Hawkers’ issue still unresolved

The issue of the Night Market or “Pasar Malam” located at Sarbekas Commercial Center, still not resolve accordingly whereby the hawker’s criticize about the new site is smaller and not cheering for them to run business. This new site was congested, crowded and smaller compare with the previous one. Almost 90% of the hawkers not satisfied with the new location. Some of the hawkers not able to sale their items because of voting system only allowed for limited space allocated.

There are still no basic facilities such as clean water supply to wash the foods and drinks. No public toilet and drainage also not flooring well it may cause stinking and block.
All this facilities not yet provided at the new site as promised. There also promise to cut down the trees at the site but until they moves not even one tree cut down at the new site.

Once again we appeal for the relevant authority such as MMC should take this matter seriously and should accomplish the basic facilities to the hawkers at a new site. There is also safety issue at the site. Look at the picture attached for your review and actions. There should be fair and square to everybody regardless of political differences and races. We Pas and Pakatan Rakyat always concern about the complaints of the public, their come up with their problem long time ago. We come to help them not because of the political mileage, religion, race or colored. We come to help them to solve their problem and for the convenience of every one. PAS for all!

Thank you for attention

Thanks & regards
Jofri Bin Jaraiee
PAS Miri Chief

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Masalah Pasar Malam Tapak Baru Belum Selesai
Isu penjaja pasar malam ditapak baru kawasan Seberkas Miri masih belum lagi memuaskan sebahagian besar daripada para perniaga pasar malam tersebut. Menurut para perniaga yang baru berpindah ke tapak baru mengatakan yang mereka masih belum puas hati tentang tapak perniagaan yang baru yang agak sempit dan tidak berapa selesa untuk para pengunjung yang hendak membeli barang atau jualan mereka. Ada diantara mereka yang tidak dapat lot-lot tapak tersebut semasa pengundian dijalankan disebabkan oleh kawasan tersebut terhad.

Mereka juga mengatakan yang pihak MBM berjanji hendak memotong pokok-pokok yang berada di dalam tapak baru tersebut sebelum mereka berpindah tetapi sehingga waktu permindahan tiada sebarang pokok pun yang ditebang sehingga menyukarkan para penjaja untuk meletak stall mereka. Ada juga stall yang terpaksa berada ditengah2 atau diantara pokok-pokok tersebut.

Pas Miri sungguh simpati dengan nasib para penjaja yang terpaksa berniaga dalam keadaan yang sempit dan juga berkongsi dengan pokok-pokok yang berada dalam tapak perniagaan mereka.

Kami bagi pihak Pas dan Pakatan Rakyat sangat perihatin dengan masalah para perniaga ini bukan tujuan politik semata-mata tetapi untuk kebajikan masyarakat tanpa mengira fahaman politik,agama,bangsa dan warna kulit. Kami hanya membantu mereka menyuarakan masalah yang mereka hadapi selama ini.

Sekali lagi kami menyeru agar pihak yang berkenaan seperti MBM untuk bertindak dengan sewajar terhadap masalah para perniaga. Demi keselamatan dan keselesaan para perniaga dan juga pengunjung pihak yang berkenaan harus dengan segera dengan adil dan saksama tanpa mengira fahaman politik dan juga bangsa. Dimana janji-janji MBM untuk menyelesaikan masalah para penjaja tersebut seperti keperluan asas yang belum lagi disediakan. Bakalan air bersih, tandas awam dan juga saluran peparitan yang sempurna juga tidak terdapat dalam tapak baru tersebut.

Sila lihat gambar yang telah kita ambil semasa hari pertama mereka berniaga pada akhir tahun 2010. Kalau rasa tidak puas hati dengan gambaran tersebut sila datang sendiri tengok dan tanya kepada para penjaja dalam kawasan tersebut. Boleh dikatakan rata-rata atau 90% para penjaja tersebut tidak selesa atau puas hati dengan keadaan tapak baru tersebut.

Figure 1


Ada pokok ditengah-tengah tapak lot penjaja yang menghalang laluan orang ramai.

“A tree in the middle of the stall blocking the alleyway of the public.”

Figure 2


Ada tanda “Gas Pipe” disebelah tempat stall penjaja. Dimana keselamatan penjaja sekiranya berlaku kebocoran gas dan boleh menyebabkan kebakaran disebabkan saluran paip dibawah tanah tidak jauh dari tempat penjaja memasak.

“Sign of “Gas Pipe” beside the stall. Where is the safety of the hawkers if this gas leak and may cause fire because the pipe line is not far away from hawkers cooking.”

Figure 3

Sebatang pokok betul-betul ditengah tempat laluan orang ramai. Ini bleh menyebabkan kesesakan laluan orang ramai yang berkunjung ketempat tersebut.

Figure 4

Sebatang pokok menghalang sebuah stall yang berada dihujung petak dimana penjaja tersebut mengatakan dia terpaksa tidak berjual pada hari pertama pemindahan sebab stallnya rosak disebabkan terpesok dalam tanah kerana tiada semen di kawasan hujung tempat dia berniaga. Terpaksa menanggung kerugian untuk memperbaiki stall.

“A tree that blocking one of the stall at the edge of the stall lot location which the hawker complaint that she cannot sell on the first day of relocate to new location where her stall was damage cause of stuck on the mud. She has to repair the stall that incur lost of her income.”

Figure 5

Salah sebuah Stall penjaja yang terpinggir diujung lot disebabkan oleh kekurangan tempat maka penjaja tersebut terpaksa meletak diluar petak lot penjaja.

“One of the hawker stall that abandoned at the corner lot cause of limited space where have to put outside the stall space.”

Figure 6

Tengoklah sendiri pokok ini betul-betul ditengah laluan orang ramai sehingga mereka terpaksa masuk dicelah-celah stall dan pokok tersebut. Dari sudut keselamatan memang agar bahaya terutama sekali kepada para perniaga yang menjual sate,memasak air panas,ayam panggang,ikan dan sebagainya.

“Look at the tree it was exactly in the middle of the pathway where visitor has to go through in between the stall and the tree. From safety point of view they said that this new location is quit dangerous to hawkers especially for hawkers that selling sate, boiling hot water, to roast chicken, fish and so on.”

Figure 7

Apabila terlalu ramai pengunjung yang datang ke kawasan tersebut nanti akan berlaku kesesakan,kesempitan, kepadatan dan ini boleh menyebabkan para pengunjung atau perniaga terbabit terlanggar sesama sendiri dan boleh menyebabkan kecelakaan apabila kemungkinan mereka merempuh atau terlanggar tempat memasak air panas,memagang ayam,ikan dan sebagainya. Begitu juga dengan kumpulan asap,debu dan sebagainya memang tidak sesuai dari segi kesihatan para perniaga dan juga pada pengunjung ke tapak baru tersebut.

“If there are too many people coming to buy foods at the site, this may cause congested, crowded and may cause unnecessary incident such as collide with something like boiling water, cooking oil etc. This site also will become polluted areas with smoke and dust. It’s not save for hawkers and customer to visit the site during peak hours.”

Figure 8

Tengok apa yang terdapat dalam pokok tersebut? Ada alat untuk pemasangan electric? Adakah ini tidak membahayakan kepada para penjaja tersebut dan juga orang ramai yang lalulalang di kawasan tersebut.

“Look at the electrical isolation plug and socket for supply electricity at the tree? Is it safe for the hawkers and public?


Thank you for attention
Jofri Bin Jaraiee
PAS Miri Chief