The Taib Crown Jewels
Monday, February 14th, 2011 GMT - Petikan dari Sarawak Report


Nieces and their jewels in a row
Regal?



Laila, Taib's first wife set a tradition for VERY large rubies!

Royal couple? Resources-->
Abdul Taib Mahmud may be merely the Chief Minister of a single state of Malaysia on a modest official income, however he and his family boast a treasure trove of jewelry that even the wealthiest monarchs and sultans of the world would be proud to own. The many women of his family are always happy to flaunt this wealth, usually around their bare necks and bosoms, despite their pretence of strict Muslim customs.
Sarawak Report has gathered some of the many pictures of this display to give Sarawakians a view of where so much of the money that was promised to the people for development and progress actually went.
Spoils of the Jungle
Sarawak’s forests were cut down and in return the people who owned the lands were promised that they would be helped and given modern living standards. But instead they have been left even poorer and without their forests to provide food. Many are starving with their fish, animals and fruit all gone and rice fields turned into oil palm plantations, which hire immigrant workers. These picturesshow where the profits actually ended up, much of it spent on baubles which can be seen hanging around the necks and stuck on the fingers of the Taibs and their business cronies. We have published these photographs because pictures like these are rarely shown to the ordinary people and we believe they have a right to understand the level of wealth acquired by the governing family in whom they have placed their trust for the last 30 years. Of course it is not just what these people wear that tell the story of where Sarawak’s vast natural wealth has disappeared to, but it is their houses too. We believe it is only fair that the people of Sarawak, many of whom live in some of the poorest conditions in the world, should know just how grand the lifestyles are of those rulers who promised to make their lives better.

Taib is no sultan
Given the wealth and display shown by the Taibs it is sometimes necessary to remind the people that these are not sultans or princes, they are mere politicians who are elected to serve their people and not to rule over them or take their wealth. The wealth of Taib Mahmud is proof of his dishonesty. This is why he attempts to hide it from the people and why we have decided to publish these pictures.
Mahkota bertatah intan berlian keluarga Taib
Tuesday, February 15th, 2011 GMT
This post is also available in: English - From Sarawak Report
Abdul Taib Mahmud mungkin sekadar seorang Ketua Menteri di salah sebuah negeri di Malaysia yang menerima gaji rasmi yang sederhana, tetapi beliau sekeluarga mampu memperagakan barangan kemas setanding dengan apa yang dimiliki oleh golongan monarki dan kerabat-kerabat di-raja di dunia ini. Kaum perempuan dan wanita dari keluarganya sentiasa berasa megah untuk menunjuk-nunjukkan kekayaan itu, terutamanya pada leher dan lengan mereka, walaupun mereka berpura-pura tegas mengamalkan kebudayaan Islam. Sarawak Report telah berjaya mengumpul banyak gambar untuk tatapan umum Sarawak, memberikan suatu gambaran jelas ke manakah wang yang banyak seperti yang dijanjikan untuk pembangunan dan kemajuan itu.
Kemanjaan dari Hutan
Hutan-hutan Sarawak ditebang dan sebagai balasan bagi orang-orang yang berhak ke atas tanah-tanah dijanjikan hidup moden yang serba selesa. Tetapi mereka telah dibiarkan untuk hidup miskin tanpa hutan tempat mencari makanan lagi. Ramai yang kelaparan kerana ikan-ikan dan haiwan buruan telah pupus, manakala pokok-pokok buah, dan huma atau sawah pula telah bertukar menjadi ladang kelapa sawit yang menyediakan tempat kerja hanya untuk golongan imigran sahaja. Gambar-gambar ini membuktikan kepada umum kemanakah sebenarnya keuntungan itu berakhir, kebanyakannya untuk membeli barangan kemas untuk menghias tubuh badan ahli-ahli keluarga dan kroni-kroni Taib. Kami telah dan pernah menunjukkan gambar-gambar ini kerana orang kebanyakan jarang-jarang berpeluang melihat gambar seperti ini, dan kami percaya umum berhak untuk memahami tahap kekayaan yang diperolehi oleh keluarga pemerintah yang telah diberikan mandat dan kepercayaan oleh rakyat selama 30 tahun ini. Gambar-gambar ini bukan hanya mampu menunjukkan kepada kita ke mana sebenarnya khazanah alam Sarawak menghilang, tetapi ianya juga berakhir pada rumah-rumah dan premis-premis mewah keluarga berkenaan di serata dunia. Kami percaya, adalah adil jika orang Sarawak, yang kebanyakannya menjalani kehidupan antara yang termiskin di dunia ini, harus tahu betapa mewahnya hidup golongan pemerintah ini yang pernah manabur janji-janji bagi membasmi kemiskinan di kalangan rakyatnya.
Taib bukanlah seorang sultan atau raja
Dengan kemewahan dan kekayaan yang diperagakan oleh keluarga Taib, perlulah kita ingat bahawa mereka bukannya kerabat di-raja, tetapi sekadar ahli-ahli politik yang dipilih oleh rakyat untuk berkhidmat untuk rakyat, bukannya memerintah atas rakyat, atau merampas hak-hak dan harta-harta rakyat. Kemewahan dan kekayaan Taib Mahmud adalah bukti ketidak-jujurannya sebagai seorang ahli politik. Maka, inilah sebabnya beliau menyembunyikan hakikat ini daripada pengetahuan rakyatnya, dan Sarawak Report telah memutuskan untuk menerbitkan gambar-gambar ini.

PS: Selama hampir 30 tahun pehin sri Taib memerintah Sarawak, masih ada lagi rakyat hidup dalam keadaan daif dan miskin. Kemanakah sumber hasil kekayaan negeri Sarawak? Adakah semua sumber hasil negeri dibolot oleh golongan bangsawan atau pemimpin BN? Lihat sendiri keadaan kehidupan pemimpin dan keluarga pemimpin BN, kehidupan mereka cukup mewah seumpama kehidupan seorang raja dalam sebuah negara. Pemimpin beginikah yang kita hendak ambil sebagai wakil rakyat? Jadi fikirlah sendiri wahai rakyat Sarawak supaya kita tidak menyesal di kemudian hari. Bah mari kita mengubah dari keadaan susah kepada sebuah kerajaan kebajikan untuk semua. PAS untuk Semua.