InsyaALLAH minggu hadapan satu program Himpunan Pemuda Islam akan diadakan di Bintulu dan Miri bersama rombongan Dewan Pemuda PAS Pusat diketuai oleh Ketua Pemuda PAS Pusat;Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi serta beberapa pimpinan yang lain termasuk Ustaz Nik Abduh Nik Aziz. Kehadiran pimpinan pemuda ini merupakan satu usaha pengekalan momentum obor perjuangan kepada Pemuda PAS Sarawak dalam menjadi Ansoorullah gerakan dakwah Islam PAS.


Memetik intipati harapan Ustaz Nasruddin :

1. PAS adalah sebuah wadah perjuangan Islam yang memiliki cita - cita besar untuk melihat perubahan berlaku dalam negara kita .Perubahan yang dimaksudkan ini ialah perubahan secara total

a ] dari sebuah negara yang penuh dengan korupsi kepada negara yang telus dan saksama ,

b ] dari negara yang berkecamuk dengan penyelwengan dan penyalahgunaan kuasa kepada negara yang aman , adil dan sejahtera ,

c ] dari negara yang cemar dengan maksiat dan mungkar kepada negara yang mendaulatkan al amru bil ma'aruf dan an nahyu anil mungkar

Bertolak dari realiti ini , pemuda Ansoorullah sebagai sayap kanan kepada perjuangan atau gerakan Islam [ PAS ] juga merupakan agen perubah [ agent of change ] yang bertanggungjawab menggerakkan agenda perubahan dalam negara , masyarakat dan sistem pemerintahannya .
Justeru itu , tugas dan tanggungjawab pemuda Ansoorullah bersama perjuangan Islam ini [ PAS ] adalah sangat besar dan berat . Tidak sekadar membayar yuran dan menyertai aktivitinya tetapi berperanan untuk merancang , menggerak dan menjayakan segala misi dan visinya . Menggalas tugas besar dan berat seperti ini tentunya pemuda tidak boleh hanya bergantung kepada kesasaan fizikal semata - mata melainkan pemuda Ansoorullah mesti memiliki jua keperkasaan spiritual sebagai kekuatan dalaman disamping kesohihan aqidah dan ketulenan fikrah yang berasaskan manhaj perjuangan Islam yang benar .

Pemuda Ansoorullah selayaknya terlebih dahulu mempersiapkan diri untuk dikaderkan dengan segala skima Amal Tarbawi berasaskan prinsip Amal Islami [ Amal Jamaei , Amal Ijtimaei dan Amal Fardi ] agar kelak tatkala turun ke medan , pemuda benar - benar mampu melaksanakan tanggungjawab dan amanah ini dengan baik lagi berjaya . Bangkitlah wahai pemuda dan bersedialah untuk menjadi pemuda Ansoorullah yang berjuang siang dan malam untuk menegakkan agama Allah swt dengan segala keupayaan diri yang dimiliki tanpa dolak dalih dan lengahkan waktu dengan 1001 alasan .

Perjuangan ini untuk menegakkan Islam dan inilah peranan utama pemuda Ansoorullah . Pemuda Ansoorullah tidak berjuang untuk mencari publisiti dan membina empayar politik peribadi serta kelompok tertentu . Sebaliknya berjuang untuk Islam dan ummatnya . ALLAHUAKBAR!!