Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) menegaskan pendirian akan bekerjasama dengan pakatan parti pembangkang dalam pilihan raya kecil kerusi Parlimen Sibu pada 16 Mei depan.

Presidennya, Edwin Dundang Bugak berkata, parti sudah menghantar dua wakil iaitu Johnny Wong dan Dato Seri Dennis Chan untuk bermesyuarat dengan presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur hari ini.

“Tanpa keraguan kita (SNAP) akan berganding bahu dengan DAP, PKR dan PAS untuk merebut kerusi Parlimen Sibu,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau turut mengesahkan bahawa SNAP kini adalah parti keempat menyertai Pakatan Rakyat (PR) dan perkara itu sudah diumumkan oleh penasihatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur hari ini.

“Kita akan menggerakan jentera parti untuk membantu PR menawan kerusi Parlimen daripada Barisan Nasional. Kita akan berjuang habis-habisan untuk memastikan kemenangan PR,” katanya.

Suruhanjaya Pilihan Raya menetapkan hari penamaan calon bagi pilihan raya itu ialah pada 8 Mei manakala pengundian diadakan pada 16 Mei.

Sementara itu, SNAP yang merupakan salah satu parti tertua di Sarawak setakat ini mempunyai satu kerusi di dalam DUN Sarawak iaitu bagi N. 28 Engkelili.