ADA MULANYA HUTAN KAMI, KEMUDIAN MINYAK KAMI – TAPI NEGERI KAMI MASIH TIADA DOKTOR! Petikan dari Sarawak Report

Sumber asli negeri Sarawak yang banyak telah dikeringkan, tetapi kita sedar dan tahu bahawa kita tidak cukup peruntukan untuk mengupah seorang doktor untuk berkhidmat di klinik Belaga yang baru saja dirasmikan oleh Perdana Menteri pada minggu lalu! Berpuluh-puluh ribu penduduk Bakun yang telah ditempatkan semula mungkin tertanya-tanya mengapa keadaan ini boleh berlaku, sedangkan hutan hujan tropika seluas pulau Singapura telah ditebang dan dijual untuk mendapatkan keuntungan dari projek hidro elektrik yang mereka tidak perlukan.
Kemanakah kesemua wang itu dan bagaimanakah pampasan dan keselesaan hidup orang-orang ini seperti yang pernah dijanjikan sebagai balasan mereka dipaksa meninggalkan tanah-tanah asal mereka? Mengapakah Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Menteri Sarawak, yang telah tiba dengan helikopter yang disambut secara meriahnya oleh rombongan yang dibiayai secara mewah untuk meraih undi daripada penduduk-penduduk yang dibelengu kekecewaan, masih tidak mampu mengupah seorang doktor untuk berkhidmat di situ?


Tiada wang untuk mengupah doktor tetapi terlampau banyak untuk majlis perkahwinan
Kami berharap kami akan dapat menimbulkan rasa malu supaya mereka renungkan semula. Mungkin mereka boleh menyimpan sesuatu dari majlis perkahwinan Taib yang dirancangkan secara bergerak ke seluruh Sarawak untuk memperagakan pengantin perempuannya yang muda itu? Memandangkan peruntukan untuk mengelolakan rantaian majlis-majlis ini yang dijangka akan dikelolakan di seluruh Sarawak, sebahagian kecil dari peruntukan itu dilihat sebagai mampu untuk mengupah seramai sepuluh orang doktor di Belaga selama sepuluh tahun dan juga untuk mengupah doktor-doktor di daerah-daerah lain juga!

Bolehkah Taib memikirkan dengan mengadakan majlis bergerak ini juga akan menunjukkan bahawa beliau tetap sihat dan cergas sehingga dia mampu mengahwini wanita muda akan mempengaruhi kemenangannya dalam pilihanraya nanti, sedangkan para pengundinya sejak dahulu lagi dibelengu keresahan memikirkan kesihatan anak-anak mereka, ibu-bapa mereka dan juga isteri-isteri mereka yang sarat mengandung? Adakah Sarawak Report sahaja yang akan mendapati bahawa majlis-majlis perkahwinan seperti ini dikelolakan oleh seorang yang telah lanjut usianya sebagai memalukan dan tidak sensitif atau peka pada keadaan di sekelilingnya?
Kami ingin menasihatkan para pengundi agar peka kepada beberapa siri-siri road show yang lain yang juga sedang diatur. Siri-siri road show ini dikelolakan oleh peguam hak asasi manusia Baru Bian, yang pernah memenangi banyak kes rampasan tanah-tanah NCR untuk orang-orang tempatan negerinya, dan kini juga mewakili sebanyak 200 komuniti berlainan di seluruh Sarawak, dalam usaha menuntut balik tanah-tanah yang telah dicuri oleh Taib dan parti BN-nya.


Baru Bian juga ketua yang baru bagi parti pembangkang dan dia bersama-sama dengan sekutunya SNAP dan DAP ingin mengembalikan tanah-tanah NCR yang telah hilang dan juga akan membayar gaji para doktor dan sekolah-sekolah dan jalan-jalanraya dan juga jana-janakuasa elektrik. Baru Bian bukannya seorang yang mencari kekayaan, oleh yang demikian, luangkanlah sedikit masa anda untuk menghadiri road show beliau dan lupakanlah pada sisa-sisa makanan yang dihidangkan kepada anda dalam majlis-majlis perkahwinan Taib itu!
Mereka mengambil pokok dan memberikan kamu sisa-sisa Majlis Perkahwinan! Kayu yang ditebang di Bakun dan di seluruh Sarawak tidak ada gantiannya dan ianya digunakan untuk membina rumah di Jepun dan China, perabot di Eropah dan juga untuk membuat kertas. Ia mampu menjana pendapatan berbilion-bilion ringgit.


Tetapi apakah kebaikannya terhadap orang-orang Sarawak? Sementara itu hutan belantara mereka sudah dimusnahkan sehingga menjadi padang jarak, padang tekukur. Warisan alam sekitar yang bernilai tinggi dan pengkalan data DNA yang boleamat kaya dengansumber bahan untuk kajian-kajian saintifik telah hilang begitu sahaja akibat kerakusan dan ketamakan Taib.Mengapakah sesetengah orang masih menganggap Taib itu bijak? Beliau tidaklah bijak untuk menyedari bahawa dengan merampas hanya sejenis komoditi di Borneo hanya mewakili sebagahian kecil kekayaan yang tinggal. Banyak keuntungan boleh dinikmati oleh orang-orang Sarawak jika hutan mereka diuruskan dengan bijak. Bagi mereka yang menganggap Taib itu bijak bermakna orang itu turut bersekongkol dengannya telah memusnahkan negerinya tetapi sebaliknya telah menjadikan dirinya kaya, mungkin orang yang terkaya di dunia.


Mereka ingat ini adalah bijak. Tetapi sebalik adalah suatu kejahilan dengan tidak menghiraukan kemarahan orang-orang Sarawak yang seterusnya akan bangun dan bertekad untuk merampas balik kekayaan itu!Kini Taib menyandarkan harapannya kepada isteri mudanya yang berketurunan Arab yang dihiasi barangan kemas yang bernilai tinggi akan mencairkan hati para pengundinya!




Bagaimana pula dengan hasil minyak kami?
Dengan hilangnya kayu-kayu dari bumi Sarawak, maka Sarawak Report kini boleh mendedahkan suatu arah yang amat merbahaya yang diambil oleh Taib untuk me9ncari kekayaan. Nampaknya beliau tidak akan meletakkan jawatannya selagi beliau belum selesai mengeringkan telaga-telaga minyak di perairan Sarawak. Rezab minyak negeri ini telah dikeringkan oleh Malaysia kerana beliaulah yang membenarkannya.Hasil dari rezab minyak Sarawak di laut dalam yang hasilnya boleh digunakan untuk menambahbaik negeri ini dengan membina jalan-jalanraya, hospital-hospital dan sekolah-sekolah untuk kegunaan rakyatnya telah dikeringkan oleh Malaysia dan dipam masuk ke dalam akaun-akaun bank ahli-ahli politik BN yang mentadbir negara ini sejak kemerdekaan – cuba kita bandingkan royalti 5% minyak kita dengan 95% yang dibawa keluar dari Sarawak.


Dalam laporan terakhir kita, kita dedahkan mengenai saki-baki minyak Sarawak, rezab minyak yang terdapat di perairan cetek kita, berada di bawah kawalan Taib dan bukti baru ini telahpun kita terima di mana beliau sekali lagi mempertanggungjawabkan kroni-kroninya untuk mencarigali minyak untuk kepentingan beliau. Apakah bukti-bukti yang menunjukkan bahawa setiap ringgit dari kekayaan ini nanti akan kembali dan akan digunakan untuk mengupah para doktor yang berkhidmat di Sarawak?