DEWAN PEMUDA PAS MIRI BERSEDIA BERBINCANG DENGAN YB DAUD UNTUK MENYUBURKAN DAKWAH DI MIRI
Dewan Pemuda PAS Kawasan Miri (DPPKM) bersedia mengadakan perbincangan dengan mana-mana pihak termasuk YB Daud demi untuk kepentingan dakwah Islam, khususnya di Miri. DPP Miri melihat kerajaan negeri perlu membuat perubahan drastik dengan memberi perhatian serius ke atas perkembangan agama lslam di Sarawak dalam konteks yang lebih luas bukan hanya berasaskan sentimen politik sempit semata-mata, tetapi perlu dilihat secara telus tanpa ada sebarang unsur prejudis. Hasrat ini dinyatakan oleh Ketua Pemuda PAS Miri, Saudara Wan Husni berhubung kenyataan YB Daud dalam akhbar Borneo Post baru-baru ini.
Menurutnya lagi, Sarawak merupakan sebuah negeri yang mempunyai sempadan geografi yang sangat luas dan Islam adalah kelompok minoriti di negeri ini. DPP Miri merasakan masjid dan surau adalah antara medium yang paling sesuai untuk memperkasakan lagi agenda dakwah. Fenomena ini perlu diberi perhatian serta fungsi masjid dan surau mestilah diperluaskan untuk kepentingan masyarakat. Kita melihat realiti yang berlaku dimana fungsi masjid dan surau pada hari ini diperkecilkan dengan hanya menumpukan soal ibadat ritual semata-mata. Ada sesetengah masjid begitu usang dan uzur tanpa ada pengimarahan dan program yang dilaksanakan. Sepatutnya masjid dan surau ini menjadi pusat kegiatan masyarakat, contohnya dalam menguruskan soal poliItik, ekonomi, masyarakat dan sebagainya. Selain itu juga majlis ilmu perlulah dihidupkan secara berterusan bukan hanya bermusim, maka DPP Miri bersedia untuk membantu dalam sudut tenaga, masa dan idea yang diperlukan dan bersedia merangka dan menyusun program yang bersesuaian kepada masyarakat.
Selain itu juga DPP Miri menggesa pentadbiran Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) diperkemaskan. Kita sering mendengar keluhan masyarakat berkaitan isu tenaga-tenaga JAIS yang sangat terhad dan menyukarkan untuk merangka dan memantau program-program agama yang dilaksanakan. Program susulan kepada saudara baru perlu disusun dan dipantau secara sistematik dan berkesan serta dilaksanakan secara berterusan. Kita tidak mahu hanya menjalankan tanggungjawab seperti ‘melepaskan batuk ditangga’ sahaja tanpa ada ada sebarang tindakan dan pantauan.
Institusi pendidikan agama seperti SMKA, SRA juga perlulah diperbanyakkan khususnya di Miri. Sebenarnya permintaan masyarakat sangat menggalakkan dan rakyat merasakan ini adalah satu keperluan asas dalam membentuk masyarakat yang rabbani dan taat kepada Allah. Masalah sosial yang begitu kritikal berlaku pada masa kini tanpa ada jalan penyelesaian, maka DPP Miri merasakan langkah ini sebagai usaha untuk membendung masalah yang terus berleluasa ini.
Justeru DPP Miri mengharapkan hasrat dan pandangan kami ini diteliti serta diberi perhatian oleh mana-mana pihak yang terlibat. DPP Miri bersedia pada bila-bila pada masa untuk bertemu dan berbincang dengan sesiapa sahaja untuk kepentingan ummah khususnya di Miri.
Ketua Pemuda PAS Miri
Wan Husni Wan Osman

PAS MIRI YOUTH READY TO DISCUSS WITH YB DAUD TO DENOTE THE PREACHING OF ISLAM (DAKWAH) IN MIRI
The PAS Miri Youth (DPP) prepared for a discussion with any party, including the YB Datuk Daud for the sake of preaching Islam, especially in Miri. Miri DPP view at the state government should make drastic changes to give serious attention to the development of the Islamic religion in Sarawak in a broader perspective not only narrow-based political sentiment alone, but must be viewed in a transparent manner with no element of prejudice. This desire expressed by PAS Miri Youth chief Wan Husni in respect of YB Daud comment in the Borneo Post newspaper recently.
According to him, Sarawak is a state that has a very wide geographical boundary, and Islam is a minority group in this country. DPP Miri feels mosques and prayer places are the most appropriate medium to empower the missionary agenda. This phenomenon should be considered as well as the function of mosques and prayer places must be extended to the public interest. We see the reality that occurs in which the function of mosques and prayer places on this day diminished to only focus on the question of worship merely ritual. Some mosques are so old and in poor condition without prosperity and programs. Mosques and prayer places is supposed to be a community centre, for example in dealing with the political issues, economy, society and so forth. In addition the council must be switched on knowledge continuously and not only seasonal, the DPP Miri willing to help with the energy, time and ideas are needed and willing to plan and develop appropriate programs to the community.
DPP also urged the administration of Sarawak Islamic Religious Department (JAIS) to restructure. We often hear complaints from the public on issues of workforce of JAIS are very limited and difficult to plan and oversee religious programs implemented. Converted Muslim program must be followed up and to be compiled and monitored in a systematic and effective and ongoing. We do not want just carry the responsibility as “coughing at the stair' only without any action and monitoring.
Religious educational institutions such as SMKA, SRA has to be improved, especially in Miri. In fact the demands of society is very encouraging and the people feel this is a basic requirement in shaping society Cherisher and obedient to God. Social problems that are so critical in the current situation without any solution, and then the DPP Miri feels this move as an effort to curb the further spread of this problem.
Thus, DPP Miri hopes and aspirations that they view is examined and given attention by any of the relevant parties involved. DPP Miri is ready at any time to meet and talk with anyone for the sake of the nation, especially in Miri.
PAS Miri Youth Chief
Wan Husni