memuaskan dari pihak yang berkenaan.

Apabila diaju kepada pihak yang bertanggungjawab dalam hal ehwal kebajikan masyarakat, jawaban mereka amat mengecewakan dimana kata pegawai bertugas disitu “Borang PPRT belum diterima atau mungkin tercicir, kena buat sekali lagi.” Sudah 4 kali beliau memohon tetapi sehingga kini masih belum lagi menerima jawaban yang positif.

Kita mendesak agar pihak kerajaan melaksanakan tugas dengan amanah, jujur dan adil kepada semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik, kerana setiap mereka yang layak seharusnya diberi keutamaan bukan hanya diberi kepada mereka yang ada kepentingan politik atau kroni saja.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Need Upgraded Road and the Residents Still Need Help
BEKENU - Selanyau village is located within the Sibuti Parliamentary. A majority of villages are Kadayan communities. Most of them are farmers and some are working with governments and private companies. The journey from Miri city to Selanyau takes about 50 minutes.

Recently we made a visit to the village to see the living conditions of the community there. In general, the people there live in peaceful condition and no interference from environmental pollution.

But there are some problems that should be considered by the authorities that is the problem of the relatively narrow roads and some damage that can lead to accidents if vehicles or motorists not driving carefully especially at night. They also sought to install street lights at night because the roads are quite dark.

Maybe all this while the villagers have made complaints, but not taken care by the parties concerned and thought there may be some trivial issue, but if the problem is allowed to continue this certainly will damage the road even more severely. Before things go wrong, they hope that the government is able to pave the road and repair the damaged roads and pothole immediately.

In addition there is also the problem of families applying for assistance E-Kasih and the PPRT (Hardcore Poor Development Programme) has yet to be fulfilled by the in charge of the social welfare affairs. According to one of the resident there, she complained to us that she had four times fill in the form of PPRT, but until now has not get a satisfactory answer from the parties concerned.

When confronted to the party responsible for the welfare of society, their answers were disappointing where the duty officer said there "the form of PPRT has not been received or may be left out, have to do it again.”It is four times she applied, but so far not received a positive response.

We urge the government to perform the duties with trust, honesty and fairness to all regardless of race, religion and political belief, for all those who qualify should be a priority not only given to those who have political interests or cronies only.